S&P הותירה את הדירוג של ישראל, למרות האי ודאות הפוליטית

בחברת הדירוג מזהירים מפני עלייה בחוב הממשלתי אם חוסר הוודאות הפוליטית יימשך • צופים כי הגירעון הממשלתי ב-2021 יירד ל-7.5% מהתוצר

עמדת קלפי / צילום: איל יצהר, גלובס
עמדת קלפי / צילום: איל יצהר, גלובס

סוכנות הדירוג S&P העולמית הוציאה התייחסות לישראל לאחר הבחירות, ולפיה היא לא צופה שינויים בגורמים הכלכליים שתומכים בדירוג באופן מיידי. עם זאת, בסוכנות כותבים כי אם חוסר הוודאות הפוליטי יישאר גבוה בחודשים הקרובים הסיכונים הפיסקליים יכולים להיבנות בטווח הבינוני.

"למרות שהרכב הממשלה העתידית אינו בטוח, כמה מפלגות יצטרכו לשתף פעולה כדי ליצור רוב, בין אם זה בעד או נגד ראש הממשלה המכהן. בהתחשב בדעותיהן של המפלגות השונות, כל קואליציה שתיווצר עשויה להתגלות כלא יציבה וקצרה, בדומה למקרים קודמים", לפי חברת הדירוג. "למרות שהמצב אינו מהווה סיכון מיידי, אם הוא יימשך, יהיה זה קשה למצוא הסכמה לגבי סדרי עדיפויות ספציפיים לצמצום החוב הפיסקאלי בטווח הבינוני".

לגבי הגירעון הממשלתי, בסוכנות הדירוג צופים כי הוא יירד ל-7.5% מהתוצר בשנת 2021, מתוך ציפייה כי כל ממשלה עתידית תפעל לצמצום החוב. ב-S&P מזהירים כי מחלוקות פוליטיות עלולות לעודד היווצרותם של סיכונים פיסקליים שייפגעו באיזון התקציבי. אם זה יקרה, "החוב עלול להמשיך ולעלות בניגוד להערכות שלנו, ולהתייצב סביב 80% מהתוצר בטווח הבינוני".

בחברת הדירוג מדגישים את חוזקות הליבה של דירוג האשראי של ישראל, בהם מדיניות מוניטרית גמישה. עוד מעריכים כי "הצמיחה של ישראל תחזור לעצמה בקרוב", מה שיכול לספק הקלה מסוימת ולתרום למיתון הלחץ על המצב הפיסקלי של הממשלה.