החוב בזבל: גל של הורדות דירוג לאג"ח בארה"ב

סוכנויות דירוג האשראי מורידות דירוג לאיגרות חוב קונצרניות וממשלתיות בארה"ב, על רקע החששות מפגיעת נגיף הקורונה בכלכלה • שלשום הורידה S&P את הדירוג של WeWork עמוק יותר לטריטוריית "זבל", בנימוק של לחצי תזרים מזומנים ונזילות

מסכים אדומים בנסדא"ק בניו יורק / צילום: Associated Press
מסכים אדומים בנסדא"ק בניו יורק / צילום: Associated Press

סוכנויות דירוג האשראי יצאו בגל של הפחתות דירוג לאיגרות חוב קונצרניות וממשלתיות בארה"ב, כשהן מעריכות מחדש את היכולת של המנפיקים להחזיר את חובותיהם על רקע פגיעת נגיף הקורונה בפעילותם. סוכנויות כמו S&P Global ומודי'ס ביטלו כמה דירוגים גבוהים של טריפל A או העבירו כמה אג"ח בדירוג השקעה להגדרה של "זבל" כאג"ח עתירות סיכון. 

המהלכים האלה משקפים את מה שמודי'ס כינתה "הלם אשראי חמור ומקיף במגזרים, אזורים ושווקים רבים". S&P מסרה כי "המיתון העולמי הוא כאן ועכשיו". סוכנות פיץ' נערכת ל"שיבושים פתאומיים בכל הכלכלות הגדולות במקביל", כתוצאה ממגיפת הקורונה. הורדות הדירוג עצמן מוסיפות למהומה בשוקי האג"ח, ויוצרות נזק פסיכולוגי שהוא מעבר לשינויי הדירוג. 

בניסיון לעצור את המומנטום השלילי בשווקים, הרחיב שלשום (יום שני) הפדרל ריזרב את מאמציו לכלול גם רכישות אג"ח של חברות בדירוג השקעה, אבל לא ברור אם זה יספיק כדי למנוע הפחתות דירוג נוספות. בין האג"ח שניצבות בפני הורדת דירוג יש כאלה שקשורות לקניונים, למלונות, לחברות בסיכון ולרשויות מקומיות.

הפעולות של סוכנויות הדירוג בימים אלה באות אחרי שנים של הקלת מדיניות הדירוג בכמה מגזרים. גם מול לחצים כאלה, דירוג טריפל A (הגבוה ביותר) אמור להחזיק מעמד, מפני שהוא מעיד כי האג"ח נטולת סיכון כמו אג"ח אוצר. ואולם, כמה איגרות חוב בדירוג AAA כבר נכשלות במבחן הזה.

הרשויות סגרו קניונים במדינת ניו יורק

ביום שישי האחרון שללה S&P דירוג טריפל A של אג"ח בשווי 225 מיליון דולר בגיבוי שתי משכנתאות על קניון ענקי בצפון מדינת ניו יורק. הרשויות המקומיות הורו על סגירת הקניון, Destiny USA, וגם קניונים נוספים בסביבה, כדי להאט את התפשטות נגיף הקורונה.

מדינות נוספות בארה"ב נוקטת צעדים דומים. המהלך של S&P היה במסגרת רחבה יותר של הורדת דירוג ל-60 ניירות ערך של חברות הקשורות בקניונים שונים. הדירוג החדש של קניון Destiny USA הוא סינגל A. 

הורדת הדירוג הזאת מעמידה בסימן שאלה עסקה פופולרית, שבה משקיעי אג"ח מסכימים להשקיע בהנפקה שנתמכת על ידי תשלומי משכנתא מנכס או מלווה אחד, במקום מאגר של משכנתאות. בשבוע שעבר העבירה סוכנות הדירוג פיץ' את כל אג"ח המלונות של לווה יחיד שלה לרשימת מעקב לפני הורדת דירוג אפשרית. S&P דיווחה על יותר מ-100 הורדות דירוג שקשורות לפגיעת קורונה, כולל אג"ח של חברות תעופה, כמו ג'ט-בלו איירווייז, סאות'ווסט איירליינז וספיריט.

לחץ כבד על חברת חללי העבודה

חברות שכבר נקלעו לקשיים - סובלות מעוד הרעה במצבן. שלשום הורידה S&P את הדירוג של חברת WeWork עמוק יותר לטריטוריית "זבל", בנימוק של לחצי תזרים מזומנים ונזילות. חברת חללי העבודה המשותפים, הנתמכת על ידי קבוצת סופטבנק היפנית, היתה כבר תחת לחץ בעקבות כישלון הנפקת המניות שלה בשנה שעברה - כישלון שהצית סבב קודם של הפחתות דירוג.

ביום שישי הודיעה פיץ' כי תבצע בדיקות עמידות לדירוגים של אג"ח מובנות, המוכרות כהתחייבויות הלוואה עם ביטחונות (CLO), והזהירה כי היא עשויה להעביר כמה מהן לרשימת המעקב במגמת הפחתת דירוג. מדובר ברכישה של הלוואות מחברות ממונפות מאוד, ומכירת אג"ח בגיבוי ההחזרים של ההלוואות האלה. S&P מסרה כי היא בודקת 25 דירוגים של 15 עסקות CLO עם חשיפה גדלה למגזרי האנרגיה, לצורך הורדת דירוג אפשרית. 

גם אג"ח מוניציפליות, שקשורות בפרויקטים ספציפיים או במסים, עוברות הורדת דירוג. S&P הפחיתה באחרונה בשש דרגות את דירוג האג"ח המגובות בפרויקט דיור לסטודנטים בקורפוס כריסטי שבטקסס, כשהאג"ח בדירוג ההשקעה הנמוך ביותר הורדו עמוק לרמת "זבל". 

ירידות בגביית מסים פוגעות גם באג"ח בגיבוי רשויות מקומיות. ביום שישי הורידה S&P את הדירוג של מחוז סאפוק בעיר ניו יורק לדרגה הנמוכה ביותר של דירוג השקעה, מפני שהמחוז יסבול מירידה בגבייה של מסי מכירות בתים והכנסות בתי קזינו. דובר המחוז מסר כי הוא מצפה לסיוע פדרלי ומדינתי, שיקזז את אובדן ההכנסות. 

יש סימנים לכך שמשקיעי אג"ח מוניציפליות נערכים להפסדים. מניית Assured Guaranty, חברה שמבטחת אג"ח מוניציפליות, צנחה ביותר ממחצית מערכה מתחילת מרץ - יותר מהירידה בשוק המניות הכללי. דובר החברה מסר: "אנחנו ממוצבים היטב לניהול ההשלכות של המצב הנוכחי".