הפיכה צבאית במיאנמר: מנהיגת המדינה והנשיא נעצרו

צבא מיאנמר פשט על המדינה והודיע: תפסנו את השלטון לשנה • מנהיגי המפלגה שנבחרה בנובמבר, בהם מנהיגת המדינה אונג סן סו צ'י והנשיא וין מיין, נעצרו בטענות ל"הונאת בחירות" • דיווחים על ניתוקים של קווי הטלפון והאינטרנט בערים המרכזיות

אונג סן סו צ'י, יועצת המדינה של מיאנמר / צילום: Reuters, Athit Perawongmetha
אונג סן סו צ'י, יועצת המדינה של מיאנמר / צילום: Reuters, Athit Perawongmetha

צבא מיאנמר השתלט הבוקר (ב') על המדינה במהפכה נגד הממשלה של 
אונג סן סו צ'י, יועצת המדינה (תפקיד הזהה לראש הממשלה) שנעצרה יחד עם מנהיגי מפלגתה - הליגה הלאומית לדמוקרטיה (NLD). מצבא מיאנמר נמסר כי המעצרים התבצעו על רקע "הונאת בחירות" והשלטון במיאנמר נמסר לראש הצבא מין אנג הלאינג והוכרז מצב חירום במדינה לשנה, כך לפי הדיווחים מתחנת טלוויזיה הנשלטת בידי הצבא.

קווי הטלפון בבירת מינאמר, נייפידאו, ובעיר המרכזית יאנגון נותקו והטלוויזיה הממלכתית ירדה מהאוויר, כל זה בסך הכל מספר שעות לפני ישיבת הפרלמנט הראשונה במדינה מאז נצחונה הגורף של מפלגת NLD בנובמבר האחרון. חיילים התפרשו בעיריית יאנגון ותושבי מיאנמר מדווחים על חוסר קישוריות סלולרית וחיבורי אינטרנט משובשים. שירות NetBlocks, המדווח על שימוש חופשי באינטרנט ברחבי העולם, עדכן על נפילה חמורה בחיבור לאינטרנט במינאמר.

סו צ'י, יחד עם נשיא מיאנמר וין מיין ומנהיגים נוספים ממפלגתה, "נלקחו" בשעות הבוקר המוקדמות. דובר המפלגה, מיו ניון, אמר לרשת "רויטרס" בטלפון כי "אני רוצה להגיד לאנשים שלנו לא להתנהג בפזיזות ולפעול לפי החוק". ניון הוסיף כי הוא צפוי להיעצר בעצמו.

המעצרים מגיעים לאחר כמה ימים של מתחים מסלימים בין הממשלה והצבא במיאנמר, שעוררו חשש של הפיכה במדינה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תודרך בנוגע למעצר של סו צ'י ובכירים נוספים במפלגתה. "הבית הלבן מתנגד לכל נסיון לשנות את תוצאות הבחירות או להעיב על ההליך הדמוקרטי של מיאנמר, ויפעל נגד אלו האחראים לצעדים הללו, אם לא יבוטלו לאלתר", מסרה דוברת הבית לבן.

גם בממשלת אוסטרליה הביעו "דאגה כבדה בנוגע לדיווחים כי צבא מיאנמר מנסה שוב לתפוס שליטה במדינה" וקראו לשחרורם המיידי של המנהיגים העצורים. 

זוכת פרס נובל לשלום סו צ'י, בת ה-75, הגיעה לשלטון לאחר שזכתה בבחירות בשנת 2015, זאת לאחר עשורים של מעצר בית כשנאבקה על הדמוקרטיה מול החונטה הצבאית של מיאנמר. התדמית הבינלאומית שלה נפגעה מאוד  ב-2017, לאחר שהתגלה כי מאות אלפי בני הרוהינגה ממינאנר נמלטו למחנות פליטים, לאחר שהצבא טבח בהם.