הרגולציה הושלמה: שר התקשורת בני גנץ אישר את עסקת הוט-IBC

האישור הותנה בהרחבת הפריסה של IBC לכ-1.7 מיליון משקי בית במדינת ישראל בטווח זמן של עד חמש שנים • העסקה תושלם סופית בעת העברת התשלום בסך 170 מיליון שקל שתשלם הוט עבור 23% ממניות החברה

שר הביטחון בני גנץ / צילום: טל שחר - ידיעות אחרונות
שר הביטחון בני גנץ / צילום: טל שחר - ידיעות אחרונות

שר התקשורת בני גנץ אישר להוט להיכנס כשותפה בחברת IBC. בכך העסקה מושלמת מבחינה רגולטורית, ותושלם סופית בעת העברת התשלום בסך 170 מיליון שקל שתשלם הוט עבור 23% ממניות החברה. לאחר ההעברה יחזיקו בשותפות המחזיקה בגרעין השליטה בחברה (70%) סלקום, קרן תש"י והוט בחלקים שווים, ביתרת אמצעי השליטה (30%) תמשיך להחזיק חברת החשמל.

העסקה מייצרת כוח חדש בשוק הסיבים האופטיים שיתחרה בבזק וזאת בדמות מיזם שבו חברות שתיים ממפעילות התקשורת הגדולות בישראל, סלקום והוט, שחוברות לחח"י ולקרן תש"י בבנייה מחדש של פרויקט שכל מטרתו היא פריסת סיבים אופטיים, והוא פתוח לשימוש כל המפעילים בתנאים שווים. כלומר, העובדה שהוט וסלקום הן הבעלים של המיזם לא מאפשרת להן לרכוש ממנו שירותים במחיר אחר מהמחיר של כל לקוח בשוק. מהבחינה הזו המיזם הופך להיות שחקן אטרקטיבי בשוק הסיטונאי, ויהווה תחרות לבזק גם בשוק הסיטונאי וגם בשוק הקמעונאי באמצעות חברות התקשורת.

האישור ניתן בכפוף לתנאים הבאים:

1. חברת IBC תנמיך את חסמי הכניסה והשימוש ברשת שלה, במסגרת זו IBC תשמר את אופיה כחברה סיטונאית ותחוייב להעניק הנחות על מנת לאפשר שימוש של שחקנים קטנים ברשתה במתכונת של ספק ספקים.

2. החברה נדרשת לפרישת רשת אינטרנט אולטרה מהיר לכ-1.7 מיליון משקי בית במדינת ישראל החל ממועד אישור העסקה/מועד העברת אמצעי השליטה ועד לטווח זמן של חמש שנים, במסגרת זו תורחב חובת פרישת הרשת ביחס של 1:1 בין מספר משקי בית בפריפריה מול המרכז.

3. הוט תחויב להציע לכל ספקי האינטרנט להצטרף לכל סל שירותים משותף שאושר לה בעבר אשר יוצע על בסיס תשתית גישה לאינטרנט של IBC בתנאים שווים ובלתי מפלים בהשוואה לספק אינטרנט בעל זיקה להוט (הוט-נט).

מנכ"לית משרד התקשורת לירן בן-חורין: "אנחנו מאמינים שאישור העסקה יביא להאצה משמעותית של פרישת הסיבים בכל רחבי המדינה ובפריפריה בפרט. זוהי בשורה אמיתית לאזרחי ישראל, כאשר במסגרת אישור העסקה חייבנו את החברה לחבר 1.7 מיליון משקי בית כאשר כל משק בית שיחובר במרכז הארץ - יחובר משק בית בפריפריה".

לדבריה, מהלך זה עולה בקנה אחד עם "מתווה הסיבים" - מכלול מהלכי האסדרה שהמשרד מוביל במטרה להאיץ את פרישת הסיבים ורשת האינטרנט האולטרה מהיר תוך קידום מדיניות להרחבת רמת התחרות בשוק זה.

במקביל, גנץ אישר את הצעת המדף שהעבירה IBC על בסיס תנאי המשרד בשימוע. הצעת המדף מבוססת על הסכמי ה-IRU שחתמה IBC מול בעלי השליטה בה - סלקום והוט. במסגרת הצעת המדף שאושרה נקבעו ספים נמוכים לשימוש על ידי המתחרים: 30 אלף מנויים, 50 אלף מנויים ו-5% מהרשת.

בנוסף, הצעת המדף כללה הנחת כמות לשחקנים קטנים - IBC תעניק הנחות של 5% ו-10% מהתעריף החודשי לחברות הרוכשות ממנה מעל 15 אלף מנויים. IBC מחויבת להציע את הצעת המדף על כלל חלקיה לכל חברה שתפנה אליה. השימוש בפורמט הצעות מדף מקובל באירופה, וזו פעם ראשונה שהרגולטור מצליח לעשות בה שימוש בישראל. חובת הפרישה הורחבה וכוללת גם את איו"ש אך טרם הוסדר סופית.

מנכ"לית HOT טל גרנות גולדשטיין: "אני מברכת על החלטת משרד ושר התקשורת לאשר לנו להיכנס כשותפים ב-IBC . השלמת העסקה היא יום של בשורה לצרכנים, לתחרות בענף ולקבוצת HOT . זהו הישג שמבשר על תחילתו של עידן חדש , כניסת HOT ל-IBC תפתח עולם של אפשרויות ובחירה עבור לקוחות HOT ותגרום לכך שבשורת הסיבים האופטיים והאינטרנט המהיר יגיעו לאזרחי ישראל בלוח זמנים קצר".

מנכ"ל סלקום אבי גבאי מסר כי "העסקה היא בשורה מצוינת ללקוחות סלקום שייהנו מגישה מהירה לסיבים אופטיים כמעט בכל מקום במדינה, במחיר אטרקטיבי וברמת שירות מעולה".

ירון קסטנבאום, קרן תש"י: "אנו מברכים את HOT על כניסתה ל-IBC ושמחים על החלטת משרד התקשורת. מאז כניסת הקרן להשקעה בחברה, IBC מבססת את מעמדה כחברת תשתיות תקשורת מובילה הפועלת לפריסת רשת סיבים אופטיים בפריסה רחבה".

יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל, אמר: "השנה האחרונה, בה רובנו עברנו בעל כורחנו לעבוד וללמוד מהבית, הוכיחה סופית את חשיבותה של תשתית אינטרנט מהירה וזמינה לכל אזרחי ישראל. כחברה שמביאה את החשמל לכל בית בישראל, אנחנו גאים להוביל את המיזם שמביא גם את תשתיות האינטרנט המתקדמות ביותר לכל קצוות המדינה ושמחים בהצטרפותה של HOT אלינו בשליחות החשובה".