איך הצליחה סלובקיה לבדוק שני שליש מהמדינה לקורונה בסוף שבוע אחד

סלובקיה נקטה בגישה האסייתית של עריכת בדיקות המוניות, ו-3.65 מיליון בני אדם נבדקו לקורונה בסוף השבוע וקיבלו תוצאות בתוך חצי שעה • שיעור המאומתים היה 1%, נמוך מהצפוי אך גבוה פי 16 מהממוצע היומי

בדיקות קורונה בסלובקיה בסוף השבוע. בונוס לעובדי הבריאות וגיוס של הצבא / צילום: RADOVAN STOKLASA, רויטרס
בדיקות קורונה בסלובקיה בסוף השבוע. בונוס לעובדי הבריאות וגיוס של הצבא / צילום: RADOVAN STOKLASA, רויטרס

בסדרת כתבות "גלובס" סוקר מדינות, ערים ומחוזות שמתמודדים עם הנגיף המתעתע. בעת הזו חשוב לנו לומר שכל הנתונים נכונים לעת שבה נכתבו וכך צריך להתייחס אליהם. כנראה שבתקופה הקרובה עדיין לא נוכל לדבר במונחים של "לנצח" את הקורונה. להביס זמנית אולי, לשטח את העקומה, אם תרצו. הקורונה מלמדת את כולנו שיעור בצניעות ואנחנו מזכירים זאת לא רק לכם הקוראים, אלא גם לעצמנו

בעקבות הכישלון היחסי של דרך ההתמודדות האירופית עם בלימת מגפת הקורונה, מתחילות מדינות ביבשת לנסות ולאמץ חלקים מהמודל האסייתי, שנראה כי עובד בהצלחה. הגבלות חוקיות על יציאה מהבית, ניטור אלקטרוני ופיקוח על ידי גורמים לא רשמיים עדיין אינם מיושמים באירופה הליברלית, אבל סלובקיה הפכה בסוף השבוע למדינה הראשונה ביבשת שמאמצת מדיניות שככל הנראה הוכיחה את עצמה במוקדי התפרצות באסיה: בדיקות המוניות סימולטניות.

הממשלה בסלובקיה, מדינה שבה חיים כ-5.5 מיליון בני אדם, מתמודדת עם גל שני משמעותי של מגפת הקורונה. הגל הראשון של המחלה, באביב האחרון, כמעט ולא הורגש בה, כמו במדינות אחרות במרכז ובמזרח אירופה, וסלובקיה רשמה עשרות מקרים בלבד ביום ותמותה נמוכה. ואולם, מראשית ספטמבר החל מספר חולי הקורונה במדינה לעלות בחדות, והגיע לשיא של יותר מ-3,000 חולים ביום אחד בשבוע שעבר. בתגובה, הממשלה, שהבהירה כי הגל הנוכחי מאיים להביא לקריסת מערכת הבריאות במדינה, החליטה לנקוט גישה יוצאת דופן על מנת לנסות ולקטוע בבת אחת את ההדבקה בקהילה, כאמור בעזרת בדיקות המוניות.

5,000 עמדות ותשובה ב־30 דקות

זוהי הפעם הראשונה שמבצע בסדר גודל כזה מתנהל באירופה, אחרי שמדינות קטנות יותר כמו לוקסמבורג ומונקו ביצעו מהלך דומה. בסוף השבוע הקודם ביצעה ממשלת סלובקיה "פיילוט" - ניסיון לראות כיצד תתנהל בדיקה במהלך יומיים של כ-100 אלף תושבים המתגוררים בארבע מחוזות נגועים במיוחד בקורונה בצפון המדינה, סמוך לגבול עם פולין. הצבא גויס לצורך סיוע במשימה, והבדיקות הניבו איתור של אלפי מקרים חדשים, בערך 4% מהנבדקים.

בעקבות הצלחת הפיילוט השיקה הממשלה בסוף השבוע מבצע שנועד לבדוק בתוך שני סופי שבוע את כל האוכלוסייה הבוגרת של סלובקיה - כארבעה מיליון בני אדם מעל גיל 10. עשרות אלפי עובדים רפואיים התפרשו בסוף השבוע האחרון ב-5,000 עמדות בדיקה ברחבי המדינה, כאשר הממשלה שוב גייסה כוחות צבא כדי לסייע להם. עובדי מערכת הבריאות קיבלו בונוס של 500 אירו כדי לקחת חלק במבצע. רבות מעמדות הבדיקה מוקמו בחוץ, באוויר הפתוח, אך חלק מוקמו באולמות ספורט ומבנים עירוניים.

בניגוד למצב בסין, סלובקיה החליטה להשתמש לצורך הבדיקות ההמונית בבדיקות האנטיגן המהירות שיצאו לשוק בחודש שעבר על ידי שלל חברות אירופיות, המספקות תשובה בתוך כחצי שעה. בדיקות אלה אושרו לשימוש באיחוד האירופי, והיצרנים טוענים לאחוז דיוק של 96%, גבוה מאשר בדור קודם של בדיקות אלה. עם זאת, הן נחשבות למדויקות פחות מבדיקות ה-PCR הנעשות במעבדות והשיעור האמתי של הדיוק שלהן עדיין לא ידוע.

בדיקה, בידוד או קנס 1,650 אירו

בשבת האחרונה יצא המבצע לדרך, מתוך מטרה לבדוק כמה שיותר תושבים ביום אחד. כולם נקראו להיבדק. הממשלה מגדירה באופן רשמי את ההליך כ"התנדבותי", אבל מי שמסרב להיבדק יצטרך להישאר בבית בבידוד עצמי לעשרה ימים, או ייקנס ב-1,650 אירו אם יימצא במרחב הציבורי ללא האישור שמקבל כל מי שנבדק. תורים ארוכים נרשמו בעיקר בבירה ברטיסלבה, ואנשים רבים חיכו יותר משעה כדי להיבדק.

אלו שנבדקו קיבלו כאמור תשובה בתוך 30 דקות. מי שנמצא חיובי התחייב להיות באופן מיידי בבית בבידוד שיימשך עשרה ימים מרגע הבדיקה, או לעבור למתקן קורונה, כדי לא להדביק את בני ביתו במחלה, אם התנאים אינם מאפשרים בידוד ראוי.

שר ההגנה הסלובקי דיווח כי במהלך סוף השבוע נבדקו 3.65 מיליון בני אדם, וכי מתוכם אותרו כ-38.5 אלף בני אדם כחיוביים לקורונה. שיעור המקרים, 1%, נמוך ממה שציפו הרשויות, אך גבוה פי שמונה משיעור המאותרים היומי במדינה. המבצע ימשיך בסוף השבוע הקרוב, כדי לנסות ולהגיע גם למי שעדיין לא נבדקו, וגם לאפשר בדיקה חוזרת למי שחושדים כי פיתחו את המחלה במהלך השבוע האחרון.

"יש לנו הזדמנות גדולה להראות לאירופה ולעולם שיש דרך אחרת, בלי לסגור את הכלכלה ולאבד מיליוני משרות", אמר ראש הממשלה הסלובקי, איגור מטוביץ'. ההתאחדות הרפואית במדינה, עם זאת, דיברה על "סחיטה באיומים" של הציבור, וגם הלינה על בזבוז משאבים כתוצאה מהמבצע. ברחבי אירופה בוחנים בעניין את התוצאות, ואת ההשפעות של הדרך הסלובקית הייחודית על התחלואה במדינה. "ראש ממשלת סלובקיה הבטיח לחלוק אתנו את התוצאות של האסטרטגיה שהוא בחר", אמר נשיא המועצה האירופית, שארל מישל.