"היעד שלנו הוא להפוך לפלטפורמת גיבוי ה-Saas המובילה בעולם"

הסטארט-אפ OwnBackup מתמחה בגיבוי מידע שנמחק מסיילספורס • בשלב הבא ישתמשו במידע המגובה לטובת תובנות עסקיות לארגונים • הסטארט-אפים המבטיחים 2020

מייסדי OwnBackup: אורי ינקילב ואריאל ברקמן; ורועי דובר, סגן נשיא להנדסה
צילום: איל יצהר
מייסדי OwnBackup: אורי ינקילב ואריאל ברקמן; ורועי דובר, סגן נשיא להנדסה צילום: איל יצהר

מי שאחראי בעקיפין להקמתו של הסטארט-אפ OwnBackup הוא רועי מן, מייסד ומנכ"ל חברת מאנדיי, שחיבר בין שניים ממייסדיו - אריאל ברקמן ואורי ינקילב. ברקמן ניהל במשך שנים מעבדה לשחזור והצלה של מידע מכרטיסי זיכרון, דיסקים קשיחים וקלטות גיבוי ללקוחות פרטיים ועסקיים. עם הזמן, הוא גילה שהביקוש מצד לקוחות הלך וגדל דווקא לסוג אחר של שירות שהוא לא נתן - שחזור מידע שנמחק מתוכנות מקוונות (Saas) הפועלות בענן.

לאור הביקוש, הוא פיתח מערכת לגיבוי מידע מתוך פייסבוק, ג'ימייל, לינקדאין, טוויטר וסיילספורס (תוכנה עסקית לניהול מכירות, שיווק ושירות בארגונים). גיבוי של תוכנות מקוונות כאלו אינו עניין פשוט, כיוון שהוא צריך להיעשות מרחוק, ללא גישה פיזית לשרתים שמאכסנים של המידע.

ינקילב, בן להורים ישראלים שעזבו לארה"ב, גדל בבוסטון ועבד בתעשיית ההון סיכון האמריקאית. ב-2014 הוא החליט לעלות לארץ לאחר שנישא לישראלית, ופנה למרכז היזמות באוניברסיטת תל אביב כדי שיעזרו לו למצוא עבודה. במרכז חיברו אותו עם מן, שבתורו הפנה אותו להיפגש עם חברו הוותיק ברקמן. ינקילב הביא איתו לפגישה צלע נוספת, סם גוטמן, יזם אמריקאי שהקים ומכר חברה קודמת בתחום הגיבוי. "היה לנו מוצר בסיסי עם מעט לקוחות. ינקילב וגוטמן באו ובנו חברה סביב זה", מודה ברקמן.

שני מייסדים נוספים, ערן כהן ודניאל גרשוני, עזבו את המיזם בשלבים מוקדמים, כאשר גוטמן (מנכ"ל), ינקילב (סגן נשיא למכירות גלובליות) וברקמן (סמנכ"ל טכנולוגיות) ממשיכים להוביל את החברה. מתחילת הדרך נמצא מטה החברה בארה"ב, כאשר בישראל נמצאת פעילות הפיתוח ומועסקים 80 עובדים (מתוך 280 עובדי החברה).

בהשפעת גוטמן וינקילב, ההחלטה האסטרטגית הראשונה של OwnBackup הייתה לנטוש את הגיבוי של שאר היישומים, ולהתמקד אך ורק בסיילספורס. "הניסיון שלי ושל גוטמן לימד אותנו שסטארט-אפים נכשלים כי הם לא מתמקדים", מסביר ינקילב.

"אם מהיום הראשון היינו מנסים לגבות את כל התוכנות, לא היינו יכולים לעשות אף אחד מהדברים האלה ברמה שבה אנחנו נמצאים היום. זה מה שנותן לנו את היתרון האיכותי מול חברות אחרות שעושות גיבוי ושחזור ליותר מפלטפורמה אחת, אבל לא עושות את זה מספיק טוב".

מכפילים את המכירות

הגיבוי האוטומטי של OwnBackup מגן על חברות מאובדן מידע חיוני כתוצאה מטעויות אנוש או נוזקות שונות. "אני מכיר חברת תעופה בריטית שרצתה להעביר את כל תהליכי העבודה שלה לסיילספורס. הם השקיעו בזה חצי שנה של עבודה מאומצת ומאות אלפי דולרים. בשלב מסוים אחד המתכנתים לחץ בטעות על רענון בזמן הלא נכון, וכל העבודה שלהם בבת אחת ירדה לטמיון", מספר ינקילב.

הם מסרבים לחשוף את הכנסות החברה, אך ינקילב מוכן לומר כי "מאז 2015 אנחנו לפחות מכפילים את המכירות של החברה מדי שנה. היעד שלנו הוא להמשיך בקצב הזה עוד שנתיים, ולהפוך לפלטפורמת גיבוי ה-Saas מספר אחת בעולם". 70% מהלקוחות של החברה נמצאים בארה"ב, ו-30% מחוצה לה.

ללקוחות המשתמשים בכלי הגיבוי שלה, OwnBackup מציעה עוד שורה של שירותים נוספים, כמו אפשרות להעביר חלק מהמידע הפחות רלוונטי לאחסון חיצוני מוזל או להגדיר קריטריונים מתי למחוק מידע על לקוחות, על מנת לעמוד בתקנות הפרטיות המחמירות ברחבי העולם. בחברות רבות נוהגים לבדוק תהליכים חדשים בסביבת הניסוי של סיילספורס, לפני שעוברים לגרסה האמיתית. כדי להפוך את הניסוי לריאליסטי יותר, OwnBackup מאפשרת להזין לסביבת הבדיקה נתונים אמיתיים, תוך הסרה אוטומטית של מידע רגיש על לקוחות.

מתכננים שירותי אנליזה

התוכניות העתידיות של החברה הן להמשיך להתרחב לגיבוי של פלטפורמות עסקיות בנוסף לסיילספורס, ולהוסיף יותר שירותי אנליזה על בסיס נתוני הגיבויים של לקוחות. "אנחנו לא רוצים רק להיות פוליסת הביטוח של הלקוחות, אלא לתת להם גם ערך מוסף מהגיבויים", אומר ברקמן.

ב-OwnBackup חושבים, לדוגמה, ששילוב בין מידע ממספר תוכנות עסקיות יאפשר לומר לארגון מי הם אנשי המכירות היעילים ביותר שלו, או עד כמה הוא מנצל הזדמנויות מכירה. "אם נשלב את המידע מגיבוי של פלטפורמות כמו נייס, סיילספורס ומיקרוסופט יחד, נקבל מאגר עשיר ויכולת לזהות דפוסים לאורך זמן", מסביר ינקילב.

"בכל סוגיה על סדר היום, השאלה הראשונה שמנכ"לים ישאלו תמיד היא איך זה היה נראה לפני שנה. איך נתוני שימור הלקוחות שלנו נראו לפני שנה, למשל. זאת שאלה שנשמעת יחסית פשוטה, אבל רוב הזמן לחברות אין את המידע ההיסטורי כדי לענות עליה".

OwnBackup גייסה עד היום כ-100 מיליון דולר מהקרנות אינסייט פרטנרס, אינוביישן אנדבורס של יו"ר גוגל לשעבר אריק שמידט, ורטקס וגם מסיילספורס ונצ'רס, קרן ההון סיכון התאגידית של סיילספורס. על אף שיתוף פעולה, סיילספורס עשויה גם לאיים על OwnBackup, אם למשל תחליט להציע בעצמה שירותי גיבוי ושחזור.

"זה אכן סיכון, אבל אולי פחות סיכון ממה שאתה חושב", אומר ינקילב. "למיקרוסופט, למשל, יש פלטפורמת גיבוי אבל לא הרבה אנשים מכירים אותה. במקום זה, יש יותר מ-100 חברות חיצוניות שנותנות שירותי גיבוי למוצרים של מיקרוסופט. בכל אקוסיסטם, בסוף מי שמספקים שירותי גיבוי אלו החברות שהתמחו ספציפית בתחום".

מהצד השני, סיילספורס יכולה להיות גם רוכשת פוטנציאלית של OwnBackup בבוא היום. האם זאת האפשרות שהמייסדים מכוונים אליה? "אנחנו ממוקדים בלהגשים את מה שגוטמן וינקילב דקלמו לנו מהיום הראשון, שזה לבנות עסק מצוין, וזאת המטרה שלנו גם להמשך", אומר ברקמן. 

OwnBackup

מציע גיבוי אוטומטי לתוכנת סיילספורס, שמגן מאובדן מידע חיוני כתוצאה מטעויות אנוש או נוזקות ● הסטארט-אפ הוקם ב-2015, על ידי אריאל ברקמן, אורי ינקילב וסם גוטמן, וכן ערן כהן ודניאל גרשוני שעזבו ● כיום מועסקים בו כ-280 עובדים, מתוכם 80 בישראל ● 70% מהלקוחות נמצאים בארה"ב ● היקף הגיוסים עומד על 100 מיליון דולר