אחד מימי המחאה הקטלניים ביותר במיאנמר: 114 מפגינים נהרגו

מאז תחילת ההפגנות במדינה, במחאה על ההפיכה הצבאית בתחילת פברואר, נהרגו מעל ל-440 מפגינים

מפגינים בורחים אחרי שהמשטרה ירתה לעברם  גז מדמיע / צילום: Associated Press, AP Photo
מפגינים בורחים אחרי שהמשטרה ירתה לעברם גז מדמיע / צילום: Associated Press, AP Photo

כוחות הביטחון במיאנמר הרגו 114 בני אדם היום (ש'), באחד מימי ההפגנות הקטלניים ביותר מאז שהחונטה הצבאית השתלטה על המדינה. כך דווח היום ב"רויטרס". מאז תחילת ההפגנות, במחאה על ההפיכה הצבאית ב-1 בפברואר, נהרגו מעל ל-440 מפגינים. 

אתמול הטלוויזיה הממשלתית ציינה כי מפגינים מסתכנים בכך "שירו בהם בראש ובגב". עם זאת, מפגינים רבים יצאו לרחובות ברחבי המדינה. אתר החדשות "Myanmar Now" פרסם כי 114 בני אדם נהרגו, בהם גם שתי ילדות בנות 13, על ידי כוחות הביטחון. תחילה דווח גם שילד בן 5 נהרג, אך הדיווחים היו סותרים ולפי העדכון האחרון הילד שרד.

"הם הורגים אותנו כמו ציפורים ותרנגולות, אפילו בבתים שלנו", אמר אחד המפגינים ל"רויטרס"."אנחנו נמשיך להפגין בכל זאת... אנחנו חייבים להילחם עד שהחונטה תיפול".

מפגינים נגד ההפיכה הצבאית / צילום: Associated Press, AP Photo
 מפגינים נגד ההפיכה הצבאית / צילום: Associated Press, AP Photo

המפגש הקטלני בין הצבא למפגינים, שהתרחש בעת שהמדינה מציינת את "יום ההתנגדות" לתחילתו של המרד נגד השלטון היפני במלחמת העולם השנייה, עורר ביקורת עולמית רבה מאוד. 

שגריר בריטניה במדינה אמר כי כוחות הביטחון "ביזו את עצמם" והשליח האמריקאי כינה את האלימות מחרידה. מטעם משלחת האיחוד האירופי למינאמר נמסר כי "יום ההתנגדות ה-76 במינאמר יישאר חקוק כיום של אימה וחרפה. ההרג של אזרחים לא חמושים, בהם גם ילדים, הוא מעשה בלתי ניתן להגנה".

מפגינים מכינים חץ וקשת לקראת עימות עם כוחות הביטחון  שחמושים בנשק חם / צילום: Associated Press, AP Photo
 מפגינים מכינים חץ וקשת לקראת עימות עם כוחות הביטחון שחמושים בנשק חם / צילום: Associated Press, AP Photo

במצעד החגיגות של "יום ההתנגדות" בבירה נייפידאו, אמר הרמטכ"ל מין אנג הלאינג, מנהיג החונטה, כי הצבא יגן על אזרחי המדינה ויחתור לקיום דמוקרטיה. הוא חזר על הבטחתו לקיים בחירות, אך לא נתן תאריך יעד לכך.

במקביל, אחת מ-12 המיליציות האתניות במדינה, ה-KNU, הודיעה כי השתלטה על עמדה צבאית ליד הגבול התאילנדי. במתקפה נהרג חבר מיליציה אחד ו-10 חיילים מצבא מיאנמר. 

ב־1 בפברואר, שאמור היה להיות יום פתיחת מושב הפרלמנט אחרי הבחירות, השתלט הצבא על המדינה ועצר את המנהיגה הנבחרת אונג סנצ'וקי וכמה חברים בכירים במפלגתה (הליגה הלאומית לדמוקרטיה) באשמת זיוף הבחירות. ההשתלטות הייתה מכה רצינית למעבר המורכב של המדינה לדמוקרטיה, אשר החל לפני כעשור לאחר חצי מאה של שלטון צבאי. 

מתחים עם הצבא החלו לעלות בחודשים האחרונים לאחר שמפלגתה של סנצ'וקי זכתה בבחירות הלאומיות בנובמבר בהפרש משמעותי ומפלגת האופוזיציה, הנתמכת על ידי הצבא, ערערה על התוצאות. הצבא טען שברשימת הבוחרים היו שמות מזויפים ואמר שניסיונותיו לפתור את הנושא נדחו על ידי מועצת הבחירות, שהכחישה את קיומה של תרמית בהיקף נרחב.

סנצ'וקי ובכירים נוספים במפלגה עדיין נמצאים במעצר במיקום לא ידוע.