בהונג קונג חזרו לרחובות: המוני מפגינים מחו על דחיית הבחירות

המשטרה הגיעה בכוחות גדולים להפגנה שפורסמה ברשתות החברתיות • מחשש למעצר עקב חוק הביטחון הלאומי האנטי דמוקרטי, שסין כפתה על העיר, חלק ניכר מהמפגינים חרגו ממנהגם ולא לבשו שחור כדי להסוות עצמם כקונים רגילים במקרה הצורך

מפגינים יושבים על הקרקע, עצורים ע"י המשטרה בהונג קונג / צילום: Vincent Yu, Associated Press
מפגינים יושבים על הקרקע, עצורים ע"י המשטרה בהונג קונג / צילום: Vincent Yu, Associated Press

המוני מפגינים נאספו ביום ראשון באחד הרבעים המסחריים בהונג קונג במחאה על דחיית הבחירות לבית המחוקקים של העיר, שסין מהדקת את שליטתה בה.

המחאה אתמול (ב') הייתה אחת הגדולות ביותר מאז הטלת חוק הביטחון הלאומי הדרקוני על ידי סין ב-30 ביוני. הכוונה להפגין פורסמה כמה ימים מוקדם יותר במדיה החברתית, והמשטרה הייתה מוכנה בכוח גדול.

לנוכח סכנת המעצר, המפגינים הסוו לעיתים את עצמם כקונים רגילים ולא לבשו שחור כמנהגם בשנה שעברה. מול המשטרה הם זעקו ססמאות כמו "שחררו את הונג קונג" ו"המהפכה של זמננו" וכמה מהם השליכו בקבוקי מים ומטריות על השוטרים כשהם ביצעו מעצרים או התארגנו מחדש בצמתים.

בקהל הגדול, ועם כולם מאחורי מסכות הקורונה, קשה היה להבחין בין קונים אמיתיים ובין אלו שזעקו את הססמאות.

המשטרה הסתערה

המשטרה הסתערה על הקהל כדי ללכוד חשודים כמפגינים, וירתה כדורי פלפל ותרסיסי פלפל כדי לפנות את הדרך. במשך כמה שעות ביום ראשון אחר הצהריים, קבוצות של צעירים שנעצרו רוכזו בפינות רחובות.

המשטה מסרה שלפחות 90 בני אדם נעצרו. ניסיונות המעצר התפתחו לעיתים למרדפים רגליים, כשהמשטרה בחליפות מגן ירוקות הסתערה על ההמונים. ברדת הלילה המהומה נמשכה תחת אורות הניאון של החנויות, שרבות מהן נשארו פתוחות.

מבחינת המפגינים, מעצרים הם סיכון גדול. חוק הביטחון החדש מיועד לדכא שנה של מחאות בעד הדמוקרטיה. לפי החוק, עבירות שמוגדרות באופן כללי כחתרנות והטפה להתבדלות מסין נושאו עונשים של עד מאסרי עולם.

"אני כאן כי אנחנו דורשים את ההצבעה שלנו", אמרה צעירה בחולצת טי לבנה שסירבה למסור את שמה. "אני לא חושבת שהפגנות צריכות להיות לא חוקיות".

"המגפה הייתה רק תירוץ לדחייה"

הבחירות לאסיפת המחוקקים בהונג קונג היו אמרוות להתקיים אתמול, ומועמדים פרו־דמוקרטים עמדו לזכות בהישגים חשובים, אף שההליך בנוי כדי להבטיח רוב למועמדים תומכי ביגי'ינג.

בסוף יולי, המנהיגה הלא פופולרית של הונג קונג בחסות סין, קרי לאם, דחתה את הבחירות בשנה, בנימוקים של בריאות הציבור על רקע מגיפת הקורונה. העיר עברה אז עלייה במספר מקרי הקורונה, אך תושבים רבים אומרים ש"המגפה הייתה רק תירוץ לדחייתן".

אסיפת המחוקקים הנוכחית תכהן עוד שנה, אם כי כמה מחוקקים חסידי הדמוקרטיה שוקלים להחרים את דיוניה.

החששות מפני הקורונה, וכן מפני חוק הביטחון הלאומי החדש, ריסנו את ההפגנות בהוגנ קונג במשך חודשים רבים. עם זאת, הדיווחים על מקרי קורונה חדשים יורדים זה כמה שבועות. אתמול נמסר על 15 מקרים חדשים מהידבקות מקומית - לא על ידי נוסעים שחזרו או הגיעו מחו"ל. מספר המקרים היומי לא עלה משמעותית מאז שתוכנית בדיקות קורונה רחבה הושקה לפני כשבועיים.