המפקח על הבנקים: "ייתכן שיחולו שינויים מבניים שעלולים להשפיע לאחר המשבר"

סיכון האשראי הבנקאי עלה כתוצאה ממשבר הקורונה אך לא נרשם שום שינוי בסיכון המערכת לעומת טרום המשבר, כך מצא המפקח • עם זאת, עדיין קיים חוסר וודאות לגבי מצב השגרה החדש, כשבחלק מהענפים, כמו התעופה ושוק המשרדים, השלכות המשבר צפויות להשפיע גם בטווח הארוך

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: דוברות בנק ישראל
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: דוברות בנק ישראל

המפקח על הבנקים שבבנק ישראל מזהיר כי בעקבות משבר הקורונה ייתכן שיחולו שינויים מבניים שעלולים להשפיע על ענפים מסוימים גם בתקופה שלאחר המשבר, בין היתר כתוצאה מהמעבר לעבודה מהבית, שגורר את הפחתת השימוש ברכב הצמוד ובחללי העבודה המשותפים.

לגבי ההמשך עדיין קיים חוסר וודאות לגבי מצב השגרה החדש, כשבחלק מהענפים השלכות המשבר צפויות להשפיע גם בטווח הארוך לאחר החזרה לשגרה, כמו למשל, בענף התעופה והמשרדים, כך מצא המפקח. בענפים אחרים ההשפעה תלויה בעיקר בהתמשכות המשבר וצעדי הממשלה.  

המפקח שבחן את השלכות משבר הקורונה על סיכון האשראי הבנקאי, מצא כי למרות העלייה בסיכון האשראי לא קיים לווה בודד או קבוצת לווים שמסכנים את יציבות המערכת הבנקאית, וזאת בדומה למצב שהיה טרום המשבר.

הסקירה של המפקח התמקדה בעיקר בלווים הגדולים בענפים שספגו פגיעה במשבר הקורונה ושלבנקים קיימת אליהם חשיפה מעל סף מסוים. מבין הענפים שנפגעו באופן המשמעותי ביותר מהמשבר, ענפי האופנה והתעופה, שהחשיפה של המערכת הבנקאים להם אינה גבוהה באופן יחסי, ובענף האופנה, החשיפה אף מבוזרת על פני מספר רב של לווים. מנגד, על אף החשיפה המשמעותית לענף הבינוי וליבואני הרכב, הפגיעה של ענפים אלו מהנגיף היתה מתונה יותר לנוכח המשך פעילותם בתקופת המשבר. 

בענף המלונאות, למשל, המשבר פגע בעוצמה במלונות העירוניים ובמלונות הבוטיק הנשענים בעיקר על תיירות החוץ, ובאופן מתון יותר במלונות הנופש והפנאי. בענף הנדל"ן המניב למסחר הפגיעה החזקה ביותר שנרשמה הייתה בעיקר בקניונים הסגורים, ומנגד המרכזים השכונתיים נפגעו פחות בשל היותם ממוקמים באוויר הפתוח.

באופן לא מפתיע בענף הליסינג נפגעה בעיקר פעילות ההשכרה החשופה לתיירות חוץ, ונרשמה גם פגיעה מסוימת בחוזי הליסינג שתוקפם הוארך בהנחות משמעותיות על רקע מעבר חלקי לעבודה מהבית. החשיפה המנוצלת במערכת הבנקאות בישראל לענף הליסינג, הכולל צי בסדר גדול של כ-270 אלף רכבים, נחשבת גבוהה ומוערכת בכ-10.4 מיליארד שקל. האשראי מיועד על פי רוב למימון רכישת מלאי רכבים כנגד שעבוד כלי הרכב המוחכרים לתקופות ההחכרה.

על אף הצפי להחזרות רכבים, לנוכח יציאתם של עובדים רבים לחל"ת ומעבר לעבודה מהבית, בפועל, לעת עתה לא היו החזרות מאסיביות בשל קנסות יציאה גבוהים והחשש מנסיעה בתחבורה ציבורית. עם זאת, מזהיר המפקח, כי ככל שהמשבר יתמשך ומועדי הסיום של החוזים יגיעו לקיצם, ייתכן כי חידוש החוזים יהיה בהיקפים פחותים מהתקופה שקדמה למשבר ובמחירים נמוכים יותר.