מאורי יוגב עד UPS: אלה המשקיעים המתעניינים במכרז להפרטת דואר ישראל

רשות החברות מפריטה את חברת דואר ישראל בשני שלבים • בשלב הראשון ייכנס משקיע אסטרטגי לחברה בשיעור של 20%, ולאחר מכן יונפקו 20% בבורסה • שורה ארוכה של מתעניינים נוספים ובהם משפחת פורר, אמנון דיק,  איש העסקים ישי דוידי, קרן ההשקעות אפולו, ועוד

מחכים בתור בדואר ישראל / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מחכים בתור בדואר ישראל / צילום: שלומי יוסף, גלובס

דמויות מפתיעות ומסקרנות בכנס המשקיעים במסגרת המכרז להפרטת דואר ישראל. ל"גלובס" נודע שלכנס הגיעו דמויות מובילות מעולם הכלכלה והעסקים ובישראל, והחברה ורשות החברות הציגו בפניהם את החברה ואת תהליכי המכרז לפני הכניסה לחדר המידע בספטמבר.

בין החברות ואנשי העסקים שהגיעו לכנס ניתן היה למצוא את משפחת פורר, הבעלים של ניאופארם ובזק, את איש העסקים אמנון דיק, המשמש דירקטור בבזק, אורי יוגב, יו"ר קרן אלומה ולשעבר הממונה על התקציבים במשרד האוצר ומנהל רשות החברות, קרן פורטיסימו, חברת הסליקה גמא, קרן קדמה, מליסרון וקוקרמן לוגיסטיקה. אליהם הצטרפו גופים בינלאומיים בשיחות זום כמו UPS. עוד נצפה בכנס איש העסקים ישי דוידי ונרשמה התעניינות גם מקרן ההשקעות אפולו. אמנון דיק הגיע בהיותו בעל מניות בנציגות הישראלית של UPS.

רשות החברות מפריטה את חברת דואר ישראל בשני שלבים. בשלב הראשון ייכנס משקיע אסטרטגי לחברה בשיעור של 20%, ולאחר מכן יונפקו 20% בבורסה.

למרות ההתעניינות של גופים גדולים בהפרטה הרי שישנם מספר נקודות שטרם נסגרו ואשר מייצרות אי ודאות גדולה לגבי המשקיעים.

בראש ובראשונה המדינה טרם אישרה סופית את הרגולציה העתידית על שוק הדואר בעקבות המלצות ועדת רוזן שנמצאות עכשיו עדיין בשימוע ויש להן השלכות מרחיקות לכת על שווי החברה. בין היתר המליצה הוועדה לאשר לחברה להיכנס לתחום הפקת דואר באמצעות שת"פ עם בית דפוס, המליצה לבטל את הפיקוח על תעריף בול רגיל, לבטל את חובת החברה לספק שירות כמותי בכל הארץ כשירות בסיסי ובתעריף אחיד, ולאפשר לחברה לגבות תעריפים שונים לאיזורים שונים, לסגור 200 יחידות דואר ו-20 סניפים ועוד.

נקודה לא פחות חשובה היא נדל"ן החברה: החברה והמדינה עדיין לא השלימו את מיפוי הנדל"ן של החברה. בנוסף ישנן עדיין אי בהירויות סביב דרישות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שחלק מנכסי החברה נמצאים על אדמות שבאחריותה, ומתנגדת להעברת חלק מנכסי החברה לידיים פרטיות ללא הסדרה מולה.