סין דוחה את הביקורת ממערב ומחוקקת חוק נגד הפגנות בהונג קונג

החוק אושר בתהליך מהיר ומעורפל במיוחד ונוסח מלא שלו צפוי להתפרסם בהמשך • החוק נועד להעניש ולמנוע פעילות חתרנית, בדלנית וטרוריסטית בהונג קונג, וכן שיתוף פעולה עם גורמים זרים

הפגנה בהונג קונג נגד ממשלת סין / צילום: Jorge Silva, רויטרס
הפגנה בהונג קונג נגד ממשלת סין / צילום: Jorge Silva, רויטרס

בית המחוקקים הסיני אישר הבוקר (ג') חוק מקיף חדש נגד האיומים על הביטחון הלאומי בהונג קונג, ודחה את הביקורת המערבית על הגבלת חרויות האדם בעיר שסועת ההפגנות.

החקיקה הועברה על ידי מחוקקים בכירים בבייג'ינג, לפי לאו סיו-קאן, יועץ בכיר לבייג'ינג על מדיניותה בהונג קונג. הוא אושר בתהליך מהיר ומעורפל במיוחד, ועורר חששו בין ארגונים למען הדמוקרטיה, העסקים, בתי הספר כולל מכללות והתקשורת במושבה הבריטית לשעבר.

החוק נועד להעניש ולמנוע פעילות חתרנית, בדלנית וטרוריסטית בהונג קונג, וכן שיתוף פעולה עם גורמים זרים. הנוסח המלא שלו אמור להתפרסם בהמשך היום, ויתכן שהוא ייכנס לתוקף כבר מחר, שהוא יום השנה ה־23 להחזרת העיר לריבונות סינית.

מכשיר לדיכוי זכויות אזרח

מאז שבייג'ינג הודיעה על כוונתה לחוקק חוק ביטחון לאומי להונג קונג בסוף מאי, פקידים סינים דחו את הביקורת של פוליטיאים מהאופוזיציה ופעילי זכויות אדם בעיר, וכן של ארה"ב וכוחות מערביים נוספים, שגינו את החוק כמכשיר לדיכוי זכויות אזרח במרכז הפיננסי־האסיאתי וכהפרה של הבטחה הסינית לאוטונומיה לעיר.

המדיה הרשמית הסינית ומשפטנים מדברים על ערבויות לכך שהחוק יפעל רק נגד "מספר קטן מאוד" של בני אדם בהונג קונג, ויעזור להחזיר את השקט והשגשוג הכלכלי לעיר שנפגעה מאוד מההפגנות האנטי-ממשלתיות בשנה האחרונה.

לפי תקציר את סעיפי החוק שפורסם החודש, הממשלת המרכזית בבייג'ינג תוכל לפקח על השיטור של פעילויות חתרניות בהונג קונג, ובכמה מקרים להתערב ישירות. ועדה מתמדת של קונגרס העם הסיני תשמור על זכות לפרש את החוק, ופירוש הדבר הוא שביגי'ינג היא זו שתחליט איך הוא ייושם, לא בתי משפט בהונג קונג.

מתנגדי החוק אומרים שהוא מבטל את מסגרת הממשל העצמי של הונג קונג, לפי מערכת "מדינה אחת, שתי שיטות", שלפיה סין התחייבה להשאיר את המערכת הקפיטליסטית ואורח החיים בעיר ללא שינוי במשך 50 שנה אחרי החזרת הריבונות לסין ב־1997.

חברות זרות: החוק ייפגע במעמד העיר כגשר פיננסי

ראשי חברות זרות מזהירים שחוק עלול לפגוע במעמד העיר כגשר מסחרי ופיננסי אל סין העממית.

מקורות רשמיים סינים אומרים שבייג'ינג נאלצה ליזום חקיקה של ביטחון לאומי להונג קונג מפני שהעיר לא עשתה זאת בעצמה. החוק החדש, לדבריהם, חיוני להבטחת השגשוג בהונג קונג בטווח הארוך, ולמנוע מכוחות זרים להסית לאי שקט בעיר כדי לפעול נגד סין והמפלגה הקומוניסטית שלה.

החוק החדש עשוי לגרום לארה"ב ולכוחות מערביים נוספים להגביר את הלחץ על בייג'ינג. בשבוע שעבר אמר ממשל טראמפ שהוא יטיל הגבלות אשרת כניסה על פקידים סינים שייחשבו אחראים להגבלת החירויות בהונג קונג, והסנאט העביר חוק שמטיל עיצומים על פקידים, עסקים ובנקים סינים שפועלים נגד האוטונומיה של העיר.

בתחילת חודש זה אישר הפרלמנט האירופי החלטה שקוראת לאיחוד האירופי להתלונן על סין בבית הדין הבינלאומי בהאג על הפרת מחויבות סינית להונג קונג, אם חוק הביטחון הלאומי החדש ייושם בעיר.

העברת החוק בקונגרס העם סיני באה אחרי דיונים מזורזים בו - הוועדה המתמדת להונג קונג התכנסה פעמיים בשבועיים האחרונים, בניגוד לנוהג של שתי ישיבות בחודש - כדי לעבור את שתי הקריאות, שהן המינימום להעברת מרבית החקיקה בסין.