בחירות 2021 | פיצ'ר

מגרמניה ועד אמריקה: הבחירות בישראל מרכזות עניין בעולם. איך זה נראה משם?

בעוד חלק מכלי התקשורת האמריקאים התמקדו בהצלחה של מפלגת הליכוד ובסיכוי הריאלי של נתניהו להקים קואליציה יחד עם מפלגת "ימינה", אלה מבריטניה ומאירופה הגדירו את מצב העניינים במערכת הפוליטית הישראלית כ"מבוי סתום"

בנימין נתניהו במטה הליכוד, אמש / צילום: Reuters, AMMAR AWAD
בנימין נתניהו במטה הליכוד, אמש / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

בהיעדר הכרעה פוליטית ברורה, כלי התקשורת הבינלאומיים דיווחו הבוקר (ד') בעיקר על תוצאות המדגמים ועל האפשרויות השונות העומדות כעת בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו, שתצלומיו מליל אמש הם שעיטרו כמעט את כל הדיווחים החדשותיים שהתפרסמו הבוקר על הבחירות בישראל.

בעוד חלק מכלי התקשורת האמריקאים התמקדו בהצלחה של מפלגת הליכוד ובסיכוי הריאלי של נתניהו להקים קואליציה יחד עם מפלגת "ימינה", אלה מבריטניה ומאירופה הגדירו את מצב העניינים במערכת הפוליטית הישראלית כ"מבוי סתום", והעריכו כי ייתכן שאפילו סיבוב הבחירות הרביעי בתוך שנתיים לא יוכל לפתור אותו.

"מפלגתו של נתניהו זכתה בהכי הרבה מושבים בבחירות", הייתה כותרת ה"וושינגטון פוסט" הבוקר, שהעריך כי ראש הממשלה המכהן "נמצא בטווח ראייה לממשלה חדשה". "לנתניהו יש נתיב לתקופת כהונה שישית", נכתב בכותרת של ה"ניו יורק טיימס", שסייג כי מדובר בפרשנות לפי תוצאות המדגמים, העלולות להיות שונות מתוצאות האמת.

"הבחירות בישראל שוב מסתיימות במבוי סתום", כתב מנגד ה"פייננשייל טיימס" הבריטי וגם אתר ה"בי-בי-סי", הזהיר בדרך-כלל, שהקדיש את הכותרת הראשית שלו לבחירות בישראל, עם הכרזה כי "נתניהו לא השיג רוב, לפי תוצאות המדגמים". האתר אינו מונה את מפלגת "ימינה" בשלב זה בין שותפיו הקואליציוניים של ראש הממשלה, ומציין כי ללא המפלגה יש לגוש נתניהו יש כ-52-53 קולות בלבד.

דיווח הבי.בי.סי
 דיווח הבי.בי.סי

כמו במדינות אחרות, גם בבריטניה התמקדו בדמותו של נתניהו - הפוליטיקאי שסביבו התקיימו הבחירות הנוכחיות. "נתניהו נותר פופולרי מאוד ביחס למועמדים אחרים לראשות הממשלה, למרות העובדה שהוא עומד לדין על האשמות שחיתות, כולל מרמה ושוחד" נכתב הבוקר ב"גרדיאן" השמאלי, שציין כי "הוא מכחיש את ההאשמות נגדו". לפי העיתון, "מפלגת הליכוד המכהנת מובילה לפי תוצאות המדגמים אך עדיין אין לה רוב פרלמנטרי כדי להקים ממשלה ולפתור את המבוי הסתום הפוליטי אליו נקלעה ישראל".

"מפלגתו של נתניהו היא הגדולה ביותר בבחירות", היתה הבוקרת כותרת הדיווח באתר ה"שפיגל" הגרמני, עמוק במורד עמוד הבית שלו, ואחרי הדיווחים על המשך הסגר השנוי-במחלוקת בגרמני אל תוך חג הפסחא. "בעבור נתניהו התוצאות מצביעות על הפסד קל", נכתב, אך הכותבים מדגישים כי הרבה תלוי במפלגת "ימינה" בראשות נפתלי בנט ואם יצטרף לקואליציה של נתניהו. "ישראל נמצאת במשבר פוליטי קבוע כבר קרוב לשנתיים" נכתב.

ה"זידויטשה צייטונג" הגרמני דיווח גם הוא כי הליכוד היא המפלגה החזקה ביותר בכנסת, עם בין 31 ל-33 קולות לפי המדגמים, אך כי לשון המאזניים כעת היא מפלגת "ימינה". "בנט הוא היחיד שלא החליט מראש לאיזה מחנה הוא שייך (בעד או נגד ביבי)", נכתב. לדברי העיתון, הבחירות היו מעין "משאל עם" בנוגע להאשמות השחיתות נגד ראש הממשלה ודרך התמודדותו עם מגיפת הקורונה.

דיווח הזידויטשה צייטונג
 דיווח הזידויטשה צייטונג

"נתניהו התבסס על ההצלחה שלו במבצע החיסונים", מציין כתב העיתון, "והחיים בישראל כמעט חזרו למצב הנורמלי, בדיוק בזמן לתאריך הבחירות". ערוץ ZDF הגרמני כתב בדיווח באתר שלו כי "התחזית" לגבי גורלה הפוליטי של ישראל היא "ברית בין מפלגות ימין ומפלגות דתיות". אך גם הערוץ הזהיר כי המדגמים הראשוניים לא תמיד מדויקים, ויש לחכות לימים הקרובים לתוצאות האמת.

בצרפת, הכותרת הראשית באתר העיתון "לה-מונד" עסקה הבוקר בבחירות בישראל: "אין הכרעה בבחירות, אך נתניהו מתפאר ב"ניצחון גדול לימין" נכתב בה. העיתון מסתמך בין השאר על ציוץ שפירסם אמש ראש הממשלה נתניהו בו הוא אומר כי ישנו רוב ימני מוצק בישראל, לפי תוצאות הבחירות. "הנה הסיוט של הסוקרים", נכתב, "אחרי שנתיים של מבוי סתום וארבע מערכות בחירות, עתידה של ממשלה בישראל שוב תלוי בכמה אלפי קולות".

כותרת "לה מונד" על תוצאות המדגמים
 כותרת "לה מונד" על תוצאות המדגמים

"אולי כתוצאה מעייפות מסיבובים חוזרים ונשנים של הצבעה במהלך משבר הקורונה, או אולי בשל מזג האוויר החם והיבש של יום הבחירות עצמו, מסתמן ששיעור ההצבעה ירד לרמה הנמוכה ביותר מזה יותר מעשור", נכתב ב"גרדיאן".