עם ריחוק חברתי, מסכות ובלי אורחים: הסוחרים שבים לוול סטריט

רצפת המסחר של בורסת ניו יורק תפתח מחדש עם כרבע מהסוחרים בלבד • בשל איסור על כניסת אורחים, צלצול הפעמון המסורתי של מסחר במניה חדשה לא יתרחש עד להודעה חדשה

בורסת ניו יורק / צילום:  אנדרו קלי, רויטרס
בורסת ניו יורק / צילום: אנדרו קלי, רויטרס

רצפת המסחר המפורסמת של בורסת ניו יורק תיפתח היום (ג') מחדש, אבל לא ממש כמו בימים רגילים.

רק רבע מהסוחרים של NYSE יחזרו מחודשיים של סגירה שנבעה בשל מגפת הקורונה. החוזרים בני המזל יצטרכו לעטות מסכות, להימנע משימוש בתחבורה ציבורית ולציית להוראות ריחוק חברתי קפדניות, עם מחיצות פיברגלס חדשות שיעזרו להם להישאר לבד. בנוסף, ישנו איסור כולל על הגעת אורחים. כך, שחגיגות צלצול הפתיחה בעת תחילת מסחר במניה חדשה לא יתרחשו בעתיד הקרוב. גם גופי חדשת שמשדרים מרצפת המסחר, כמו ערוצי "CNBC" ו-"Cheddar", לא יחזרו.

כדי לחזור לעבודה, הסוחרים יצטרכו לחתום על הסכם הסרת אחריות שימנע מהם לתבוע את הבורסה במקרה שהם יידבקו בה בנגיף. הם יהיו חייבים להכיר בכך שחזרה לאולם המסחר עלולה לגרום להם "להידבק בקוביד-19, להגיע לכשל נשימתי, מוות והעברת קוביד-19 לבני משפחה או משק בית ואחרים שעלולים לסבל גם הם מאותן תוצאות", לפי הטופס שהגיע לידי "וול סטריט ג'ורנל".

הטופס הזה עורר מתח בין הבורסה, ששייכת לחברת אינטרקונטיננטל אקסצ'יינג', ובין החברות בוול סטריט שנציגיהן הם הסוחרים בבורסה. הסוחרים אינם עובדי הבורסה אלא עובדים של בנקים, חברות ברוקרים וחברות מסחר שונות. NYSE ביקשה מהחברות הללו לחתום על הסכם שלפיו הן יפצו אותה על תביעות מסוימות שיהיו נגדה בקשר למגפה, לפי מקורות יודעי דבר.

כמה מהחברות סירבו לחתום על כך, כולל מורגן סטנלי, שאינה מתכננת לשגר נציגים מטעמה לרצפת המסחר ב-NYSE, לפי המקורות. דוברת הבורסה לא הגיבה לפניות בנושא זה. אך סוחרים רבים צפויים לחתום על טופס שחרור הבורסה מאחריות ולחזור לעבודה, בייחוד נציגים של חברות קטנות יותר שמשוועות למזומנים מאז סגירת הבורסה.

לחברות ברוקרים רבות, שמבצעות קניות ומכירות של ניירות ערך עבור לקוחות כמו בנקים ומנהלי נכסים, יש פחות מ-20 עובדים, והכנסותיהן התייבשו במהלך הסגר. חלקן קיבלו הלוואות במסגרת תוכנית ההגנה על התעסוקה של הממשל לכיסוי ההכנסות שאבדו.

"אני בטוח שהבריאות והבטיחות של קהילת הסוחרים הן העדיפות מספר אחת של הבורסה", אמר ג'ונתן קורפינה, שותף מנהל בכיר בחברת הברוקרים מרידיאן אקוויטי שמיוצגת ב-NYSE. "אין לי כל ספיקות לגבי החזרה לרצפת המסחר". מרידיאן תשגר שישה ברוקרים מטעמה, ביניהם קורפינה, השבוע. לפני הקורונה, היו לה 15 ברוקרים בבורסה ביום ממוצע. כעת, רוב המושבים שלה צריכים להישאר פנויים כדי לציית לכללי הריחוק החברתי.

אולם המסחר של NTSE הוא אחד אחרונים בעולם, וגם הוא התכווץ ב-20 השנים האחרונות כתוצאה מהמעבר לשווקים אלקטרוניים. אנשי הבורסה אומרים שרצפת המסחר נשארה שימושית מפני שהסוחרים יכולים להפעיל את "השיפוט האנושי", בייחוד בעסקאות גדולות ומורכבות כמו המסחר במניות חדשות והמכרזים של 4 אחר הצהריים שקובעים את מחירי נעילת המסחר.