מועצת התאגיד: כמחצית מהגרעון הוא כתוצאה "מטעויות שונות שנעשו ע"י ההנהלה"

המועצה היוצאת הנחתה את הנהלת התאגיד להימנע מפגיעה בליבת עשיית התאגיד ובעובדים "שאינם אחראים בשום צורה לגירעון שנוצר" • למרות זאת, היום קיבלו העובדים הודעה על צעדי צמצום

משרדי תאגיד השידור הציבורי כאן 11 / צילום: שלומי יוסף, גלובס
משרדי תאגיד השידור הציבורי כאן 11 / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בשעות אחר הצהריים קיבלו עובדי התאגיד מייל ממחלקת משאבי האנוש שבישר להם על מספר צעדי צמצום הנוגעים להם, שנובעים מהצורך לבצע עדכון תקציבי. עיקר השינויים נוגע לכמות השעות הנוספות המשולמת לעובדים, ובחובה המוטלת עליהם לנצל ימי חופשה.

הסיבה לצמצומים, כפי שהיא מוגדרת בהודעה, הינה "צורך בעדכון תקציבי הנובע בעיקרו מפגיעה ברווחים מפרסום בשל משבר הקורונה". משבר שבעטיו "אנו נאלצים לנקוט מספר צעדים לצמצום עלויות". על פי ההודעה, הנהלת התאגיד רואה חשיבות בתנאי העבודה ורווחתם של העובדים ועל כן נמנענו מהחלטות פוגעות באלו".

ההודעה לעובדים יצאה בנקודה בה אין שום גוף מפקח על ההנהלה. זאת לאחר שבדיוק לפני שבוע תמה כהונתה של המועצה הנוכחית, וטרם התקבלה החלטה סופית בעניין מועצה חדשה. אולם, מסתבר שהמועצה היוצאת דווקא נדרשה לעניין הגירעון בתקציב, ניתחה את הגורמים לו ואפילו גיבשה הנחיות לגבי האופן שיש להתמודד איתו.

עיון בהחלטת המועצה שעסקה בתקציב 2020 מגלה תמונה שונה מזאת שהוצגה לעובדים: המסמכים מאשרים את החשיפה ב"גלובס", לפיה התגלה לאחרונה גירעון של כ-40 מיליון שקל. אולם, עולה שרק חלק ממנו, כ-22 מיליון שקל, הם פועל יוצא של משבר הקורונה. 18 מיליון שקל נוספים נובעים "מטעויות שונות שנעשו ע"י ההנהלה - ועיקרן חישובי מידוד שגויים וטעות במודל הוצאות השכר". עפ"י המועצה, "לפיכך נוצר הכרח באיזון התקציב, המחייב קיצוצים משמעותיים".

אולם מהמסמכים עולה כי חברי המועצה לא התכוונו שהעובדים יפגעו: "חברי המועצה מודעים לעובדה כי איזון התקציב הינו מהלך מאתגר לגוף עם עשייה משמעותית בשלוש פלטפורמות - רדיו טלוויזיה ודיגיטל. יחד עם זאת, חברי המועצה סבורים כי יש להימנע ככל הניתן בפגיעה בליבת עשיית התאגיד וכן ומפגיעה בעובדי התאגיד - שאינם אחראים בשום צורה לגירעון שנוצר".

חברי המועצה דווקא מצאו מקומות רבים בהם ניתן לחסוך. למשל- 560 אלך שקל ייחסכו מקיצוץ של 50% בהעלאת שכר של עובדים ספציפיים; כ-3.2 מיליון שקל ייחסכו מדחייה בהעלאות שכר; 680 מיליון שקל ייחסכו ממוניות; 520 אלף מפרילנסרים, ועוד.

חברי המועצה הדגישו כי הם רואים בהקפאת תקנים צעד שאינו נכון מבחינה ארגונית כי הוא מעוות את המבנה הארגוני, מצמצם את הגמישות הניהולית ועלול להביא לבזבוז כספי ציבור ברגע שהצורך בתקן שלא אויש ימולא ע"י עובדים פרילנסרים שעלותם גבוהה יותר.

בהחלטה נמנו שורה של צעדים נוספים שיש לעשות, וחברי המועצה אף מהמליצו, לאור חזרת המשק לפעילות, לבחון את תחזית ההכנסות של היחידה המסחרית ולעשות מאמץ יצירתי לשפר את רמת ההכנסות.

כעת, כאמור, המועצה כבר איננה פועלת ולהנהלה יש חופש מוחלט לנהל את המשבר כראות עיניה.

בתגובה להודעת ההנהלה הוציא ועד העובדים הודעת עדכון משלו: "בשבועות האחרונים קיימנו דיאלוג עם ההנהלה, על מתווה לחיוב ניצול חופשות. מתווה זה הינו חלק מתכנית קיצוצים רחבה בכל חלקי התאגיד (כולל הפקות, ספקים, יועצים וכו') הנובע מגירעון אליו נקלע התאגיד. פעלנו על מנת לוודא שהמתווה לא פוגע באופן קשה בזכויות העובדים ואנחנו נוודא שאכן המתווה ייצא לפועל כלשונו ולא ינוצל לרעה".

על פי ההודעה, "בהמשך להודעת ההנהלה על הגבלת מכסת שעות נוספות וקיום בנק שעות נוספות לכל מחלקה, דרשנו שקיפות לגבי המהלך כולו והסבר על חלוקת השעות, גובה הקיצוץ ועוד .

"אנו חושבים שהגיעה העת שעובדי התאגיד ייהנו משיפור בתנאי העסקתם, ולכן קוראים להנהלה להמשיך במו"מ אינטנסיבי לחתימה על הסכם קיבוצי שיסדיר את תנאיהם וזכויות העסקתם של כל עובדי התאגיד".

מכאן נמסר: "התאגיד נערך לקיצוצים במינימום פגיעה בעובדים ובתוכן. העובדים עודכנו לכל אורך הדרך בצעדים הנדרשים".