האם המהלך של וואטסאפ יגרום לנו לנטוש אותה, או שאנחנו כבר יותר מדי מכורים?

ההכרזה של וואטסאפ כי תשתף את המידע של משתמשיה עם פייסבוק, עלולה לגרום לחברה לבעיה גדולה יותר משחשבה • התקדימים של סקייפ ו-ICQ מלמדים כי איש אינו אוהב שמאיימים עליו, במיוחד לא באובדן פרטיות, אבל מה שקובע אלה האפשרויות שמציעות המתחרות

וואצאפ. פרשת עדכון מדיניות הפרטיות יצרה סנטימנט שלילי / צילום: Shutterstock, Lenscap Photography
וואצאפ. פרשת עדכון מדיניות הפרטיות יצרה סנטימנט שלילי / צילום: Shutterstock, Lenscap Photography

בתחילת העשור הקודם הפציע כוכב חדש הפציע בשמי עולם המסרים המידיים. אפליקציה בשם וואטסאפ הציעה שרות מהפכני: הודעות כתובות בחינם. בעידן שלפני "הכול כלול", חשבון הסלולר המשפחתי יכול היה להגיע לאלפי שקלים רק מדקות שיחה והודעות סמס. וואטסאפ ביצעה מהפכה בעולם הזה. היא הדיחה את ספקיות הסלולר, והשתלטה על עולם הודעות הטקסט.

הסמסים החופשיים היו רק ההתחלה, ומהר מאוד וואטסאפ הציעה שלל פיצ'רים שהיו חדשים לציבור הרחב, כמו אמוג'יז מגוונים, צ'טים קבוצתיים והודעות קוליות מיידיות. בדרך היא לא הסתפקה רק בהדחה של ספקיות הסלולר והסמסים היקרים שלהן, אלא גם דרסה את אמצעי התקשורת המקוונת הכי פופולרי עד אז - המסנג'ר של מיקרוסופט. המהפכה ועוצמתה לא נעלמו מפייסבוק, שב-2014 מיהרה לרכוש את וואטסאפ תמורת 19 מיליארד דולר, כשנה בלבד לאחר שזו פרצה בענק.

אלא שבאינטרנט אין שליטים בלתי מעורערים. לא לנצח לפחות. פרשת עדכון מדיניות הפרטיות של וואטסאפ, שהתעוררה בסוף השבוע, יצרה סנטימנט שלילי כלפי החברה. חרף טענותיה של וואטסאפ, שבסך הכול מדובר בבקשה לאשרור מדיניות פרטיות ישנה, הבקשה לאשר שיתוף מידע עם פייסבוק נפלה על העצבים הרופפים של ציבור המשתמשים. אלה הופכים ליותר ויותר רגישים ומודעים לסיכוני אבטחה, כמו גם לשימוש ולמסחר במידע הפרטי שלהם.

בתגובה המליצו אושיות הטק אלון מאסק מטסלה וג'ק דורסי מטוויטר על אפליקציית המסרים המאובטחת סיגנל, ושלחו אותה ואת טלגרם אל ראש המצעדים. ביומיים שלאחר מכן 100 אלף משתמשים חדשים הורידו את סיגנל, וטלגרם הוסיפה למעלה מ-2 מיליון הורדות.

האם מדובר במכה קלה בכנף ועוד מוקדם להספיד את וואטסאפ, או שהפרשה תתברר כיותר מטרנד חולף? ומה עשוי למשוך משתמשים אל מחוץ לוואטסאפ, ולהעדיף את האלטרנטיבות? גלובס עונה על השאלות הבוערות.

1. האם שינוי מדיניות הפרטיות אכן דרמטי?

בעיקרון לא. בין אם מדובר באשרור של מדיניות ותיקה או שינוי חדש, עדכון הפרטיות היה יותר תזכורת לכל משתמש לגבי המחיר של השימוש באפליקציות חינמיות, ולעומק והיקף איסוף המידע על ידי ענקיות האינטרנט - כמו פייסבוק עצמה.

עם זאת, יש להזכיר כי תוכן ההודעות בוואטסאפ מוצפן, כך שהוא אינו מנוטר או מנותח לצורך הצגת פרסומות. עדכון מדיניות הפרטיות רק הדגיש שכל המידע התקשורתי מסביב להודעות שאנו שולחים - ובראשו מספר הטלפון של המשתמש - יועבר לפייסבוק. המשמעות היא שכל משתמש במו ידיו עוזר למפרסמים וגורמי הנדסת תודעה לעצב את פיד המידע והמודעות שהוא רואה בפייסבוק ובאינסטגרם.

כעת קיבלו משתמשי וואטסאפ תזכורת: לא רק ההתנהגות שלהם בפייסבוק מנוטרת כדי להציג להם פרסומים וכדי לעצב את הפיד, אלא גם כל רשת הקשרים בוואטסאפ.

לעומת זאת, אפליקציית סיגנל אינה אוספת מידע על המשתמשים, ויותר מכך, היא שייכת לארגון פרטי ולא לאף אחת מענקיות הטק. פרוטוקול ההצפנה שלה - זה שנועד לכך שרק בני השיח יוכלו לקרוא את ההודעות זה של זה, והן לא ייחשפו אפילו למנהלי האפליקציה - משמש גם את וואטסאפ וטלגרם עצמן. איזה אישור טוב יותר לכך שהטכנולוגיה שלך מוצלחת, מאשר העובדה שהמתחרים שלך משתמשים בה?

המאמצים המוקדמים הרלוונטיים - עיתונאים, מומחי פרטיות ואנשי סייבר רבים, הפכו כבר מזמן את סיגנל לאפליקציה המועדפת עליהם. גם הנציבות האירופית הורתה לפני כשנה לעובדיה לעבור להשתמש בסיגנל בתקשורת הפנימית ביניהם, כדי לשפר את רמת האבטחה. החברה, מצידה, מוסיפה ומשפרת אותה כל העת כדי שתהפוך למושכת עבור הקהל הרחב. לאחרונה אף הוסיפה לה אפשרות של שיחת וידאו מוצפנת, בסגנון זום.

ומה באשר לטלגרם, שבתחילת דרכה נהנתה מתדמית של שרות מאובטח? מומחי הפרטיות מציינים כי שרתי החברה נמצאים ברוסיה, ומעדיפים להמליץ על סיגנל. עם זאת, לטלגרם יש שלל יתרונות. נוסף על אופציית ההודעות הנעלמות (ראו בסעיף הבא), יש בה יכולת לנהל קבוצות בעלות מספר משתמשים עצום, וכמעט ללא חשש מצנזורה.

אמנם מצד אחד יש בה קבוצות של סחר בסמים ופורנו, אך מצד שני גם לא מעט ערוצי תקשורת ועיתונאים בוחרים בה כערוץ מרכזי לשמירת קשר עם עוקביהם.

2. מה מציעות המתחרות שאין בוואטסאפ?

כשהרשת החברתית סנפצ'ט פרצה לתודעה לפני כמה שנים, היה זה לא מעט בזכות פיצ'ר חדש שהיא הציגה לעולם - הודעות נעלמות. מאז סנאפצ'ט היא זו שקצת נעלמה מהתודעה, בעוד פיצ'ר ההודעות הנעלמות שולב בהצלחה גם בטלגרם וגם בסיגנל.

צ'ט רום של טלגרם / צילום: צילום מסך
 צ'ט רום של טלגרם / צילום: צילום מסך

הפיצ'ר מאפשר למשתמשים לפתוח "צ'ט סודי", ולקבוע פרק זמן קבוע מראש שלאחריו ההודעות שכתבו לבני שיחם ייעלמו. ההודעות הללו לא נשמרות בשום שרת, לא ניתנות להעברה למשתמשים אחרים, ולא ניתן לבצע במהלכן צילום מסך.

אף על פי שפייסבוק הוכיחה פעמים רבות שהיא טובה בחיקוי של פיצ'רים מנצחים ממתחרות, את הפיצ'ר הזה, שיכול לסייע משמעותית למשתמש לשמור על פרטיותו, היא התמהמהה מאוד מלשלב בשירות שלה. גם כאשר היא כבר עשתה זאת, היא אפשרה מחיקה לאחר 7 ימים בלבד, בעוד המתחרות מאפשרות למשתמש לקבוע פרק זמן של שניות בודדות.

3. האם המתחרות מציעות אמצעי תקשורת חדשים?

אמנם קול זה קול, טקסט זה טקסט, ווידאו זה וידאו, אבל בעולמות הדיגיטליים אמצעי תקשורת והבעה זכו לטוויסט והפכו למדיה חדשה. לסנאפצ'ט, למשל, היה פיצ'ר חדש ומוצלח: היא בסך לקחה את קטעי הוידיאו הישנים והמוכרים, הגבילה אותם ל-15 שניות ולפורמט תצוגה אנכי, וקראה להם סטוריז.

לאחרונה הוסיפה גם טלגרם פיצ'ר כזה, שבעצם מציע סוג של מדיה חדשה. הפיצ'ר החדש מוסיף "שכבה" לדיונים בקבוצות - אפשרות להזמין מספר משתמשים, ולצאת איתם הצידה כדי לנהל איתם גם מעין צ'ט קולי בסגנון שיחות הווידאו של "זום" - במקביל לדיון הטקסט בקבוצה.

הפיצ'ר הזה הגיע לטלגרם בדצמבר האחרון, בהשראת פלטפורמת צ'טים נוספת שצוברת תאוצה בשנים האחרונות, ושמה דיסקורד. זו החלה את דרכה כמערכת צ'טים לגיימרים, ולאט לאט אומצה על ידי משתמשים מחוץ לסצנה, שבחרו לנהל בה את התקשורת שלהם, גם אם אינם גיימרים כלל וכלל.

כרגע מדובר בחדרי אודיו בלבד, אבל בטלגרם מתכוונים להוסיף בשבועות הקרובים גם יכולות וידיאו ושיתוף מסך, שיהפכו אותה אולי גם למתחרה פוטנציאלית לזום.

צ'ט רום של דיסקורד / צילום: צילום מסך
 צ'ט רום של דיסקורד / צילום: צילום מסך

4. מה הסיכוי שהציבור באמת יעזוב את וואטסאפ?

הציבור אהב את ICQ, הוא אהב את MSN מסנג'ר של מיקרוסופט, והוא אהב את הרשת החברתית "מקושרים". מה הציבור לא אוהב? בין אם מדובר באדם פרטי או נשיא של מעצמה עולמית, אף אחד לא אוהב שמאיימים עליו. למשל, איום כמו 'אם לא תאשר מדיניות פרטיות שאתה לא מבין, לא ניתן לך להשתמש בכלי התקשורת שבו אתה עושה שימוש משמעותי בחייו'. אנשים גם לא אוהבים שלא מציגים להם אלטרנטיבה שלא להסכים, או אפילו לשלם כדי להימנע ממשהו.

הציבור מעדיף את מי שנותן לו יותר, ובגדול, עובד בשבילו ולא בשביל המפרסמים. הוא אוהב לנסות מוצרים חדשים, בפרט אם עלות המעבר נמוכה וקל לתפעל אותם, בזכות ממשק שדומה לטוב ולמוכר. ואם הם מציעים יותר פיצ'רים ושימוש מאובטח, תוך שמירה על הפרטיות, אז הסיכויים בכלל עולים.