למרות הקורונה: המיזוגים והרכישות בתעשיית הקריפטו צמחו השנה

במחצית הראשונה של 2020 נרשם גידול בשווי עסקות המיזוגים והרכישות של חברות קריפטו ברחבי העולם בהשוואה לשנה שעברה, וכן בגיוסי ההון בתחום, על פי דוח של PwC  • "חדי קרן יהפכו לתמנוני קריפטו", אומרים מחברי הדוח

צ'אנגפנג זאו, מנכ"ל בורסת הקריפטו Binance שנפרצה / צילום: רויטרס
צ'אנגפנג זאו, מנכ"ל בורסת הקריפטו Binance שנפרצה / צילום: רויטרס

למרות התפשטות מגפת הקורונה בעולם, בששת החודשים הראשונים של 2020 עלה שוויין הכולל של עסקות מיזוגים ורכישות (M&A) של חברות בתעשיית הקריפטו העולמית על שווי העסקות בתעשייה זו בכל שנת 2019. זהו אחד הממצאים הבולטים בדוח שפרסם השבוע תאגיד השירותים הפיננסיים הבינלאומי PwC.

עוד עולה מהדוח כי במחצית הראשונה של השנה חלה ירידה יחסית במספר המיזוגים והרכישות בתעשיית הקריפטו - אבל היקפי העסקות בתחום דווקא גדלו באופן משמעותי.

על פי נתוני PwC, השווי הכולל של עסקות המיזוגים והרכישות בתעשייה הגיע ל-597 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2020, לעומת שווי כולל של 481 מיליון דולר לכלל העסקות בשנת 2019. אם היקפי עסקות ה-M&A בתחום ימשיכו לגדול גם במחצית השנייה של 2020, הם עשויים להתקרב להיקפי השיא שנרשמו בשנת 2018, אז הסתכמו בכ-1.9 מיליארד דולר.

עסקות ה-M&A הגדולות בתעשיית הקריפטו במחצית הראשונה של השנה כוללות, בין השאר, את רכישת אתר הקריפטו האמריקאי CoinMarketCap על ידי חברת Binance Holdings הסינית, בעלת בורסת הקריפטו הגדולה בעולם - עסקה שהוערכה בשווי של 400 מיליון דולר. עסקה זו נחשבת לאחת הרכישות הגדולות בתעשיית הקריפטו בכל הזמנים.

על פי PwC, גם בלי להביא בחשבון את עסקת הענק של רכישת CoinMarketCap על ידי בייננס, נרשמה בששת החודשים הראשונים של 2020 עלייה בשווי הממוצע של עסקות M&A בתעשייה בהשוואה לשנה שעברה. לפי הדוח, היקף העסקה הממוצעת במחצית הראשונה של השנה הוא 45.9 מיליון דולר, לעומת היקף ממוצע של 19.2 מיליון דולר בלבד ב-2019.

עם זאת, מנתוני PwC עולה כי במחצית הראשונה של 2020 נרשמה ירידה קלה במספרן של עסקות המיזוגים והרכישות בתחום, שהגיע ל-60, בהשוואה ל-125 עסקות בכל שנת 2019.

פחות עסקות באמריקה, יותר בשאר העולם

עוד מציינים מחברי הדוח כי השנה נמשכת הנדידה של עסקות ה-M&A בתעשיית הקריפטו אל מחוץ לצפון אמריקה: בין ינואר ליוני השנה, 57% מהעסקות, על פי נפחן הכספי, נערכו במדינות אסיה-פסיפיק, אירופה, המזרח התיכון ואפריקה, לעומת 51% בלבד מהעסקות בשנת 2019.

הנרי ארסלניאן, ראש תחום הקריפטו ב-PwC, אמר לאחר פרסום הדוח: "אנחנו צופים כי פעילות המיזוגים והרכישות בתחום תמשיך להיות חזקה גם בחודשים הקרובים, ובעיקר נראה כמה מהשחקניות הגדולות והרווחיות יותר בתעשייה רוכשות חברות שמציעות שירותים נלווים לאלה שהן מספקות כיום. יש לצפות לכך שחברות 'חד-קרן' גדולות בתעשייה יהפכו במידה גוברת והולכת למעין 'תמנוני קריפטו' באמצעות רכישה של עסקים נלווים שונים או השקעות בהם, במטרה להישאר דומיננטיים".

לפי PwC, במחצית הראשונה של השנה נרשם גם גידול בהיקפי הגיוסים הכספיים שבהם מעורבות חברות קריפטו, ובעיקר גיוסים שבוצעו על ידי בורסות קריפטו או חברות העוסקות במסחר קריפטו. הגידול בא לידי ביטוי גם בהיקף הגיוס הממוצע, שעלה מ-4.8 מיליון דולר ב-2019 ל-6.4 מיליון דולר בששת החודשים הראשונים של 2020. בין המגייסות הגדולות השנה בלטה חברת Bakkt האמריקאית, המפעילה בורסה לנגזרים של מטבעות קריפטו, שגייסה במרץ כ-300 מיליון דולר במסגרת סבב הגיוס השני שלה.

הדוח של PwC מייחס את הגידול בגיוסי ההון בתעשיית הקריפטו לעלייה במחירי מטבעות הקריפטו מתחילת השנה, לצד התגברות העניין בשוק מצד משקיעים מוסדיים וכן התגברות של הבהירות הרגולטורית ביחס לשוק זה. שוק מטבעות הקריפטו, ובראשו הביטקוין, נהנה מתשואות חיוביות השנה, על רקע התבגרות השוק, נוסף על עלייה בהיקפי הפעילות בפלטפורמות DeFi (כלכלה מבוזרת), הכוללות מגוון יישומים פיננסיים המבוססים על מטבעות קריפטו או על טכנולוגיית בלוקצ'יין. נכון ליום חמישי אחר הצהריים, מחירו הדולרי של ביטקוין (BTC) עלה מתחילת השנה בכ-49%, והיום הוא נע סביב 11.4 אלף דולר, לפי נתוני אתר Nomics, המספק מידע על שוק מטבעות הקריפטו.

עוד סימן חיובי לשוק הוא השקעות גדולות ברכישת ביטקוין שבוצעו בחודשים האחרונים על ידי חברות אמריקאיות שמניותיהן נסחרות בוול סטריט, ובהן חברת הפינטק Square שרכשה ביטקוין ב-50 מיליון דולר, וחברת התוכנה MicroStrategy שרכשה ביטקוין בסכום מצטבר של 425 מיליון דולר, כפי שדווח באחרונה ב"גלובס".