ביטקוין | ניתוח

מדוע הביטקוין הכפיל את מחירו השנה? 4 סיבות אפשריות

חצי שנה לאחר חציית תגמול הכרייה שלו, מחירו של מטבע הקריפטו המוביל חצה את הרף של 16 אלף דולר ומתקרב לשיא של 3 שנים • במה שונה עליית הביטקוין בחודשים האחרונים מהראלי ההיסטורי שלו ב-2017?

מטבע ביטקוין על לוח אם / צילום: Dado Ruvic, רויטרס
מטבע ביטקוין על לוח אם / צילום: Dado Ruvic, רויטרס

אף כי ביטקוין ידע לא מעט תנודות במחירו במרוצת 12 השנים שבהן הוא קיים, 2020 מסתמנת כשנה יוצאת מגדר הרגיל עבור מטבע הקריפטו המוביל. ביום חמישי האחרון חצה מחיר הביטקוין את הרף של 16 אלף דולר לראשונה מאז דצמבר 2017, וביום שישי אף טיפס עד ל-16,463 דולר - נמוך בכ-20% בלבד משיא כל הזמנים שלו. גם ביום שני בצהריים, אחרי כמה ירידות ועליות בתחילת השבוע, נע מחיר הביטקוין מעל ל-16,200 דולר - גבוה ב-124% ממחירו בתחילת השנה, לפי נתוני אתר Messari, העוקב אחרי המסחר בשוק מטבעות הקריפטו.

אם מביאים בחשבון את צניחת המחיר שלו במרץ האחרון עד לשפל של כ-3,800 דולר, עליית הביטקוין השנה בהחלט מעוררת השתאות. בתוך 8 חודשים בלבד, מאז השפל ב-13 במרץ ועד ל-16 בנובמבר, זינק שער הביטקוין (BTC) בשיעור של 323%. אחרי שבחודש ספטמבר ירד מחיר הביטקוין בכ-10%, מתחילת אוקטובר ועד לאמצע נובמבר עלה בכ-50%.

העלייה של הביטקוין בחודשים האחרונים מתרחשת בנסיבות שונות לחלוטין מאלה של הראלי ההיסטורי שלו ב-2017 - שנה שבה רשם מחירו זינוק פנומנלי של יותר מ-1,300%. אז מהן הסיבות שגורמות לביטקוין לזנק כך הפעם? נראה כי מדובר בשילוב של כמה סיבות, ובראשן ארבעה גורמים עיקריים.

סיבה ראשונה: "אפקט מיקרוסטרטג'י"

נראה כי הכל התחיל עם חברת התוכנה האמריקאית MicroStrategy, שביצעה בחודשים אוגוסט-ספטמבר השנה השקעה עצומה ברכישת ביטקוין. מיקרוסטרטג'י, הפועלת בתחום של בינה עסקית ומניותיה נסחרות בבורסת נאסד"ק, רכשה בחודשיים האלה ביטקוינים בשווי של יותר מ-425 מיליון דולר.

כפי שדיווחנו ב"גלובס", בעקבות מיקרוסטרטג'י באה חברת הפינטק Square של ג'ק דורסי, מייסד ומנכ"ל הרשת החברתית טוויטר. סקוור, שמניותיה נסחרות בבורסת ניו יורק, ביצעה בתחילת אוקטובר רכישת ביטקוין בהיקף של 50 מיליון דולר - השווה ל-1% מכלל נכסיה הפיננסיים של החברה. הביטקוינים שרכשו שתי החברות הציבוריות האלה, נהנו מתשואות נאות של כ-50% מאז אותן רכישות.

סיבה שנייה: סנטימנט חיובי בשוק ההון

סיבה שנייה לעליית הביטקוין היא השינוי החיובי בסנטימנט כלפיו בשוק ההון האמריקאי. לדברי ג'ייסון דין, אנליסט ביטקוין בחברת Quantum Economics, המהלך של מיקרוסטרטג'י יצר אפקט חיובי בשוק, ו"נתן את בעיטת הפתיחה במאבק של גופים מוסדיים להבטיח רכישות ביטקוין גדולות ככל האפשר". בעקבות זאת, התחילו להביע עניין בביטקוין משקיעים גדולים, ובהם גם גופים מוסדיים.

באוקטובר האחרון ציינו אנליסטים של בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן כי לביטקוין יש "פוטנציאל אפסייד משמעותי לטווח הרחוק". בשבוע שעבר אמר המיליארדר האמריקאי סטנלי דרוקנמילר, המנהל קרנות גידור בארה"ב, בראיון לרשת CNBC: "אני מחזיק הרבה יותר זהב משאני מחזיק ביטקוין, אבל למען האמת, אם ההימור על זהב עובד, ההימור על ביטקוין כנראה יעבוד טוב יותר".

בסוף השבוע האחרון דיווחה חברת Grayscale Investments האמריקאית כי ברבעון השלישי של השנה גייסה 1.05 מיליארד דולר באמצעות מוצרי ההשקעות שלה. גרייסקייל נמנית עם הגופים הגדולים בעולם ברכישת ביטקוין, והיא מנהלת החזקות במטבעות קריפטו בשווי כולל של יותר מ-10 מיליארד דולר. המוצר המוביל של גרייסקייל הוא קרן Grayscale Bitcoin Trust (סימול: GBTC), שגייסה קרוב ל-720 מיליון דולר ברבעון החולף. קרן GBTC, שנסחרת מעבר לדלפק בארה"ב, רשמה מתחילת השנה תשואה של כ-120%. לדברי החברה, יותר מ-80% מההשקעות במוצרים שלה מגיעים ממשקיעים מוסדיים.

סיבה שלישית: חציית תגמול הכרייה

חציית הביטקוין (Bitcoin Halving) - אירוע שעליו דיווחנו בהרחבה ב"גלובס" במאי האחרון, גם היא השפיעה כנראה על עליית מחיר הביטקוין בחודשים האחרונים. באירוע החצייה, שקורה אחת לארבע שנים, תגמול הבלוק של ביטקוין קטן בחצי - כלומר, קטן ב-50% מספר המטבעות החדשים שמקבלים כורי הביטקוין על הוספת בלוקים חדשים לבלוקצ'יין של ביטקוין.

אליאס סטרהל, חוקר בחברת Blockchain Research Lab, הסביר בראיון לאתר הקריפטו Decrypt כי "עם חציית הביטקוין במאי נחצה זרם האספקה של ביטקוין - כלומר, פחות ביטקוינים מוצעים למכירה על ידי הכורים. זה יכול לתרום למחסור בהיצע, ומכאן לעליית מחיר הביטקוין".

סיבה רביעית: המהלך של פייפל

כל הסיבות שמנינו עד כה, עשויות להסביר את עליית מחיר הביטקוין בחודשים האחרונים. אבל על כל אלה נוסף בחודש שעבר גורם מרכזי, שיכול להיות בעל ההשפעה הגדולה ביותר על אימוץ המוני של ביטקוין בעולם.

ב-21 באוקטובר, כפי שדיווחנו ב"גלובס", הכריזה ענקית התשלומים המקוונים PayPal כי תאפשר למשתמשים בפלטפורמה שלה לקנות ולמכור מטבעות קריפטו בתחילת השנה הבאה. ואולם, כבר בשבוע שעבר פתחה פייפאל לכל משתמשיה בארה"ב את אפשרות המסחר בארבעה סוגי מטבעות קריפטו: ביטקוין, ביטקוין קאש, את'ריום ולייטקוין.

במחצית הראשונה של 2021 תרחיב פייפאל את אפשרות המסחר במטבעות קריפטו גם למשתמשי אפליקציית התשלומים Venmo ולשווקים נבחרים בעולם. הקפיצה של פייפאל על עגלת הביטקוין הורגשה היטב בשוק הקריפטו בשלושת השבועות האחרונים, כשמחירי המטבעות המובילים בשוק זינקו בעקבותיה.

"הוודאות הרגולטורית בשוק גדלה"

יובל רואש, מנכ"ל חברת Bits of Gold, המספקת בישראל שירותי קנייה ומכירה של מטבעות קריפטו, סבור כי "עליית מחיר הביטקוין היתה צפויה בעקבות אירוע חציית הבלוק, שבו התגמול עבור הכורים נחתך בחצי, ולכן הם צריכים לחפות על הירידה בשווי התגמול באמצעות עליית שערים. כפי שקרה ב-2017, לאחר החצייה שנה לפני כן, אנו צופים שב-2021 נשבור שיאים חדשים ושער הביטקוין ימשיך לעלות. זרז נוסף לעליית השערים הוא שגופים מוסדיים ושחקנים גדולים הגבירו את התעניינותם בשוק, כאלטרנטיבת השקעה מעבר לשוק המניות, שהקורונה ערערה את יציבותו.

"נוסף על כל אלה, רגולטורים בעולם האיצו את הרגולציה על מטבעות הקריפטו, ובכך הוודאות הרגולטורית בשוק גדלה. בנקים רבים בעולם מתחילים להבין שעבור המשקיעים זו אלטרנטיבה טובה להשקעה, ולכן אנו מחכים ומצפים מהרגולטור הישראלי לעמוד בקצב, לאשר את צו איסור הלבנת הון החדש, ומבנק ישראל להסיר את החסמים שמעמידים הבנקים ללא שום סיבה נראית לעין".

שגיא בקשי, מנכ"ל חברת Coinmama הישראלית, שמספקת שירותי קנייה ומכירה של ביטקוין באינטרנט במדינות רבות בעולם, אבל לא בישראל, סבור כי "עליית מחיר הביטקוין נובעת בעיקר מעודף ביקוש על היצע, בדומה לשוק הנדל"ן. יותר ויותר אנשים, חברות מסחריות ומדינות מבינים כי מדובר במירוץ חימוש מסוג חדש - משחק הכיסאות. המוסיקה, למעשה, כבר נעצרה; בקרוב נראה מי נשאר ללא כיסא, ויש רק 21 מיליון כיסאות במשחק".

בכך מתייחס בקשי למכסת המטבעות של ביטקוין, שמוגבלת ל-21 מיליון ביטקוין בלבד. עד היום כבר נכנסו למחזור יותר מ-18.5 מיליון מטבעות ביטקוין. יצירת ביטקוינים חדשים כתגמול כרייה צפויה להסתיים בשנים 2110-2140 - כך שנותרו לפחות עוד 90 שנה עד אז.