סלולר | ניתוח

המיזוג בין הוט ו-IBC: החברות ירוויחו, אבל הבעיות בסלולר יישארו

מי שקרא למיזוגים בשוק התקשורת בטענה כי השוק לא יכול להמשיך ולהכיל חמישה-שישה שחקנים בשוק, מצא נכונות ולב פתוח במשרד התקשורת ובממשלה • ספק אם זה יספיק

מנכ"לית הוט, טל גרנות-גולדשטיין / צילום: רמי זרנגר
מנכ"לית הוט, טל גרנות-גולדשטיין / צילום: רמי זרנגר

מבלי ששמנו לב, בשנה האחרונה אישר משרד התקשורת שמח מיזוגים משמעותיים בשוק התקשורת, סלקום-גולן טלקום והוט-IBC, שאושר השבוע. מי שקרא למיזוגים בשוק התקשורת בטענה שהשוק לא יכול להמשיך ולהכיל חמישה-שישה שחקנים בשוק, מצא נכונות ולב פתוח במשרד התקשורת ובממשלה.

ספק אם זה יספיק. הכניסה של הוט ל-IBC מחזקת את התחרות לבזק בשוק התשתיות וזה חשוב, אבל הבעיה של שוק התקשורת היא בשוק הסלולרי ופחות בשוק הנייח, שבו היקפי הפריסה של סיבים אופטיים ההולים ומתרחבים.

אם הרגולטור החליט לאשר מיזוג בין הוט ל-IBC אולי כדאי שיחליט להוריד רשת סלולרית (לא מפעיל), אם אנחנו רוצים כאן דור חמישי אמיתי על כל משמעויותיו בהיבט של מספר אתרים והשקעות.

הסכסוך בין סלקום לאקספון, שהגיע לשיא בתביעה שהגישה סלקום לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה לאכיפת הסכם השיתוף ביניהן, מציף בעיה שנוצרה בשוק בעקבות מדיניות איחוד הרשתות והמיזוג בין סלקום לגולן טלקום. בסוף איחוד הרשתות בסלקום-גולן-אקספון היה חלש יחסית בהשוואה לאיחוד היציב שנוצר בין פרטנר והוט מובייל.

בוא נשים את הקלפים על השולחן, אקספון לא יכולה להיות שותפה אמיתית לבניית רשת דור 5. זה דורש יתרון לגודל, השקעות ו-DNA של חברה סלולרית שיכולה לתרום תרומה משמעותית בפרויקט תשתית ולא שחקן פסיבי שמשלם את דמי ההישרדות החודשיים שלו.

בעקבות המצב שנוצר בשוק אין מנוס מחשיבה על שתי רשתות סלולריות יציבות במקום שלוש מקרטעות. כבר היום מבינים במשרד התקשורת שהמפעילים הולכים לשנה קשה נוספת ושלאף מפעיל אין כוונה או יכולת להרחיב את רשת הדור החמישי שלו בצורה משמעותית. כל המפעילים בישראל שמים דגש על בניית רשת דור רביעי איתנה בזכות התדרים שרכשו ושבעתיד גם ישמשו אותם לטובת הדור החמישי. 

סלקום תסיים בצורה כזו או אחרת את המשא-ומתן עם אקספון, אבל זה לא ישנה משמעותית את היכולת שלה להקים כאן רשת דור 5. האפשרות היחידה הריאלית היא חבירה לפלאפון, להקמת רשת משותפת כפי שתכננו החברות בעבר. זאת מהטעם הפשוט שהרגולטור לא יהיה מוכן לעולם לאשר מיזוגים נוספים בשוק הסלולר אחרי שנוכח שגם הבעלים של אקספון, שעליה סמך כחברה שתמכור במחירים הכי נמוכים ותשמור על רמת תחרות גבוהה, משדר שהיה רוצה למכור אותה.

בהינתן המצב הזה צריך לאפשר ברצינות איחוד רשתות בין סלקום לפלאפון או חבירה של סלקום ל-PHI (חברה משותפת של פרטנר והוט מובייל). המיזוג בין הוט ו-IBC מחזק את שתי החברות ובמידה מסוימת הוא עוזר לסלקום, שמושקעת ב-IBC, אבל הוא לא יפתור את הבעיה הקשה שלה בשוק הסלולר; ללא שותף שיישא איתה בהוצאות ברשת, לא יהיה פשוט עבורה כלל וכלל להמשיך בהקמת רשת דור חמישי.