מתכננים נסיעה לאמירויות? בואו תראו איך נלחמים שם בקורונה

האמירויות השונות באיחוד קיבלו יד חופשית ומנסות כל אחת בדרכה להתמודד עם עלייה בנתוני התחלואה • עם זאת, ישנם כמה מהלכים משותפים לכולן - הגבלות על התכנסות וסגרים, קנסות כבדים שיכולים להגיע ל-100 אלף שקל ואכיפה קפדנית

עמדת טיפול בחולי קורונה בבית חולים שנפתח במרכז הכנסים של אבו דאבי / צילום: איל יצהר, גלובס
עמדת טיפול בחולי קורונה בבית חולים שנפתח במרכז הכנסים של אבו דאבי / צילום: איל יצהר, גלובס

בסדרת כתבות "גלובס" סוקר מדינות, ערים ומחוזות שמתמודדים עם הנגיף המתעתע. התחנה היומית היא איחוד האמירויות, שמספר המקרים בה נמצא בעלייה. בעת הזו חשוב לנו לומר שכל הנתונים נכונים לעת שבה נכתבו וכך צריך להתייחס אליהם. כנראה שבתקופה הקרובה עדיין לא נוכל לדבר במונחים של "לנצח" את הקורונה. להביס זמנית אולי, לשטח את העקומה, אם תרצו. הקורונה מלמדת את כולנו שיעור בצניעות ואנחנו מזכירים זאת לא רק לכם הקוראים, אלא גם לעצמנו

בשבועות האחרונים נמצא מספר המאובחנים החדשים באיחוד האמירויות בעלייה. ביממה האחרונה אותרו כ-1,200 מקרים חדשים ביותר מ-110 אלף בדיקות שבוצעו. מספר המתים עלה ל-490 קורבנות.

המאובחנים החדשים הם אזרחים ממדינות שונות, בהתאם לתמהיל התושבים של איחוד האמירויות. באיחוד מתגוררים כ-10 מיליון איש, כששיעור הזרים ביניהם עומד על יותר מ-80%. יותר מ-86% מהתושבים באמירויות מתגוררים בערים. מספר החולים הפעילים כיום באיחוד האמירויות עומד על כ-5,000.

איחוד האמירויות - הגל השני פגע חזק
 איחוד האמירויות - הגל השני פגע חזק

אף שמדובר במדינה אחת, כל אמירות יכולה לקבוע את נהליה להתמודדות עם הנגיף. כך למשל בבירה אבו דאבי, התיירים הנכנסים מחויבים בשלב זה ב-14 ימי בידוד, והם אף יצוידו בצמיד אלקטרוני שיוודא את חובת הבידוד. ביום ה-12 יידרשו לבצע בדיקת קורונה.

הנכנסים לדובאי לא מחויבים בבידוד, אך לאחרונה שונו הנהלים, כך שהנוחתים שם, כמו גם באבו דאבי, יעברו בדיקת קורונה בשדה התעופה, בנוסף לזו שיציגו ממדינת המוצא ואשר נעשתה 96 שעות לפני הטיסה. התיירים בדובאי יתבקשו לשהות בבידוד בבית המלון עד לקבלת התוצאה.

באיחוד האמירויות מתגאים בהצלחה במיגור התפשטות הנגיף באופן יחסי למדינות אחרות. לשם השוואה, גודל האוכלוסייה באיחוד האמירויות דומה לזה של ישראל, אולם נתוני התחלואה שונים לחלוטין: מספר הנדבקים בישראל עומד על יותר מפי שניים: כ-311 אלף מקרים בישראל לעומת כ-131 אלף באיחוד האמירויות. מספר המתים בישראל גדול פי חמישה - עד כה גבתה המגפה 2,452 קורבנות בישראל לעומת 482 באיחוד האמירויות.

קנסות עד סכום של 100 אלף שקל 

שתי דרכים עיקריות הובילו למיגור היחסי של התפשטות הנגיף באמירויות: הרתעה למפרי ההנחיות דרך סנקציות וענישה כבדה, שיכולה להגיע לקנסות של 100 אלף דירהם (כ-100 אלף שקל) או למאסר של חצי שנה.

הקורונה באיחוד האמירויות
 הקורונה באיחוד האמירויות

הדרך השנייה: כמות גדולה של בדיקות במטרה לאתר כמה שיותר מאובחנים ולהשתלט על התפשטות הנגיף. המסרבים לעבור בדיקה חשופים לקנס של 5,000 שקל. עד לחודש יולי בוצעו כ-4.5 מיליון בדיקות באמצעותם אותרו 56.7 אלף מאובחנים, 0.6% מכלל הנבדקים. מספר הבדיקות מאז תחילת המגפה ועד כה הגיע לכ-12.7 מיליון.

עם הקורונה הכלכלית, ההתמודדות כללה תוכניות סיוע בהיקף של יותר מ-120 מיליארד שקל.

ההגבלות הציבוריות החלו בחודש מרץ. נאסרה התקהלות, התלמידים עברו ללמידה מרחוק ושוק התעסוקה עבר לעבודה מהבית יחד עם סגירה של מקומות ציבוריים, לרבות מתחמי תפילה ואתרי בילוי.

ב-25 במרץ נעצרה תנועת המטוסים. בשלב הבא הוטל סגר לילי. בדובאי - מי שרצה לצאת מהבית נדרש למלא בקשה במערכת דיגיטלית ולנמק את סיבת היציאה. המפרים היו צפויים לקנסות ואף למעצרים - זמן קצר לאחר מכן מצטרפת אבו דאבי לסגר הלילי ולחובת הציבור לדווח על יציאה מבית.

מעקב אחר הטלפון הסלולרי

בכך, לפי דיווחי משרד הבריאות של איחוד האמירויות, הצליחה המדינה למתן יחסית את שיעור הנדבקים בשלב מוקדם. ההנחיות כללו גם סגר באזורים מסוימים ועצירת התחבורה הציבורית. גם באיחוד נעשה שימוש בטלפונים הסלולריים של הציבור על מנת לוודא שמי שצריך לשהות בבידוד עושה כך. לצורך המעקב האזרחים חויבו להתקין אפליקציה ייעודית במכשיר הסלולרי שלהם.

"מה שעזר לנו להתמודד עם הנגיף היא העובדה שהציבור מאוד ממושמע", שיתף את "גלובס", עלי אל שאיבה, מנכ"ל התיירות והשיווק במשרד התיירות של אבו דאבי, ואכן באיחוד האמירויות ההנחיות אינן בגדר המלצה והאכיפה בחסות מצלמות שמרשתות את כל המרחב הציבורי היא קפדנית. מסכות נעטות על הפנים ועל האף בלי טריקים וייתכן שגם קנס של 3,000 שקל למפרים תרם לכך.

גם במקומות הציבוריים, דוגמת נמל התעופה, קיימת הקפדה בכל הנוגע לשמירה על מרחק ולעמידה על מדבקות הסימון שמוצמדות לרצפה המוודאות את המרחק הרצוי בין איש לרעהו. מי שסוטה מהמדבקה המסומנת בעת ההמתנה בתור, מתבקש מיד ובאדיבות לחזור לסימון.

בחודש יולי החלה חזרה הדרגתית לשגרה, עם החזרת העובדים הציבוריים למקומות העבודה, החזרת המגזר הפרטי ופתיחת השמיים בתחילת חודש יולי לטובת תושבי איחוד האמירויות שיכלו לטוס אל ומדובאי/אבו דאבי בכפוף לביצוע בדיקות קורונה לפני הטיסה ולאחר החזרה. במקביל, תנועת התושבים בין האמירויות הותרה.

לקראת חודש ספטמבר, עם העלייה המחודשת במספר המאובחנים, התירה הממשלה להחזיר את מדיניות הסגר הלילי לאזורים מסוימים במדינה. לאחרונה אבו דאבי כיתרה את עצמה והיא מאפשרת כניסה יבשתית לאמירות רק בכפוף לביצוע בדיקות קורונה ובתיאום מראש. בסוף ספטמבר הצהיר משרד הבריאות של איחוד האמירויות כי לא יהיה סגר או עוצר אף שהמספרים החלו לטפס בדומה למדינות רבות בעולם - הנימוקים הם גם כלכליים תוך חובת שמירה על ההנחיות.

הרתעה היא שם המשחק: הקנסות למפרי הנחיות הקורונה האמירו גם ל-100 אלף שקל למי שיחזור על עבירה בפעם השלישית שאף חשוף לחצי שנה מאסר. מי שהפר את איסור ההתקהלות חשוף לקנס של 10,000 שקל וכל אדם שנוכח בהתקהלות חשוף לקנס של 5,000 שקל.
הקנס להסעת יותר משלושה נוסעים ברכב: 3,000 שקל, מדריכים פרטיים שיעסקו בהדרכה ויפרו את ההנחיות עשויים להיקנס ב-30 אלף שקל, הפרת התקהלות במקום ציבורי דוגמת חנות או מסעדה תשית קנס של 3,000 שקל על כל אדם שנכח בהתקהלות האסורה. ה
קנס למפרי בידוד הוא 50 אלף שקל ומי שלא הוריד את אפליקציית המעקב הממשלתית צפוי לעונש של 10,000 שקל. על סירוב לבצע בדיקה אפשר להיקנס ב-5,000 שקל והרשימה ממשיכה.

כבר בחודש מרץ הצהירה ממשלת איחוד האמירויות על תוכנית סיוע כלכלית לעסקים ולאזרחים שנפגעים מהסגר ומהעוצר הכלכלי. התוכנית כבר גדלה לתקציב של כ-126 מיליארד דירהאם, ומעבר לזה כל אמירות יכלה להציע סיוע נוסף דוגמת פטור או דחיית תשלומי מס לעסקים, או סבסוד של תשלומים לרשויות לאזרחים.

כך לדוגמה באבו דאבי אזרחים ועסקים קיבלו סבסוד כולל של 5 מיליארד דירהאם על תשלומי מים וחשמל, הקלות במסי תחבורה, הפחת שכרי דירה ועוד. ממשלת ראס אל קיימה, האמונה על האמירויות הצפוניות, קבעה מנגנון גמיש לתשלומי החובה לממשלה והקלות ברישוי עסקים. התוכנית של הבנק המרכזי כללה בתוכה גם תקציב של 50 מיליארד דירהאם להלוואות באפס אחוז ריבית.

ממשלת איחוד האמירויות מעריכה כי ההתאוששות העסקית מנזקי המגפה תחל ב-2021 ותימשך בהדרגה עד ל-2024.