פייסבוק | פיצ'ר

פירוק פייסבוק? זה מאוד מסובך, אומרים מומחי טכנולוגיה

פיצול אינסטגרם ו-ווטסאפ מהרשת החברתית הגדולה בעולם עשוי לגרור שנים של עבודה משפטית ושל הנדסת תוכנה

מנכ“ל פייסבוק מארק צוקרברג מעיד בפני הסנאט / צילום: רויטרס Aaron P. Bernstein
מנכ“ל פייסבוק מארק צוקרברג מעיד בפני הסנאט / צילום: רויטרס Aaron P. Bernstein

פירוק של קבוצת פייסבוק יהיה מסובך ויקר, אך לא בלתי אפשרי, כך אומרים עובדים כיום ולשעבר וכן מומחים לתעשיית הטכנולוגיה.

בשתי תביעות בנושא הגבלים עסקיים שהוגשו בשבוע שעבר, מועצת הסחר הפדרלית וקבוצה של 46 פרקליטי מדינות אמרו שינסו לגרום לפייסבוק למשוך השקעותיה באפליקציות ווטסאפ ואינסטגרם, אם יתגלה שהחברה פעלה בניגוד לחוק.

אם הלחץ יעבוד, יהיה מדובר באחד הפירוקים הגדולים בהיסטוריה התאגידית, לצד פירוק חברת Standard Oil וחברת AT&T. אך פירוק עשוי גם להיות מסובך ולהצריך אולי שנים של עבודת תוכנה בנוסף לעבודה משפטית-חוקתית משמעותית.

כמה חודשים לפני הגשת התביעות הגדירה פייסבוק את הרעיון שתיפטר משתי התוכנות "לא ישים לחלוטין" במסמך שהוציאה, וכתבה שפירוק התוכנות מהפלטפורמה שלה יסתיים במוצרים פחות טובים, עם פחות ביטחון לגבי המידע של המשתמשים וכן מיליארדי דולרים בהוצאות שניתן להימנע מהן.

בתזכיר שהוציא לעובדיו ביום רביעי, היום בו הוגשו התביעות, כתב מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, שייקח לתביעות שנים עד שיסתיימו, ואמר שהוא מאמין שחברה תנצח אם יגיע הנושא לפתחם של בתי הדין.

"הרכישות שלנו של אינסטגרם ו-ווטסאפ שיפרו באופן דרמטי את שני השירותים האלה ועזרו להם להגיע ליותר אנשים. התחרינו תחרות קשה אבל הוגנת. אני גאה בזה", כתב במזכר.

חלק מהקושי בפירוק כלשהו נובע ממאמציו של צוקרברג בשנים האחרונות לייצר חיבור טוב יותר בין משפחת המוצרים השייכים לפייסבוק, "מה שגורם לחברה לשרת טוב יותר את המשתמשים", כך אמר צוקרברג.

מבקרים הגדירו את השינויים, יחד עם מאמץ לאחד את המוצרים תחת השם של פייסבוק, כמהלך מגננה מקדים לכל פירוק, שעשוי להגיע כתוצאה מפסיקה של בית משפט. בפייסבוק אומרים שהשינויים הם שיפורים למוצרים.

"הכל כבר קשור בצורה מאוד אינטגרלית, מתחת לפני השטח, בצורה כזו שאנשים המשתמשים באפליקציות אולי לא מודעים אליה", אמר צוקרברג בשיחה בנושא רווחים בפברואר.

אם יצליחו הממשלות, האתגרים הטכניים של פירוק נכסי פייסבוק עשויים להיות קשים אך לא בלתי ניתנים להתגברות, אומרים אחרים.

"האם יכולת לעשות זאת היום? לא", אמר אשקן סולטני, בכיר בנושא טכנולוגיה בדימוס במועצה הפדרלית לסחר. אבל, הוסיף, "תוכנה נועדה להיות מודולרית ומוזזת בקלות. אני לא חושב שזה יהיה קשה כמו שאנשים מתארים".

ביום רביעי, אדם המקורב לחשיבה של החברה סירב להגיב לשאלות לגבי איך פירוק יתבצע בפועל, והגדיר שאלות היפותטיות כאלה כ"רתימת העגלה לפני הסוסים".

פיצול אינסטגרם ו-ווטסאפ מציב אתגרים שונים מאוד, כך לפי עובדים כיום ובעבר בחברות.

מאז רכשה פייסבוק את אינסטגרם עבור מיליארד דולר בשנת 2012, תוכנת שיתוף התמונות והפלטפורמה של פייסבוק נעשו קשורות בדרכים שהן גם ברורות וגם נסתרות.

פרסומות בכל הפלטפורמות

מפרסמים לעתים משלמים על הופעת מודעות בכל אחת מהפלטפורמות שפייסבוק חושבת שיביאו את המודעה שלהם ליותר לקוחות רלבנטיים, כאשר אלגוריתמים של החברה קושרים בין זהויות והעדפות משתמשי אינסטגרם לחשבונות הפייסבוק שלהם. בצד של התוכנה, עובדים קופצים בין שתי הפלטפורמות באופן שגרתי, החולקות ביניהן מרכזי נתונים, כלי תוכנה מסוימים ומערכות חופפות לבקרה על התוכן.

"זה נשמע כמו הגזמה, אבל אני חושב שזה אחד מאתגרי הנדסת התוכנה הגדולים ביותר אי פעם", אמר מהנדס באינסטגרם לשעבר. "התלות ההדדית בין התוכנות הולכת מאוד לעומק, בחלק של התוכנה".

אלכס סטאמוס, קצין בטיחות לשעבר בפייסבוק, אמר שלהוציא ממנה את אינסטגרם עשוי לקחת שנים. "עם זאת, אני לא חושב שזו האפשרות היחידה", אמר, והוסיף שהממשלה עשויה לבקש לחלק את העסק בצורה כזו שאינסטגרם תפעיל צוותים נפרדים לנושא פרסום, מדיניות ומוצר, אבל תמשיך לקבל תמיכה בתוכנה מפייסבוק.

אינסטגרם העומדת בפני עצמה מיד תהפוך למתחרה משמעותית של פייסבוק: הפלטפורמה אחראית לכ-15 מיליארד מכ-70 מיליארד דולר בהכנסות שנתיות, ואפילו חלק גדול יותר מהצמיחה הצפויה של החברה. פייסבוק לא מספקת נתונים כלכליים נפרדים על אינסטגרם או על ווטסאפ.

מבחינת חזית התוכנה, הפרדת ווטסאפ מפייסבוק תהיה פשוטה יותר, אך מסובכת יותר מצד מערכת ניהול התוכן, אמר מהנדס לשעבר מפייסבוק ואחרים המכירים את החברה.

ווטסאפ משתמשת בתשתיות של פייסבוק והוסיפה מאפיינים רבים לשירות מאז שהפכה לחלק מפייסבוק בשנת 2014. אבל ההצפנה של ווטסאפ - מה שמאפשר לתקשורת להיות נסתרת לכולם חוץ מהשולח והמקבל - ומאפיינים נוספים מנעו מווטסאפ במשך זמן רב מלהיות משולבת בפייסבוק באותו אופן שאינסטגרם משולבת בה.

תוכנית להוספת פרסומות לווטסאפ נזנחה בשנה שעברה בגלל התנגדות של מנהלי ווטסאפ וגם בגלל הקשיים של איסוף נתונים מתוך פלטפורמה שהיא ברובה מוצפנת. הוספת מאפיינים של ווטסאפ כגון שיחות קוליות לטכנולוגיית השיחות של פייסבוק עצמה בתוכנת מסנג'ר שלה, לא קרתה.

"אין סיבה אמיתית שאלה יהיו שונות, אך באופן היסטורי לא עשינו סטנדרטיזציה של השכבה הזו", אמר צוקרברג בשיחת הטלפון בפברואר, ביחס לטכנולוגיות הנפרדות של שתי התוכנות. מפני שווטסאפ עדיין לא תורמת באופן משמעותי לרווחיות של פייסבוק, הנזק הכלכלי הקשור בהפרדתה מפייסבוק לא יורגש באופן מיידי.

תביעת מיקרוסופט עלולה להיות תקדים

התביעה של ממשלת ארה"ב משנת 1998 נגד מיקרוסופט עשויה להוות תקדים אם פייסבוק תפסיד בבית הדין, כך לפי אדם המכיר את החשיבה בפייסבוק. הממשלה ניצחה אז כאשר טענה שמיקרוסופט מתנהגת באופן לא תחרותי, אך לבסוף בתי הדין סירבו להורות על חלוקת מיקרוסופט, אמר אותו אדם.

מומחי משפט אומרים שלהפריד בין פייסבוק, אינסטגרם ו-ווטסאפ בכוח אינה האפשרות היחידה אם התביעה בנושא ההגבלים העסקיים תצליח, אם כי נראה שבניסוח התביעות עצמן מטרה זו מוצגת כאפשרית, אמרו.

"אחד הדברים האטרקטיביים במקרה על רכישות סדרתיות הוא שהסעד לכך כל כך ברור", אמר טים וו, פרופסור בביה"ס למשפטים של אוניברסיטת קולומביה ומבקר של תעשיית הטכנולוגיה אשר תמך בפירוק פייסבוק. עדיין, אמר "השופט צריך לחשוב שזה פתרון טוב".