ביטוח | בלעדי

חברת משלוחי האוכל וולט תספק לראשונה ביטוח לשליחים

לאחר שספגה ביקורת על תנאי ההעסקה, חברת השליחויות תספק ביטוחי תאונות אישיות בהיקף של עד 50 אלף דולר וביטוח צד ג’ בהיקף של עד מיליון דולר

שליח של וולט / צילום: כדיה לוי, גלובס
שליח של וולט / צילום: כדיה לוי, גלובס

בצל הביקורת על המודל התעסוקתי בחברת השליחויות וולט, שבמסגרתו השליחים אינם זכאים לזכויות סוציאליות מלאות אותן מקבלים שכירים במשק, יוצאת קבוצת השליחויות הבינלאומית במהלך לביטוח תאונת אישיות וביטוח צד ג' לכלל שליחיה. ל"גלובס" נודע חברת וולט הפינית שפועלת בישראל מזה שנה וחצי תרכוש עבור השליחים שעובדים עמה ביטוח תאונות אישיות וביטוח לנזקי צד ג' באמצעות סוכנות דימנדו (Demandoo), כשהביטוח עצמו ייעשה באמצעות חברות ביטוח בחו"ל כחלק מהביטוח הגלובלי של וולט הבינלאומית. עוד נודע ל"גלובס" כי הכיסוי הביטוחי האמור לשליחי וולט בישראל יתחיל ב-1 ביולי.

ביטוח תאונות אישיות הוא ביטוח שמספק פיצוי כספי חדש פעמי במקרה של פגיעה בתאונה כפי שמפורט בפוליסה. לא מדובר בביטוח בריאות מלא, כשהביטוח האמור אינו מספק שיפוי כנגד הוצאות רפואיות. עם זאת, עדיין לא מדובר בשינוי מעמדם של השליחים והפיכתם לעובדים בעלי כיסוי ביטוחי-פנסיוני-סוציאלי מלא כפי שיש לעובדים שכירים בישראל. הביטוח מספק כיסוי של עד 50 אלף דולר ללא השתתפות עצמית מצד השליחים במקרה של תאונות אישיות שיגרמו לנכות מלאה קבועה או מוות.

כאמור, וולט תספק לשליחיה גם ביטוח צד ג', בגין נזקים שיגרמו על ידי השליחים לאחרים, לאופניים וקורקינטים ושבו הכיסוי הוא עד גובה של מיליון דולר, ויכלול השתתפות עצמית של השליח עד ל-500 דולר. היות ומדובר בביטוח לפי שימוש, הפרמיה תלויה בהיקפי הפעילות של השליחים, אך מדובר בעלות מוערכת לוולט של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

היום יש ביטוח רק לבעלי רכב מנועי

תמונת הכיסוי הביטוחי לשליחים בוולט מורכבת. נכון להיום, וקודם לביטוח החדש כאמור, היא תולדה של אופי כלי הרכב שהשליח מביא עמו מהבית, ושנמצא באחריותו. כך, בסביבת וולט מסבירים כי לשליחים אשר עובדים עם כלי רכב ממונע יש ביטוח חובה לכלי הרכב שאותו הם מביאים בעצמם. מנגד, בעלי אופניים, אופניים חשמליים וקורקינטים שאינם כפופים, לביטוחי החובה לרכב, לא מגיעים עם מענה ביטוחי, ובאחריותם לבטח את עצמם.

הכיסוי הביטוח של וולט לשליחים יופעל רק מהרגע שהשליח מסמן כי הוא פנוי לקבלת משלוח, ועד חצי שעה לאחר שהוא מסמן כי סיים לקבל משלוחים. הכיסוי הביטוחי ינוהל על הפלטפורמה של דמנדו שהינו סטארט-אפ ישראלי בתחום האינשורטק שבבעלות קבוצת מדנס (מסוכנויות הביטוח הגדולות בישראל) והיזם דין שטרן, המאפשר הפעלת ביטוח בשעות העבודה בלבד ושמותאם לחברות שפעולות במודלים של כלכלה שיתופית בהם לעובדים אין תנאים סוציאליים שנהוגים לעובדים שכירים.

אמרי גלאי, מנכ"ל וולט ישראל / צילום: יונתן בלום, גלובס
 אמרי גלאי, מנכ"ל וולט ישראל / צילום: יונתן בלום, גלובס

המודל התעסוקתי של וולט סופג ביקורת רבה בארץ ובעולם, כמו גם בחברות כלכלה-שיתופית אחרות (Gig Economy). בוולט ערים לסוגיה, וכבר לפני שנה, וולט החלה בתהליך כדי לספק ביטוח תאונות אישיות שנכנס לתוקף לפני כשלושה חודשים במדינת המקור שלה.

וולט, חברת שליחויות האוכל הפינית שהוקמה ב-2014, נכנסה לישראל לפני כשנה וחצי וכבשה את מרכז המדינה עם שליחיה במדים הכחולים. בכך הצטרפה וולט לשליחים של תן ביס, חברת משלוחי האוכל הישראלית במדים הכתומים שנרכשה לפני כשנתיים על ידי טייק אוואי ההולנדית.

אגב, המודל של המתחרה תן ביס בישראל שונה: החברה מעסיקה עובדים שכירים במשמרות ונותנת להם תנאים סוציאליים מלאים. אבל, בעוד שבוולט יש לעובדים גמישות מוחלטת בנוגע לשעות העבודה, הרי שבתן ביס מדובר בעבודה במשמרות.

התרחבות מתמדת וזריקת מרץ מהקורונה

מערך השליחים של וולט ישראל נמצא בהתרחבות מתמדת מאז נכנסה לישראל והוא מונה נכון להיום כ-4,000 שליחים ועם כ-800 מסעדות. בעולם וולט פועלת בכעשרים ערים מרכזיות ברחבי אירופה. שוק משלוחי האוכל מרכז עניין רב בשנתיים האחרונות בישראל כמו גם בעולם; תן ביס הישראלית נרכשה על ידי קבוצה בינלאומית - טייק אוואי - ג'אסט אין, שרק בשבוע האחרון הכריזה על מיזוג ענק עם חברת גראבהאב האמריקאית שאמור להפוך אותה לחברה הגדולה בתחומה.

הפעילות של וולט ושל תן ביס בישראל, ושל קבוצות האם שלהן בעולם, קיבלה זריקת מרץ על רקע משבר הקורונה. בשל הצורך לשמירה על מרחק על רקע החששות מהתפשטות הנגיף והסגר על המסעדות שהוכרז במספר רב של מדינות ברחבי העולם, קרנן של חברות משלוחי האוכל עלתה, כשהן הפכו לצינור החמצן היחיד של אותם עסקים והדרך היחידה שלהם להמשיך למכור אוכל. במקביל, חטפו החברות הללו ביקורת על גובה העמלות שהן גובות ממסעדות.

בוולט אישרו את הפרטים ומסרו בתגובה: "וולט בנתה יחד עם חברת דמנדו תוכנית ביטוחית לשליחים העצמאיים, זאת למרות שאיננה מחויבת לכך לפי חוק. מדובר בכיסוי ביטוחי שנבחן בפינלנד ודנמרק והוכח כיעיל ולכן בשלב הראשון יכיל את הביטוחים המפורטים לעיל. היות ומדובר במהלך ראשוני מסוגו בארץ בחברה בסדר גודל שכזה, וולט תבחן במעלה הדרך הרחבות ושינויים בהתאם לתגובות בשטח".