התיאבון של שלטונות סין לבלוע את הונג קונג החזיר את התושבים לרחובות

ההערכה היא כי סין תאיץ את מאמציה לשלוט בתחומים שחיוניים לכלכלת השוק החופשי של הונג קונג, החל ממערכת החינוך והעיתונות החופשית ועד בתי המשפט ומדיניות ההגירה

מפגינים בהונג קונג נגד נסיונות החקיקה החדשים של סין / צילום: Vincent Yu, AP
מפגינים בהונג קונג נגד נסיונות החקיקה החדשים של סין / צילום: Vincent Yu, AP

בניסיון לגבש חקיקה תקיפה נגד הסתה בהונג קונג, מנהיג סין שי ג'ינפינג מתכנן לשנות את המעמד המיוחד של המושבה הבריטית לשעבר כעיר עם שלטון עצמי. והוא עושה זאת במהירות ובהיקף שהפתיעו רבים, מפעילים למען דמוקרטיה עד דיפלומטים ואנשי עסקים. במליאת קונגרס העם הלאומי הסיני בשבוע שעבר, הרשויות הודיעו שהן יעקפו את חוקי הונג קונג וינסחו חוקים נגד התנתקות מסין, "השפעה זרה וטרור", כאשר בייג'ינג מנסה להגביל את ההפגנות של תושבי הונג קונג שדורשים יותר חופש ואוטונומיה.

המהלכים של סין מאותתים כי הנשיא שי מעביר הילוך בגישתו להונג קונג, ורבים צופים כעת האצה של המאמץ לשלוט בתחומים אחרים שחיוניים לכלכלת השוק החופשי של הונג קונג, ממערכת החינוך והעיתונות החופשית ועד בתי המשפט ומדיניות ההגירה.

"בעתיד, בייג'ינג תשלוט לא רק במינהל של קונג קונג, אלא גם באידיאולוגיה שלה", אמר ג'וני לאו, פרשן פוליטי ותיק ועיתונאי בעיר.

בסוף השבוע שעבר יצאו אלפי מפגינים לרחובות כדי למחות נגד המהלך הסיני וההשפעה הגוברת של בייג'ינג. על רקע מעצרים המוניים, המפגינים קראו לעוד עצרות מחאה, במה שעושי להחיות את תנועת המחאה שנרגעה בשל מגפת הקורונה.

הפגנה בהונג קונג בסוף השבוע האחרון בעקבות נסיונות החקיקה החדשים של סין / צילום: Vincent Yu, AP
 הפגנה בהונג קונג בסוף השבוע האחרון בעקבות נסיונות החקיקה החדשים של סין / צילום: Vincent Yu, AP

סין הודיעה שהיא תאפשר למשטרה החשאית ולסוכנויות ביטחון נוספות שלה פעולה חופשית בהונג קונג בפעם הראשונה, במסגרת אמצעי האכיפה הלא ברורים החדשים שילוו את חוקי הביטחון החדשים.

"תושבי הונג קונג צריכים להיערך להתמודד עם כל סוגי המעצרים השרירותיים שהופעלו במקומות אחרים בסין", כתב ג'רום כהן, מנהל המכון המשפטי ארה"ב־אסיה באוניברסיטת ניו יורק ומחבר בלוג רב השפעה על חוקים בסין ובאסיה.

הרשויות בסין מתאמצות במיוחד להדגיש שהחקיקה הביטחונית החדשה לא תסיים את מעמדה המיוחד של הונג קונג במסגרת עקרון "מדינה אחת, שתי מערכות", שהוא הבסיס למעמד העיר כמרכז פיננסי בינלאומי וערוץ חיוני לחברות ומחוזות סינים שמגייסים מימון והלוואות.

פקידים סינים אומרים שהאמצעים החדשים מכוונים רק נגד "מיעוט של עושי צרות" והעוזרים הזרים שלהם, שמנסים לערער את ריבונות סין על העיר. במקום זאת, החקיקה החדשה רק תחזק את מעמד העיר כמרכז מסחרי על ידי החלשת הטרור, לדבריהם.

"אין כל סיבה להיכנס לבהלה או לחשוש שתהיה עליכם השפעה לרעה", אמר הנציב הסיני להונג קונג, שי פנג, לדיפלומטים, ראש עסקים ועיתונאים שהגיעו לשמוע אותו אתמול.

בתי המשפט בעיר יישארו עצמאיים, למשל, הוא אמר. אבל הוא תיבל את דברי ההרגעה שלו באזהרה: "הימנעו מלהיות מחרחרי שמועות בעצמכם, או להצטרף לכוחות האנטי-סינים בהכתמת או השמצת החקיקה הזו".

העיתונות החופשית בהונג קונג, שפועלת בניגוד לתקשורת המצונזרת בסין העממית, עלולה להיפגע מהחקיקה החדשה. הנציב שי טען אמנם שחופש העיתונות יתחזק בחקיקה הזו, אך הוא גם הזהיר עיתונאים שלא להסתתר מאחורי טענות לעיתונות חופשית כדי לחתור תחת סין.

בימים האחרונים תקפו ערוצי התעמולה הסינים את המוציא לאור של עיתון אפל דיילי הפופולרי, שתומך בהפגנות נגד סין.

"לתושבי הונג קונג יש שתי ברירות: להגר או להילחם עד הסוף", כתב המו"ל, ג'ימי ליי, בטוויטר, אחרי ההכרזה על אמצעי הביטחון החדשים. "אני אלחם עד הסוף. הונג קונג היא הבית שלי".