חודש אחרי שמונה: יצחק כהן התפטר מתפקיד שר הבינוי והשיכון

במכתב ההתפטרות ששלח היום כהן לרה"מ בנימין נתניהו, כתב כהן כי הסיבה להתפטרות מונעת מרצונו להקדיש את כל מרצו לפעילותו במשרד האוצר, שם הוא משמש עדיין כסגן שר • ברקע נזכיר נמצא שר השיכון לשעבר יעקב ליצמן שאמנם התפטר, אך אנשיו ממשיכים בתפקידיהם הרשמיים בלשכה

יצחק כהן / צילום: איל יצהר, גלובס
יצחק כהן / צילום: איל יצהר, גלובס

נמשכת אי היציבות בצמרת משרד הבינוי והשיכון. היום (ה') הודיע שר הבינוי והשיכון יצחק כהן לראש הממשלה נתניהו, כי הוא מבקש להתפטר מהתפקיד. זאת חודש אחד בלבד לאחר שמונה לתפקיד. במכתב שכתב לראש הממשלה נכתב כי "בשל האתגרים הכלכליים עימם מתמודדת מדינת ישראל בימים אלה אשר צפויים ללוותאותנו בתקופת הקורונה, ביניהם תקציב המדינה, משבור הקורונה ועוד, אני סבור כי ראוי שאקדיש את כל מרצי ונסיוני לפעילותי במשרד האוצר. לאור המפורט לעין אני מגיש בזאת את התפטרותי מתפקיד שר השיכון", נכתב.

כהן מונה לתפקיד זמן קצר לאחר שקודמו, יעקב ליצמן התפטר כשלושה חודשים בלבד לאחר שמונה לתפקיד, זאת על רקע מחאתו נגד צעדים של פרויקטור הקורונה היוצא, הפרופ' רוני גמזו.

למרות התפטרותו של ליצמן, אנשיו ממשיכים לאכלס את לשכת השר, מהלך שאיננו מקובל, ושגרם לרבים להצביע עליו כמי שממשיך למשוך בחוטי המשרד מרחוק.

מדובר בראש המטה של ליצמן, חיים יוסטמן, היועץ הבכיר מוטי בבצ'יק, ויועץ תקשורת שמעניק שירותים חיצוניים לשר, יעקב איזק לצד יועץ נוסף בשם שמואל אברהם. נוסף להם כהן בחר שלא לשנות את הרכב המשרד כלל וצוות המזכירות במשרד נותר גם הוא כשהיה ובראש מנכ"ל המשרד שמינה ליצמן - יאיר פינס. כהן כאמור נתן לכך את הסכמתו מראש, מספרים גורמים המעורים בנושא ומי שמנהלים את לשכת השר (והשר) בפועל הם בבצ'יק, יד ימינו של ליצמן, יחד עם המנכ"ל פינס.

כהן מנהל את ענייניו ממשרד האוצר, שם הוא יושב רוב שעות השבוע, כך מעידים הן במשרד השיכון והן במשרד האוצר, שם הוא אחראי בכפוף לשר האוצר לתחומי רשות שוק ההון, ביטחון וחיסכון ורשות ניירות ערך.

בניסיון להבין כיצד מתנהלת לשכת השר, פנה "גלובס" בימים האחרונים בשאלות בנושא למשרד השיכון שהגיב כי, "אנו דוחים על הסף את הטענה כי המשרד מנוהל ע"י השר לשעבר ליצמן. משרד הבינוי והשיכון מנוהל ע"י שר הבינוי והשיכון איציק כהן ומנכ"ל המשרד יאיר פינס, בניגוד לטענות המובאות בפנייתכם. אנשי המשרד מקיימים פגישות ודיונים מקצועיים עם השר כהן באופן יום יומי, על כלל הנושאים השוטפים במשרד, ובתוך כך גם על נושאי מדיניות, המוכתבים על ידי השר המכהן. בהתאם להחלטת השר כהן, ומתוך מטרה לשמור על רציפות, צוות הלשכה של השר לשעבר ליצמן מועסק כיום ע"י השר כהן, כפי שנהוג לא פעם בחילופי שרים המבקשים להשאיר את הצוות המקצועי מלשכת השר הקודם. הדבר נעשה בצורה תקינה ובתיאום עם הנציבות. כדבר שבשגרה, הניהול הכללי של המשרד וביצוע מדיניות הדרג הפוליטי מנוהל על ידי מנכ"ל המשרד ושדרת הניהול המקצועית. כל טענה מעבר לכך אודות התנהלות לא חוקית במשרד הבינוי והשיכון, אינה אלא בגדר רכילות וחוטאת לאמת".

כעת, לאחר הודעתו של כהן, אומרים גורמים במשרד השיכון, כי כהן החליט לפרוש אחרי שראה מקרוב איך מתנהל המשרד בשלט רחוק של ליצמן ואנשיו ומעל לראש שלו והחליט שאין זה לכבודו. עוד הוסיפו הגורמים כי כהן לא אהב את המינויים שנעשו סביבו ובלא ידיעתו, כשהיחידים שיכולים להביע את עמדתם בנושא הם מנכ"ל המשרד ואנשיו של ליצמן שנותרו במשרד. בין היתר הביע את מורת רוחו מההליכים שנעשו במשרד למינויו של ינקי קווינט בניסיון להביאו לתפקיד מנהל רשות מקרקעי ישראל.