הדרמה ברשת: חשש שמשפט נתניהו לא יסוקר ע"י עיתונאי החברה

לאחר ששמעו על כוונת ההנהלה להפסיק את הפקת תוכניות האקטואליה באמצעות החברה, עובדי חדשות 13 פתחו קובצת וואטסאפ המתפקדת כחמ"ל ללא עובדי רשת • טוויטו: "כל ניתוק של עובדי החברה והכתבים מהפלטפורמה הכוללת פוגעת חמורות ביכולת של חברת החדשות לספק סיקור עיתונאי מיטבי, אמין ומיידי"

ישראל טוויטו, מנכ"ל חדשות 13 / צילום: אריק סולטן
ישראל טוויטו, מנכ"ל חדשות 13 / צילום: אריק סולטן

יום אחרי שעובדי חברת חדשות 13 שמעו באופן רשמי על כוונת ההנהלה להפסיק את הפקת תוכניות האקטואליה באמצעות החברה ולהעביר את האחריות על ההפקות לרשת, מובילים העובדים צעד ארגוני שמתכתב עם החלטה זו: העובדים פתחו קבוצת וואטסאפ חדשה שדרכה מתנהל החמ"ל של החברה, ולא כללו בו את עובדי רשת.

המשמעות היא שעובדי רשת לא יכולים כעת לקחת חלק בעבודה השוטפת של עובדי החדשות. עד היום, הפיקה חברת החדשות לא רק מהדורות ומבזקים אלא גם את רוב תוכניות החדשות והאקטואליה.

עתה נדרשת הנהלת החדשות, על ידי חברת האם רשת 13, לקצץ ב-35% מתקציב החברה. חלק מהשינוי המדובר הוא העברת כל ההפקות של תוכניות האקטואליה לידי רשת, שתעשה זאת על-ידי חברות הפקה חיצוניות, שישתמשו בין היתר בחומרים שיועברו להם מחברת החדשות.

הניתוק בין קבוצת הווטסאפ של החמ"ל, המשמשת כלי מרכזי להעברת מידע בין העובדים, מאותת בפועל להנהלה כי העובדים לא יסכימו למהלך כזה.

ועד העובדים וארגון העיתונאים הבהירו היום (ה') כי פתיחת קבוצת הוואטסאפ הנפרדת היא רק הצעד הראשון,"ומבחינתנו הוא קריאת השכמה להנהלת רשת ולדירקטוריון שלה". 

לדבריהם, "הגיע הזמן שברשת יבינו שלא יעלה על הדעת שהם ישתמשו בנו, עיתונאי חברת החדשות, בזמן שהם פועלים באופן שיטתי ודורסני להחליש את החברה ולפגוע בפרנסה של שליש מאיתנו. לא יעלה על הדעת שמול בית הדין לעבודה הם מתנערים מאחריות לעובדי חברת החדשות, אבל בשטח הם מצפים מאיתנו לספק להם שירותים בחינם".

בהנהלת חברת החדשות הגיבו במהירות: המנכ"ל ישראל טוויטו שלח הודעה נחרצת לעובדים, בה דרש מהם לשוב לעבוד לפי הנהלים הקבועים: "כל העובדים נדרשים בזאת להמשיך לדווח בקבוצת הוואטסאפ הרגילה. מבחינתנו בהנהלת החברה, אי דיווח כאמור כמוהו כביצוע עבודה חלקית בלבד ובאופן שאינו עולה בקנה אחד עם הנדרש מכם. ככל שתחול תקלה בעבודה בעקבות זאת, האחריות לכך תהיה על כתפיו של מי שלא ביצע עבודתו כראוי וכנדרש ממנו".

לדברי טוויטו, "ידוע לכולכם היטב כי זהו צעד חמור הפוגע באופן דרמטי ומהותי בעבודה השוטפת. חברת החדשות אחראית לדווח בזמן אמת על ידיעות חדשותיות לאורך כל שעות היממה ובמקרה הצורך אף לבצע פריצה לשידור. כל ניתוק של עובדי החברה והכתבים מהפלטפורמה הכוללת, המתייחסת גם לתוכניות שאינן בהכרח מופקות על ידי חברת החדשות אך משודרות בערוץ, פוגעת חמורות ביכולת של חברת החדשות לספק סיקור עיתונאי מיטבי, אמין ומיידי".

"זה הזמן לגילוי סולידריות. אנו קוראים לכולם לא לשתף פעולה עם הניסיונות של רשת 13"

עובדי חברת חדשות 13 חוששים כי הנהלת רשת מתעתדת לנסות לגייס עיתונאים מכלי תקשורת אחרים כדי למלא את מקומם של עיתונאי חברת החדשות בסיקור משפט נתניהו שאמור להיפתח ביום ראשון הקרוב. זאת על רקע הצעדים הארגוניים שעובדי חדשות 13 נוקטים במאבקם נגד תכנית הקיצוצים שמובילה הנהלת רשת 13.

הערב יוצא הוועד בקריאה לכל העיתונאים בישראל להימנע מלשתף פעולה עם רשת, שאת התנהלותה הם מכנית "ביריונית ודורסנית".

לטענת הוועד, הכוונה להביא עובדים מכלי תקשורת אחרים נועדה להחליש את העובדים ולשבור את השביתה. "זה הזמן לגילוי סולידריות. אנו קוראים לכולם לא לשתף פעולה עם הניסיונות של רשת 13: לא להגיע להתארח בתכניות האקטואליה שלה, לסרב להגיש פינות או לסייע עם כל תוכן מכל סוג שהוא, זאת עד שהנהלת רשת תחזור בה מהכוונה לפגוע בחברת החדשות ותגיע להסכם מול הוועד והארגון".

בנוסף, פנו היום עובדי החברה לשר התקשורת הנכנס יועז הנדל בעניין המשבר בערוץ. הנדל הודיע כי הזמין את העיתונאים לפגישה, ובהמשך הוא צפוי להיפגש גם עם הנהלת הערוץ.