מנכ"ל טסלה אלון מאסק הודיע כי יצא חיובי בבדיקת קורונה

מאסק, שבמשך חודשים הביע ספקות לגבי חומרת המחלה, מעלה שאלות חדשות על נושא הבדיקות

מנכ"ל טסלה אלון מאסק. חיובי לקורונה / צילום: Aly Song, רויטרס
מנכ"ל טסלה אלון מאסק. חיובי לקורונה / צילום: Aly Song, רויטרס

מנכ"ל טסלה אלון מאסק הודיע כי יצא חיובי בבדיקת קורונה. מאסק הביע בעבר זלזול בחומרת המחלה הנגרמת מהנגיף והעלה ספקות לגבי בדיקות דגימה לגילוי הווירוס באוכלוסייה.

ביום חמישי האחרון כתב מאסק ברשת החברתית טוויטר כי דגימת רוק ששלח לבדיקה יצאה חיובית. הוא ביצע בדיקת PCR, לאחר שבדיקות מהירות ששלח קודם לכן הוציאו גם תשובות חיוביות וגם שליליות. הבדיקה המהירה נחשבת לפחות ודאית מבדיקת PCR, אשר באופן טיפוסי נעשית על דגימה הנלקחת מהגרון או תעלות האף בעזרת משטף. לאחר התוצאות המעורבות שקיבל בבדיקות מהירות התגובה, צייץ מאסק בסוף יום חמישי: "משהו חשוד קורה כאן". בציוץ נוסף כתב: "אם זה קורה לי, זה קורה גם לאחרים".

בשבת כתב מאסק כי הוא עושה בדיקה נוספת, אשר את תוצאותיה היה צפוי לקבל במהלך יום ראשון. "כמעט בלי תסמינים היום, אז אני מקווה לתוצאות טובות יותר", כתב בציוץ.

התבטאויותיו של מאסק לגבי התוצאות זכו למקהלה של עוקבים, אשר שיתפו את הספקנות שלו לגבי הבדיקות וטענו למספר רב של בדיקות שיוצאות חיוביות בטעות ואבחון־יתר של המחלה. בין אלה שהדהדו את הציוצים היו קבוצות ואינדיבידואלים שהביעו התנגדות פומבית לסגרים ולהגבלות אחרות שממשלות העולם הטילו במטרה לדכא את התפשטות הנגיף.

מומחי בריאות אמריקאים מדווחים על עלייה בקצב ההדבקה בנגיף הקורונה, כמו גם על עלייה בכמות האשפוזים עקב המחלה. ביום שישי הגיע מספר המאושפזים לשיא של יותר מ־68 אלף נדבקים, על-פי הפרויקט למעקב אחרי הקורונה.

התסמינים עליהם דיבר מאסק בהתחלה היו "שיעול ונזלת וחום לא גבוה מדי בימים האחרונים".

לא המנכ"ל היחיד

אם האבחנה תאושר, יצטרף מאסק לקבוצה קטנה של מנכ"לים בכירים המגלים שנדבקו בנגיף. מנכ"ל חברת מורגן סטנלי, ג'יימס גורמן, מנכ"ל NBCUniversal ג'ף של ומנכ"ל היולט־פקארד אנטוניו נרי חשפו כי נדבקו בנגיף מוקדם יותר השנה.

הווארד ווילארד, המנכ"ל לשעבר של קבוצת אלטריה בע"מ, יצא לחופשת מחלה לאחר בדיקה חיובית במרץ והודיע על פרישתו באפריל אחרי שנתיים לא שקטות בהן עמד בראש החברה המייצרת את סיגריות מרלבורו.

במהלך המגפה, צוותי ניהול עבדו להכין תוכניות המשכיות ועברו על תוכניות גיבוי לניהול במקרה שעובדים חיוניים נעשים חולים. במרץ, מאסק אמר כי קרוב לוודאי שיהיו אפס מקרים חדשים של קורונה בארה"ב עד סוף אפריל. המנכ"ל הידוע לשמצה בהתבטאויותיו הפומביות אמר אז: "הניחוש שלי הוא שהפניקה תגרום ליותר נזק מהנגיף, אם זה לא קרה כבר".

מאסק שיתף את תוצאות בדיקת הקורונה שלו כמה ימים לפני שיגור ניסיון של טיל על-ידי חברת טכנלוגיות חקר החלל, חברה נוספת שהוא עומד בראשה. השיגור, ממרכז החלל קנדי בפלורידה, אמור להביא ארבעה אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית.השיגור היה מתוכנן לשבת, אך נדחה עקב מזג האוויר ועל-מנת לאפשר זמן נוסף לכוונון מדגשי הטיל.

בכיר בסוכנות החלל האמריקאית, ג'ים בריידנסטיין, אמר ביום שישי כי מדיניות החברה היא שכאשר מישהו יוצא חיובי בבדיקת קורונה, הוא יוצא לבידוד עצמי. נאס"א מצפה כי SpaceX תבצע את בדיקות שרשרת ההדבקה שלה, אמר בריידנסטיין, והוסיף: "אם יש כיולים נוספים שיש לבצע, נבצע אותם".

האסטרונאוטים שהיו צפויים להמריא על גבי הטיל פלקון 9 נכנסו לבידוד, ובריידנסטיין הוסיף כי לא הייתה אינדיקציה לכל מגע בינם לבין מאסק. "נראה שהצוות במצב רפואי טוב", אמר.

בציוצים שלו מיום חמישי הטיל מאסק ספק ביעילות הבדיקות כאשר ישנו מספר גבוה של בדיקות חיוביות בטעות בבדיקות PCR. "הבחור הזה מפיץ יותר מידע שגוי לגבי הקורונה כמעט מכל אחד אחר", אמר אשישה ג'ה, פרופסור לשירותי בריאות ודיקן בית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת בראון. "המצב נורא, והוא משתמש בבמה שלו באופן אקטיבי כדי לומר דברים שיובילו לעוד הדבקות ועוד מקרי מוות. זו התנהגות חסרת אחריות, והוא אמור לדעת שיש לו אחריות על התבטאויותיו".

ג'ה אמר כי אחד מסגניו של מאסק יצר איתו קשר בראשית המגפה וביקש ממנו להוציא הודעה פומבית לפיה מספר גבוה של בדיקות חיוביות בטעות גורם למגפה להיראות חמורה ממה שהיא באמת. ג'ה סירב, הוא אמר, "בגלל שהרעיון שיש כל-כך הרבה בדיקות חיוביות בטעות הוא שטויות".

תוצאות שליליות שגויות ותוצאות חיוביות שגויות יכולות לקרות בכל בדיקה קלינית. תוצאות שליליות בטעות, כלומר כישלון לזהות שישנה הדבקה, הן נפוצות יותר בבדיקת נוגדנים, אך גם תוצאות חיוביות בטעות יכולות לקרות. רשויות בריאות הציבור ממליצות לעתים על בדיקת PCR לאשרור ואומרות כי יש לבחון את התוצאות אל מול פיסות מידע נוספות, כגון תסמינים ופוטנציאל החשיפה.

מאסק וחברת טסלה העדיפו לא להגיב.

ביום חמישי, מחוז אלמנדה, לא רחוק מסן פרנציסקו - מקום מושבו של המפעל היחיד של טסלה בארה"ב - הזהיר מפני עלייה בכמות המקרים החיוביים לקורונה ומפני הסיכון שיוטלו מגבלות חדשות על-מנת להילחם במחלה. בכירים במערכת הבריאות של המחוז דרשו מטסלה לסגור את שערי המפעל מוקדם יותר השנה.

בשיחה בנושא רווחי החברה באפריל, כאשר המפעל היה סגור, הביע מאסק התנגדות לתקנות סגר שנועדו להאט את התפשטות הנגיף. "תנו לאנשים את החירות שלהם, לכל הרוחות", אמר אז.

כאשר טסלה פתחה מחדש את המפעל שלה בפרמונט בחודש מאי, היא החילה נהלי בטיחות שנבדקו על-ידי גורמים רשמיים של המחוז. עובדים דיווחו על מקרי הידבקות בקורונה בין פועלים במפעל, אך גם טסלה וגם הרשויות המקומיות נמנעו מלדווח על היקף התחלואה בקרב העובדים.

התגובה למגפה הפכה לנושא מקטב בארה"ב. מאסק צייץ מחדש כמה ציוצים שהטילו ספק בדיוקן של בדיקות הקורונה.

הבדיקה המהירה, שמאסק אמר שהגיעה מחברת בקטון, דיקינסון ושות', היא אחת מבדיקות הנוגדנים המאושרות לשימוש. הבדיקה מחפשת חלבון של הנגיף בדגימות המתקבלות מפציינטים ויכולה לספק תוצאות בתוך כ־15 דקות. הבדיקה נוטה להיות פחות מדויקת מבדיקת PCR מבוססת־מעבדה, אך היא נחשבת לטובה מספיק לזיהוי פציינטים שיש להם מטען נגיפי גבוה יותר וסביר שהם מידבקים יותר, אמרו מומחים לבריאות הציבור.

"אנו מודעים לציוץ, ואנו יוצרים קשר ע-מנת ללמוד יותר, בהתאם למדיניות בקרת האיכות שלנו", אמרה דוברת של חברת בקטון, דיקינסון ושות'. "אנו עומדים מאחורי האיכות, היעילות והידע המדעי של המערכת ושיטת הבדיקה שלנו. ישנם גורמים רבים שיכולים להביא לתוצאה לא נכונה, כולל מטען נגיפי נמוך".

בספטמבר הודיעה החברה כי היא חוקרת דיווחים שהתקבלו מבתי אבות על כך שבדיקות של החברה נותנות תוצאות חיוביות בטעות במקרים מסוימים.

לא היה ניתן לקבוע למה מאסק עשה ארבע בדיקות מהירות בזו אחר זו או למה הייתה לו גישה לכל-כך הרבה ערכות, כאשר חלק מהציבור נאבק לקבל בדיקה בזמן סביר.

על אף הסערות של החודשים האחרונים וההאטה הכלכלית בעולם, חברת טסלה התנהלה בתוך המשבר הבריאותי תוך ספיגת נזק מינימלי. משלוחי כלי הרכב ברבעון השני היו נמוכים לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בשלב מסוים המגפה איימה לסכל את תוכניותיו של מאסק להגביר משלוחי מכוניות טסלה בכ־36% השנה, כאשר המפעל נסגר. מאסק נלחם לפתוח אותו מחדש, וטסלה הודיעה בחודש שעבר כי היעד שלה לספק 50 אלף כלי רכב עד סוף השנה הוא עדיין בר־­השגה. החברה נמצאת על המסלול להודיע בפעם הראשונה על רווחים בסוף השנה למרות המגפה, כך מעריכים אנליסטים.

מניית טסלה  נפלה בכ־0.8% ביום שישי אחר-הצהריים, כאשר שאר השוק היה בעליות.