משרד התקשורת פועל להקל על IBC: תוכל למכור חבילות אינטרנט

המשרד שוקל לאפשר למיזם למכור באנדל הפוך ויאפשר לו לספק שירותי גישה לאינטרנט (ISP) ללקוחות עסקיים בינוניים וקטנים

ראשי סלקום, אנלימיטד וחברת החשמל במעמד החתימה על העסקה / צילום: סיון פרג
ראשי סלקום, אנלימיטד וחברת החשמל במעמד החתימה על העסקה / צילום: סיון פרג

משרד התקשורת פועל למתן הקלות נוספות משמעותיות לחברת IBC (מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל, סלקום וקרן תש"י). ל"גלובס" נודע כי המשרד מתכוון לאפשר ל-IBC שתי הקלות חשובות במטרה לסייע לו להתבסס בשוק. ההקלה הראשונה היא מתן אפשרות למכור שירותי אינטרנט ללקוחות פרטיים, וההקלה השנייה היא לאפשר לו למכור שירותי ISP ללקוחות בינוניים וקטנים.

מיזם IBC הוקם כדי לספק שירותי תקשורת מתחרים בשוק תשתיות התקשורת והוא נועד במהותו לשמש כתשתית גישה למפעילים על בסיס תשתיות חברת החשמל ששותפה במיזם, כלומר המיזם עצמו לא אמור לספק שירותים ישירות ללקוחות. מודל עסקי זה כשל והחברה נקלעה לקשיים.

בשנה שעברה השתלטו סלקום וקרן תש"י על המיזם. לאחרונה גם מונה אמיר לוי כמנכ"ל. בדברי ההסבר להקלות המתוכננות מסביר המשרד כי הוא נדרש להקל על המיזם בשל היותו שחקן קטן בשוק שמתקשה לשווק שירותי אינטרנט בשל האיסור החל עליו למכור אינטרנט ישירות ללקוחות. מי שאמור למכור את שירותי המיזם אלה ספקיות האינטרנט אך בשל סיבות שונות ומגוונות הן אינן עושות זאת וכך קורה שהמיזם מתקשה לשווק את שירותיו ולכן מבקש לשווק בעצמו שירותי אינטרנט במסגרת מה שמכונה באנדל הפוך, דהיינו שהוא ישווק שירותי אינטרנט באמצעות ספקיות אינטרנט. המשמעות היא שהיכן שיש פריסת תשתיות של המיזם, הוא יוכל בעצמו לפנות ישירות ללקוחות הפרטיים ולהציע להם לקבל ממנו שירותי אינטרנט על בסיס סיב אופטי ובמהירויות של עד 1 גיגה ביט בשנייה.

ההקלה השנייה היא בעניין השוק העסקי. מדובר בהקלה מאד חשובה ומהותית היות ורישיון החברה קובע שהחברה יכולה לספק אינטרנט (תשתית פלוס ספק) רק ללקוחות עסקיים גדולים מאד. היות והשוק העסקי הוא שוק קשה לחדירה והלקוחות העסקיים דורשים שירותים מורכבים, המיזם לא הצליח לחדור לשוק זה ולכן כעת שוקלים במשרד להרחיב את מניפת הגישה שלו ללקוחות עסקיים בינוניים וקטנים. מדובר בשוק עם הרבה מאד כסף, שדורש גם מומחיות, ובעיקר דורש יכולת לתת שירות. הכניסה של המיזם לשוק זה כספק אינטרנט מלמדת שהחברה מבינה שלצד היותה חברת תשתיות, ללא כניסה לעולם השירותים, יהיה לה קשה מאד לסלול את דרכה בשוק. משרד התקשורת הכיר בקושי זה וכאמור נותן כאן הקלה משמעותית, אך יחד עם זאת הוא מגביל את החברה ומאפשר לה למכור את השירותים למשך 5 שנים או עד 400 אלף לקוחות. המטרה במגבלה היא לשמור אמונים לרעיון המכונן של החברה - שכן המיזם מעולם לא תוכנן להיות חברת שירותים וב. לוודא שהמיזם מסוגל ויכול לממש את ההטבה שניתנת לו.