השותפות בין הוט ל-IBC במיזם הסיבים האופטיים: משרד התקשורת צפוי לדרוש הרחבה של חובת הפריסה

בשבוע הבא צפוי משרד התקשורת לפרסם שימוע להערות הציבור על התנאים לאישור העסקה בין הוט ל-IBC לשותפות במיזם הסיבים האופטיים • הערכה היא שמשרד התקשורת ידרוש זיקה בין חובות הפריסה של המיזם באזורי ביקוש ובפריפריה במקביל

התקנת סיבים אופטיים של IBC / צילום: איל יצהר, גלובס
התקנת סיבים אופטיים של IBC / צילום: איל יצהר, גלובס

לקראת אישור עסקת הוט ו-IBC לפיה הוט תיכנס כשותפה למיזם הסיבים האופטיים של IBC, מתנהלים במשרד התקשורת דיונים סביב היקף החובות של המיזם החדש וכיצד ישתלב הדבר עם חובות הפריסה של הוט.

במשרד התקשורת מאמינים שאת העסקה צריך לאשר בתנאים שיבטיחו התחייבות משמעותית של היקפי הפריסה של מיזם IBC, וכן לייצר זיקה בחובת הפריסה בפריפריה בהיקף משמעותי יותר משהוטל עד היום על IBC.

בשלב זה רשויות אחרות לא מצטרפים לדרישה של משרד התקשורת בנוגע לחובת הפריסה, ומאמינים שהעסקה טובה למשק ולכן צריך פשוט לאשרה במינימום תנאים.

על פי לוחות הזמנים, ככל הנראה, בשבוע הבא יפורסם שימוע לקראת אישור העסקה.
במסגרת העסקה אמורה הוט להחזיק כ-23% ממניות המיזם, בתמורה להשקעה של 170 מיליון שקל.

העסקה אמורה ליצור גוף חזק שיאיץ את התחרות בעולמות פריסת הסיבים האופטיים בעיקר מול בזק. יחד עם זאת ספק אם הכוונה של המשרד היא לייצר חובה בפריסה בהיקף דומה לבזק.

כיום מחויבת IBC בחובת פריסה של 40% שמאפשרת לה פריסה באזורי ביקוש ובמקביל מחייבת אותה גם בפריסה חלקית בפריפריה. הוט חויבה בפריסת סיבים בהיקף של 30% ממשקי הבית, אך לחובה זו אין שום משמעות אמיתית כי ממילא אין הצדקה כלכלית לפרוס מתחת להיקפים של 30%-40% ממשקי הבית.

נראה כי משרד התקשורת, בהטילו את חובת הפריסה על הוט, בעצם עשה זאת בעיקר על רקע הביקורת הציבורית על כך שהחברה קבלה מתנה ענקית מהמשרד שהסיר ממנה את חובת הפריסה האוניברסלית שהייתה קבועה במקור ברישיונה.

בשלב זה נראה כי המגמה הכללית היא לאשר את העסקה תחת תנאים מסוימים. רשות התחרות צפויה לא להתנגד אלא לדרוש תנאים שיבטיחו שוויון ושקיפות של המיזם בכל הקשור לישיבה משותפת של בעלי המניות בדירקטוריון.

ממשרד התקשורת נמסר: "החברות הגישו בקשה לאישור העסקה אשר נבחנת בימים אלו, בטרם תתקבל החלטה יפורסם שימוע לקבלת עמדת החברות והציבור. המשרד שם לנגד עיניו את האינטרס הציבורי והצורך להאיץ את פרישת תשתית הסיבים ובד בבד לשמור על תנאי תחרות הוגנים".