העדכון בווטסאפ וסיבוב הפרסה: שיח הפרטיות השתנה, ופייסבוק לא שמה לב

ווטסאפ שינתה מדיניות, לאחר שהמשתמשים לא הבינו מה רצו מהם בעדכון הפרטיות • פייסבוק יודעת עלינו הרבה, אבל לא שיערה שלאנשים יימאס שלוקחים את ההסכמה שלהם כמובנת מאליה

אפליקציות מסרים / צילום: Shutterstock
אפליקציות מסרים / צילום: Shutterstock

"אנו דוחים כעת את התאריך שבו אנשים היו אמורים לעיין בתנאים ולהסכים להם. אף חשבון לא יושעה או יימחק ב-8 בפברואר. אנו גם נקדיש מאמצים נוספים לביטול הבלבול שגרם המידע המוטעה ולהבהרת האופן שבו הפרטיות והאבטחה שלנו פועלות בווטסאפ".

כך, שבוע לאחר סערת עדכון מדיניות הפרטיות שלה, מבצעות ווטסאפ והחברה-האם פייסבוק נסיגה טקטית. החברות הודיעו על דחיית החלת עדכון הפרטיות של ווטסאפ אשר גרם בשבוע שחלף לבלבול רב בקרב משתמשים ולהתחלה של סחף לכיוון האלטרנטיבות, ובראשן אפליקציות טלגרם וסיגנל.

 
  

לא מופרך לומר שהסערה תפסה את פייסבוק עם המכנסיים באזור הברכיים. שנים שמדיניות ה"נקסט, נקסט" - שבה חברות הטק התרגלו שהמשתמשים מאשרים בלי הבחנה את שינויי המדיניות שלהן, בלי לקרוא ובלי להרים קול, עברה בשקט. אלא שהתגברות השיח סביב סוגיות פרטיות בשנים האחרונות, ובפרט בתקופה האחרונה, לא יכול היה כנראה שלא לתת את אותותיו. מישהו הזיז את גבינת הפרטיות, ולא סיפר לפייסבוק. מכל החברות שבעולם - זו שיודעת עלינו יותר מכולם, לא שיערה שמתישהו למשתמשים יימאס מכך שלוקחים את ההסכמה שלהם כמובן מאליו. הם לא הבינו מה ווטסאפ רוצה מהם, איזה מידע יעבור אם בכלל לפייסבוק, ולמה מי שלא יאשר את השינוי יישאר מחוץ לאפליקציה ולא יוכל להמשיך להשתמש בשירות.

ההתנהלות העידה על הבלבול

פייסבוק, אם תרצו, כנראה לא חשבה שהיא יכולה להפוך ביום אחד מפלטפורמה שמנוצלת להפצת פייק ניוז לקרבן פייק ניוז בעצמה. לא סייעה העובדה שהמתחרים הריחו את הדם והוסיפו שמן למדורה בדמות ציוצים של מייסד טוויטר ג'ק דורסי ואלון מאסק שקראו לעוקביהם לעבור להשתמש ב"סיגנל".

ההתנהלות התקשורתית של פייסבוק העידה יותר מכל על הבלבול שאחז בחברה. גל הידיעות הראשון אודות הבלבול שיצר עדכון הפרטיות לא זכה לתגובה רשמית. בגלובס ציטטנו את את מגזין וויירד שכתבה בו בנושא כללה התייחסות של מקור בווטסאפ לדברים, אשר טען כי עדכון הפרטיות הוא בעצם "חדשות ישנות". כשזה לא עזר והחלו להתרבות הידיעות הראשון על התגברות ההורדות של טלגרם וסיגנל, פרסמה ווטסאפ הבהרה לגבי מהות העדכון במשפטים קצרים ובשפה נגישה ופשוטה יחסית. הטענה של ווטסאפ הייתה כי מדובר באי הבנה אחת גדולה. החברה הבהירה כי אין שינוי במדיניות הפרטיות בשיחות בין אנשים פרטיים - אלה יישארו מוצפנים וחסויים, וכי והשינוי נוגע רק לתקשורת עם עסקים באמצעות ווטסאפ.

כמה ימים לאחר מכן אף נשלחו מנהלי הפעילות העסקית במדינות השונות להבהיר לציבור בשמם את השינוי. בישראל היתה זו מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני שפרסמה פוסט הבהרה בנושא. "שואלים אותי הרבה שאלות על העדכון האחרון של מדיניות הפרטיות בווטסאפ סביב שיתוף המידע בין ווטסאפ לפייסבוק ואני שומעת כבר תיאוריות קונספירציה שכל קשר בינן לבין המציאות הוא מקרי בהחלט - אז בואו ננסה לעשות סדר", פתחה סופר תאני את פוסט ההבהרה.

השינוי נדחה לאמצע מאי

אפשר רק לדמיין אילו נתונים ראתה פייסבוק בצד שלה, שהצדיקו נסיגה טקטית מהצעד כולו והודעה על דחייה של כמה חודשים בהחלת המדיניות החדשה. "אנו דוחים כעת את התאריך שבו אנשים היו אמורים לעיין בתנאים ולהסכים להם. אף חשבון לא יושעה או יימחק ב-8 בפברואר", נכתב בהודעה שפרסמה החברה בשבת. בהמשך הבטיחה ווטסאפ לפעול להבהרת הנושא ולפעול לקבלת אישור המשתמשים למדיניות החדשה באופן ברור והדרגתי, עד למועד כניסתם לתוקף. בחברה ציינו כי "אנו גם נקדיש מאמצים נוספים לביטול הבלבול שגרם המידע המוטעה ולהבהרת האופן שבו הפרטיות והאבטחה שלנו פועלות ב-WhatsApp. לאחר מכן נבקש באופן הדרגתי מאנשים שיעיינו בקצב שלהם במדיניות לפני 15 במאי, התאריך שבו המאפיינים העסקיים החדשים יהיו זמינים.

"ווטסאפ עזרה להביא הצפנה מקצה לקצה לאנשים בכל רחבי העולם ואנו מחויבים להגנה על טכנולוגיית האבטחה הזאת כעת ובעתיד. תודה לכל מי שפנה אלינו ולאנשים הרבים שעזרו להפיץ את העובדות ולעצור את השמועות. אנו נמשיך להשקיע את כל מה שיש לנו כדי להפוך את ווטסאפ לדרך הטובה ביותר ליצירת תקשורת באופן פרטי".

האם המשתמשים ישתכנעו וכולם יחזרו להשתמש בווטסאפ כאילו לא אירע דבר, עד ההתלקחות הבאה? או שמא הסוסים ברחו מאורוות הפרטיות ושערוריית הפרטיות הבאה נמצאת מעבר לפינה? ייתכן מאוד שהנסיגה הטקטית באירוע זה תביא את הפרשה אל סיומה אך בדבר אחד אין ככל הנראה ספק. בפייסבוק מבינים שהימים שבהם ציבור המשתמשים לוחץ על כפתורי "הבא" "הבא" בלי לשאול שאלות, חלפו.