WeWork מצמצמת סיכונים: מוכרת את עסקיה בסין

בעבר מייסד החברה אמר שהוא מקווה ש-WeWork תצמח למיליון לקוחות בסין ב-2021, אך החברה ניצבה בפני תחרות קשה של חברות דומות ועסקיה שם העיקו על ההנפקה בנאסד"ק שבסוף בוטלה • החברה בניהולו של סנדיפ מתראני פועלת לצמצום התחייבויות החכירה המאסיביות שלה

WEWORK בייג'ין. מצמצמת החזקותיה בסין / צילום: Thomas Peter, רויטרס
WEWORK בייג'ין. מצמצמת החזקותיה בסין / צילום: Thomas Peter, רויטרס

WeWork מוכרת את השליטה בעסקיה בסין, וזהו הסימן האחרון לכך שהחברה נוטשת את אסטרטגיית הצמיחה המהירה הקודמת שלה לטובת צמצום סיכון.

קבוצה בהובלת חברת ההשקעות טרסטברידג' פרטנרס שילמה 200 מיליון דולר כדי להגדיל את החזקתה ב-WeWork סין, שמחכירה בחכירת-משנה שטחי משרד בסין, מסרו שתי החברות.

WeWork תמכור את שמה ואת שירותיה תמורת עמלה. חלק מהעסקה מזכיר עסקת זכיינות מסורתית, ו-WeWork מוותרת על השליטה התפעולית. היא תישאר בעלת החזקת מיעוט ויהיה לה מושב במועצת המנהלים של החברה הנקראת על שמה בסין, לפי מקור יודע דבר.

מאז ביטול ההנפקה לציבור והדחת המנכ"ל לשעבר אדם נוימן בשנה שעברה, החברה בניהולו של סנדיפ מתראני פועלת לצמצום התחייבויות החכירה המאסיביות שלה.

הסדרים דמויי זכיינות יכניסו ל-WeWork חלק קטן יותר מהכנסות משרדים שלה, אך הם מפחיתים את החשיפה לחוזי חכירה ארוכי טווח יקרים. זהו צעד חיובי במהלך מיתון, כאשר ההכנסות יורדות אך בעלי הנכסים דורשים עדיין את דמי ההחכרה שלהם. לחברה יש כבר הסדר דומה בהודו.

במטרה לצמצם את העלויות, WeWork ויתרה על שטחי משרד ברחבי העולם, ניהלה מו"מ על הפחתת דמי חכירה וניסתה להפוך כמה הסכמי חכירה של בניינים להסכמי התחלקות בהכנסות. עסקי החברה נפגעו קשה ממגיפת הקורונה והמיתון, שגרמו לחברות רבות להפחית את ההוצאה על חכירת נדל"ן ולעבור לעבודה מרחוק, אך החברה אומרת שהמכירות התאוששו מהשפל שנרשם באביב שעבר.

WeWork פתחה את האתר הראשון שלה בשנחאי ב-2016. שנה לאחר מכן היא הקימה מיזם משותף עם חברת השקעות סינית, הוני קפיטל, עם קבוצת סופטבנק מיפן ועם משקיעים נוספים כדי להרחיב את פעילותה בסין. היאה החזיקה 59% במיזם בשנה שעברה.

ב-2018 הודיעה WeWork על רכישת חברת העבודה המשותפת הסינית Naked Hub, ואדם נוימן אמר שהוא מקווה לצמוח למיליון לקוחות בסין ב-2021. אך החברה ניצבה בפני תחרות קשה של חברות דומות להחכרת שטחי עבודה משותפים בסין, ועסקיה שם העיקו על דוחותיה הכספיים לקראת ההנפקה שתוכננה ל-2019 . לפי החברה, יש לה כעת מעל 65,000 דיירים (לקוחות) ביור מ-100 בנייני משרדים בסין.

מנהל התפעול של טרסטבררידג', מייקל ג'יאנג, מונה למנכ"ל זמני של WeWork China. חברת ההשקעות הזו, שיש לה משרדים בשנחאי, הונג קונג ובוסטון, החזיקה לפני כן החזקת מיעוט ב-WeWork.