עשור אחרי שנכנסה לישראל: ענקית האופנה H&M סוגרת לראשונה חנות

מדובר בחנות שפעלה במתחם ביג בטבריה בשטח של 1,400 מ"ר • עמיחי קילשטיין, המנכ"ל של בעלת הזיכיון להפעלת H&M בישראל, אמר לפני כשבועיים בוועידת הקניונים באילת כי "בכל מקום שהקניון לא יביא תנועה, והשכירות תהיה גבוהה, נסגור ונעבור למקום אחר"

חנות של H&M / צילום: מקסים שמטוב, רויטרס
חנות של H&M / צילום: מקסים שמטוב, רויטרס

עשור אחרי שעשתה עלייה לארץ, ענקית הקמעונאות השבדית H&M, שנחשבת ליקירת השוק המקומי, סגרה לראשונה חנות בישראל. מדובר בחנות שהפעילה הרשת בקניון ביג פאשן בעיר טבריה בשטח של 1,400 מ"ר. החנות נפתחה לפני כחמש שנים והייתה לסניף מספר 14 של הרשת, ונסגרה באפריל האחרון. עמיחי קילשטיין, מנכ"ל קבוצת מאץ' ריטייל, בעלת הזיכיון של H&M בישראל, הצהיר בוועידת הקניונים באילת שהתקיימה בחודש שעבר: "פעם ראשונה מאז שהגענו לישראל סגרנו חנות".

לדבריו, "אם מסתכלים על הדוחות, המכירות למטר בישראל הן מהגבוהות בעולם. הקניונים בישראל מעמיסים שוכרים בצורה דרסטית, ואנחנו לפני כמה חודשים סגרנו חנות, פעם ראשונה מאז שהגענו לישראל. אנחנו עדיין חברים ומדברים. היום צריך להסתכל על כל נקודת מכירה כמקום שבו צריך להרוויח. בכל מקום איפה שהקניון לא יביא תנועה, והשכירות תהיה גבוהה, נסגור ונעבור למקום אחר".

עוד אמר קילשטיין: "אצלנו עומס דמי הניהול זו הוצאה מאוד גבוהה. אני באמת חושב שכל הסיפור פה הוא שקבוצות הקניונים צריכות להבין שאנחנו הלקוחות שלהם, ושמערכת היחסים בין הספק ללקוח בחזית כל הזמן. כמו שאנחנו דואגים להביא תנועה לחנויות שלנו, הם צריכים להסתכל על הצד שלנו, וכאשר לנו לא טוב, שיעזרו לנו, להירתם, לעזור ברעיונות, בהנחות". 

במקביל לסגירת החנות בטבריה שלא תוקשרה לעיתונות באופן רשמי מטעם הקבוצה, באפריל הכריזה הרשת על פתיחת חנות חלופית במקום זו שנסגרה - בקניון אייס מול באילת. החנות שגודלה דומה לזו שנסגרה בטבריה החלה לפעול בסוף חודש יולי, וייחודה בכך שהיא מאפשרת לקבוצה למכור את פריטיה ללא מע"מ.

מדובר במהלך שנעשה בהחלטה משותפת של H&M ישראל מקבוצת מאץ' ריטייל ושל קבוצת הנדל"ן המסחרי ביג, כשהיה ברור לשני הצדדים כי אין כדאיות כלכלית בהמשך הפעלת החנות במתחם. כפי שכבר דווח בהרחבה, קטגוריית האופנה סופגת בצורה קשה יותר את השינויים בהרגלי הצריכה, והיא נפגעת בעולם כולו, כשהענקית השבדית כבר הכריזה ב-2018 על גל סגירת חנויות ברחבי העולם.

כך או כך, מבחינת קבוצת ביג, העזיבה של הרשת דווקא הביאה לתוצאה חיובית: השטח פוצל לארבעה חלקים ואוכלס מחדש על-ידי חדר כושר של אייקון מקבוצת הולמס פלייס, ו-3 חנויות קטנות יותר בחזית - חנות של רשת מיניסו, ולצידה חנות אופנה וחנות הנעלה. כיום כבר ישנם 2,000 מנויים בחדר הכושר שמביאים תנועה רבה יותר למתחם, וזאת לצד תוספת שנתית של 700 אלף שקל בשכר הדירה הכולל לשטח שבו פעלה H&M מהשוכרים החדשים.

מ-H&M נמסר בתגובה: "חנות טבריה נסגרה בשנה שעברה. אנו שואפים להיות איפה שהלקוחות שלנו נמצאים לכן פתחנו חנות חדשה באילת ביולי האחרון, ונמשיך להתרחב גם בעתיד".