"התחרות בשוק תגדל": יועז הנדל ממליץ לאשר את עסקת הוט-IBC

הוט מבקשת לרכוש 23% ממניות IBC ב-170 מיליון שקל • משרד התקשורת מפרסם הערב שימוע, במסגרתו ישונה הרישיון של IBC, והיא תחויב בפריסה זהה בפריפריה ובאזורי ביקוש • כעת השאלה עוברת לרשות התחרות שעדיין בודקת וכפי שנחשף בגלובס לא מתלהבת מהעסקה

התקנת סיבים אופטיים של IBC / צילום: איל יצהר, גלובס
התקנת סיבים אופטיים של IBC / צילום: איל יצהר, גלובס

שר התקשורת יועז הנדל ממליץ לאשר את עסקת הוט-IBC. במסגרת העסקה רוכשת הוט 23% ממניות IBC בתמורה ל-170 מיליון שקל. כעת הוט ממתינה להחלטת רשות התחרות, שעדיין בודקת וכפי שנחשף בגלובס לא מתלהבת מהעסקה

השר הודיע הערב (ג') כי מהלך זה יוביל לפריסת רשת משותפת של אינטרנט אולטרה מהיר לכ-1.7 מיליון משקי-בית במדינת ישראל החל ממועד אישור העסקה ועד לטווח זמן של חמש שנים, במסגרת זו תורחב חובת פריסת הרשת ביחס של 1:1 בין מספר משקי-בית בפריפריה מול המרכז. עוד מסר כי ביסוס רשת סיטונאית נוספת אפקטיבית ובפריסה רחבה תאפשר הרחבת רמת התחרות על גבי תשתיות שתפחית עלויות לצרכן הקצה.

משרד התקשורת ניהל בשבועות האחרונים עבודת מטה בבקשה להעברת אמצעי שליטה בחברת IBC, הפורשת סיבים ברחבי ישראל, לקבוצת הוט, המעוניינת לרכוש חלק מהשליטה בחברה, ולספק באמצעות רשת IBC שירותים מבוססי סיב לצרכן. 

"פוטנציאל לקידום פריסת תשתיות מתקדמות"

בחינת הבקשה על-ידי הגורמים המקצועיים במשרד העלתה כי השלמת העסקה צפויה להרחיב באופן משמעותי את פריסת רשת הסיבים של IBC בישראל, לקצר את לוחות הזמנים לפריסה נרחבת, להקטין את התלות הקיימת למתחרים ברשת בזק, ולהפחית חסמי כניסה למתחרים חדשים על גבי רשת סיטונאית נוספת שתאפשר אספקת שירותים מבוססי סיב לצרכן.

בחוות הדעת התומכת בעסקה כותב המשרד כי "בקשתה של חברת IBC לאפשר להוט לרכוש בה חלק מאמצעי השליטה, ובכך להרחיב באופן משמעותי את פריסת רשת הסיבים של IBC משתלבת במהלכי הרגולציה שנועדו להגביר את היקף פריסת רשתות הסיבים בישראל ויש באישורה כדי לתרום להגשמת החזון העומד בבסיס מהלכי הרגולציה.

להערכתנו אישור הבקשה צפוי להביא את רשת IBC לפריסה רחבה למרבית משקי-הבית בישראל בתוך פרק זמן קצר ותוך שימור מעמדה של IBC כ'ספק-ספקים' המחויב למכור את השימוש ברשתו לכל דורש. זאת, במקביל להמשך יישום השלב השני במתווה הסיבים והשלמת החקיקה הנדרשת".

עוד נכתב כי "אנו סבורים כי באישור הבקשה גלום פוטנציאל לקידום פריסת תשתיות מתקדמות ולהעצמת רמת התחרות בשוק התשתית הנייחת. אישור הבקשה יכול להביא לפריסת שתי רשתות סיבים מתקדמות למרבית משקי-הבית מצב שאינו קיים לידיעתנו באף מדינה בעולם בקצב מהיר; הוא יכול להביא לידי כך שבשתי רשתות הסיבים המתקדמות שתפרשנה תהיה חובת מתן שימוש ברשת הסיבים למתחרים ובכך תתאפשר תחרות עתידית בין רשתות סיטונאיות; הוא יכול להקטין את הדומיננטיות של בזק בעידן הסיבים ואת התלות של המתחרים, הצרכנים, והרגולטור ברשתה; הוא יכול להגדיל את האיום התחרותי על בזק ולתמרץ אותה לפריסה רחבה יותר ומהירה יותר; הוא יכול להגדיל את יכולת התחרות של סלקום והוט כל אחת בנפרד כבעלות שליטה משותפת ברשת עצמאית בפריסה רחבה; הוא יכול להגדיל את היקף הפריסה של IBC למצב אותה כרשת דומיננטית סיטונאית בעידן הסיבים, להיטיב עם עתידה הפיננסי ובכך להבטיח את שרידותה והמשך פועלה בשוק הנייח; הוא יכול להגדיל את יכולתם של ספקי השירות להציע הצעות ערך לצרכן על גבי רשתות מתקדמות; וחשוב מכל, אישור הבקשה צפוי לתרום לרווחת תושבי מדינת ישראל על-ידי אספקת שירות אינטרנט מהיר ואיכותי במחיר תחרותי אשר יתרום לפיתוחו של המשק הישראלי".

במסגרת התנאים לעסקה, קובע כאמור משרד התקשורת כי IBC תחויב לפרוש את הרשת, כך שבתוך 5 שנים ממועד החתימה, כך ש-1.7 מיליון ממשקי-הבית בישראל יהיו נגישים לקבלת שירותים על גבי רשת החברה. בנוסף, המנגנון הקיים ברישיון IBC כיום לעידוד הפרישה בפריפריה יורחב ו-IBC תידרש לעמוד ביחס פרישה פריפריה-מרכז של 1:1 עד להגעה להיקף נגישות של 1.3 מיליון משקי-בית.

בנוסף, החברה תפרסם הצעת מדף IRU במטרה להבטיח הנמכת חסמי כניסה של מתחרים למתן שירותים על גבי הרשת המשותפת. החברה תידרש לפרסם הצעת מדף לרכישת שירותים ממנה ("הצעת המדף"), אשר תכלול את השירותים הכלולים בהסכם ה-IRU ובהסכם ה-IRU שנחתם בין IBC לסלקום בעבר ותוקן בעקבות העסקה. ההתחייבות המזערית של בעל רישיון שיתקשר עם IBC בהצעת המדף תהיה תשלום עבור חיבור של 30 אלף מנויי אינטרנט לכל הפחות, וכעבור שנתיים מחתימת ההסכם בין IBC לספק השירות תעלה הכמות המזערית ל-50 אלף מנויים. המשרד דורש גם ש-IBC תמשיך לפעול כספק לספקים, כך שהנייטרליות של עבודתה מול המפעילים תימשך כרגיל גם בעתיד.