בריטניה סילקה שלושה עיתונאים סינים החשודים בריגול לטובת בייג'ינג

מוקדם יותר השבוע, רגולטור התקשורת הבריטי פסל את רישיון השידור של רשת CGTN השייכת לממשלת סין • בתוך כך, משרד החוץ הסיני הוקיע את הרשת הבריטית BBC על דיווחי חדשות שלכאורה השחירו את תדמיתה של בייג'ינג

שגרירות סין בלונדון / צילום: Shutterstock, Karl Nesh
שגרירות סין בלונדון / צילום: Shutterstock, Karl Nesh

הממשלה הבריטית גירשה בשקט שלושה עיתונאים החשודים שהיו מרגלים סינים במהלך השנה האחרונה, כך אמר בכיר בממשלה הבריטית.

המקרה הנדיר - שדווח עליו לראשונה בעיתון "הטלגרף", ולא יצאה בעניינו שום הודעה רשמית - הוא הסימן האחרון להידרדרות ביחסים בין שתי המדינות, שרק לפני שנים ספורות חגגו את תחילת "דור הזהב" ביניהן.

שלושת האנשים עבדו עבור המשרד הסיני לביטחון המדינה, אך הגיעו לבריטניה והציגו את עצמם כעובדים של שלושה גופי תקשורת סיניים שונים, כך אמר הבכיר ואישר את הדיווח ב"טלגרף". תפקידיהם האמיתיים נחשפו על-ידי ה־MI5, סוכנות הביון הבריטית, והם נשלחו בחזרה לסין, לשון הדיווח שאישר הבכיר. ארגוני התקשורת בשמם לכאורה פעלו האנשים לא הוזכרו.

חשדנות במדינות מערביות מהשפעת סין גוברת מעבר לתחומים כמו חוסר איזון בהסכמי סחר והגנה על קניין רוחני. קובעי המדיניות במערב, כולל ארה"ב, רואים בקשרי סין לתקשורת, טלפוניה וחינוך כאיום גדול יותר ויותר על הביטחון הלאומי.

בכירים בריטים אומרים כי בשנים האחרונות היו צריכים ללמוד להתמודד עם מה שהם מגדירים כאיום הולך וגובר של ריגול מצד סין, שכבר שנים רבות מבקשת להשיג מידע סודי מסחרי, אבל עתה מכוונת גם למידע ממשלתי. הפעילות לא הוצגה כתוקפנית כמו הריגול הרוסי, שנמצא במוקד המאמצים הבריטיים במשך עשורים.

מוקדם יותר השבוע, רגולטור התקשורת הבריטי פסל את רישיון השידור של הרשת הסינית CGTN, השייכת לממשלה בבייג'ינג. פסילת הרישיון היא פגיעה משמעותית ברשת החדשות הבינלאומית העיקרית של סין.

בינתיים, משרד החוץ הסיני הוקיע את הרשת הבריטית BBC על דיווחי חדשות שלכאורה השחירו את תדמיתה של בייג'ינג, לגבי ניהול מגפת הקורונה והתנהגות השלטון לגבי המיעוט האתני האויגורי בשינג'יאנג. בייג'ינג גם מבקרת את כוונתה של בריטניה להעניק אזרחות לחלק מתושבי הונג קונג, בתוך כך שהמדינות מתווכחות על מידת החירות האישית בקולוניה הבריטית לשעבר.

בארה"ב, האשמות נגד סין בריגול ובלחץ להשפיע גברו בתקופת ממשל טראמפ. הממשל גרם לאוניברסיטאות לסגור מכוני קונפוציוס במימון הממשלה הסינית, מתוך חשש שאלה שימשו כמרכזי הפצת תעמולה, והתעקש שמו"לים של חדשות בסינית יירשמו כסוכנויות זרות, מה שקבע לעיתונים מעמד כשל גופים ממשלתיים סיניים. כאשר הורה על סגירת הקונסוליה הסינית ביוסטון, טקסס, מזכיר המדינה דאז מייק פומפאו הגדיר אותה כ"קן של מרגלים".

כלי תקשורת סיניים מהווים אתגר מיוחד לממשלות זרות, כי הם ממומנים בידי הממשלה, וכך מטשטשים את הגבול בין איסוף חדשות למטרות תקשורת ולמטרות מדינתיות.

אחד האמצעים שנועד לבלום ריגול דרך כלי תקשורת הוא ההמלצה של מועצת הכלכלה והביטחון של ארה"ב וסין משנת 2017 שוושינגטון תגדיר עובדי עיתונים ותחנות טלוויזיה סינים כסוכנים של ממשלה זרה, "בהתחשב בכך שאיסוף המודיעין הסיני ומאמצי מלחמת המידע כוללים כלי תקשורת בבעלות ממשלת סין".

בדברים שאמר לגבי המקרה האחרון בבריטניה, אמר דובר קבוצת מחוקקים החוששים מבייג'ינג, "זה לא מפתיע שמשטר שמזהם את המוניטין של עיתונאים על-ידי העסקתם כתועמלנים, ילך צעד אחד קדימה ויסתיר ביניהם מרגלים".

בימים האחרונים בייג'ינג התרעמה על מה שתיארה כניסיונות בריטיים להשחיר את שם הממשלה הסינית ולפגוע באינטרסים שלה.

במשרד החוץ הסיני הודיעו ביום שישי שהגישו למשרד ה־BBC בבייג'ינג תלונה לגבי הדיווחים על התגובה לקורונה ועל שינג'יאנג, וקראו לרשת "להפסיק להשחיר ולתקוף את סין באופן מכוון".

במשרד גם איימו בפעולת תגמול על שלילת הרישיון של רשת CGTN. "הצד הסיני דוחק בצד הבריטי להפסיק מיד המניפולציות הפוליטיות ולתקן את דרכיו", אמר ביום שישי דובר המשרד, וואנג וונבין, במסיבת עיתונאים שגרתית.

הוא לא הכחיש את קביעת הרגולטור הבריטי כי רשת CGTN נשלטת בידי המפלגה הקומוניסטית, ואמר כי רשויות בבריטניה יודעות כבר זמן רב איך סין, כמדינה סוציאליסטית, מנהלת את התקשורת שלה.

לגבי ההאשמות בריגול, תגובת הדובר הייתה פחות בולטת. וואנג אמר לעיתונאים כי לא היה מודע להאשמות, אבל חזר על עמדת הממשלה שכלי התקשורת הסיניים המבוססים בבריטניה פעלו על-פי החוק.