בעקבות טענותיו של בני שטיינמץ: ברזיל פתחה בחקירה נגד תאגיד הענק ואלי

משטרת ריו דה ז'נרו הודיעה כי תפתח בחקירה נגד תאגיד הכרייה הברזילאי ואלי בחשד לביצוע עבירות כלפי בעלי המניות בתאגיד, בעקבות טענות שהעלה המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ הנוגעות לסכסוך בין ואלי לחברת BSGR שבבעלותו • ואלי מכחישה את הטענות

בני שטיינמץ / צלם: שלומי יוסף
בני שטיינמץ / צלם: שלומי יוסף

משטרת ריו דה ז'נרו הודיעה השבוע כי תפתח בחקירה נגד תאגיד הכרייה הברזילאי ואלי (Vale) בחשד לביצוע עבירות כלפי בעלי המניות בתאגיד, בעקבות טענות שהעלה המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ הנוגעות לסכסוך בין ואלי לחברה של שטיינמץ - (BSGR (Beny Steinmetz Group Resources. בכירים בואלי צפויים להיחקר בפרשה, כך על-פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס ובריו טיימס.

שטיינץ ממשיך להיאבק על חיובו ב-2 מיליארד דולר לתאגיד הברזילאי במסגרת הסכסוך על מכרות סמנדו בגינאה. לטענת שטיינמץ, ואלי הסתירה מבעלי המניות שלה את המידע שהיה ברשותה כאשר חתמה בשנת 2010 עם BSGR על רכישת 51% מזכויות הכרייה במכרות עפרת הברזל בסימנדו שבגינאה תמורת 2.5 מיליארד דולר.

שטיינמץ טוען כי חברת ואלי ידעה על טענות השוחד - שבוטלו בהמשך על-ידי ממשלת גינאה - אך בחרה להעלים מהן עין. בהצהרת רשויות התביעה בברזיל השבוע צוין כי הטענה היא שואלי השמיטה במרמה מידע רלוונטי מבעלי המניות בנוגע לעסקה מול BSGR. ואלי מכחישה את הטענות.

שטיינמץ קיבל את הזיכיון על המכרות בסימנדו ב-2008, לאחר שממשלת גינאה הפקיעה אותן מריו טינטו. בשנת 2014 הוא איבד את הזיכיון, לאחר שנשיא גינאה קבע כי הזיכיון הושג בתשלום שוחד לממשלה הקודמת. בהמשך שטיינמץ וממשלת גינאה הגיעו לפשרה, והטענות על שוחד בוטלו, אך במקביל התנהלו נגדו חקירות בנושא בשווייץ, בארה"ב ובישראל.

בינואר האחרון הורשע שטיינמץ בבית משפט בשווייץ במתן שוחד ונידון לחמש שנות מאסר. שטיינמץ נאבק על חפותו ולאחרונה הגיש ערעור על הרשעתו.

ואלי חזרה בה מההסכם ופתחה בהליך בוררות בלונדון המתנהל מזה שנים. ב-2019 הוכרע כי שטיינמץ ישלם 2 מיליארד דולר לואלי. שטיינמץ לא ויתר ושכר את שירותיה של חברת המודיעין הישראלית בלאק קיוב, כדי לתקוף את טענותיו של תאגיד הכרייה הברזילאי בנוגע לסכסוך ולערער על ההחלטה.

בלאק קיוב פרשה משרדים ועובדים ברחבי העולם במטרה לאתר מידע מבכירים בחברה הברזילאית. ואלי טענה לאורך כל הדרך כי לא ידעה על תשלומי השוחד, אולם באמצעות המבצע של בלאק קיוב, שטיינמץ טוען כי בכירי ואלי חשדו עוד לפני החתימה על ההסכם כי המהלכים שהניבו לחברות את זכויות הכרייה לא היו חוקיים לגמרי.

על-פי המידע שהעביר שטיינמץ, כבר במאי 2020 בכירים בענקית הכרייה הברזיאלית הוקלטו והודו כי הם חשדו שמשהו לא כשורה בעסקת הענק בגינאה, אבל "סתמו את האף". מידע זה הביא את רשויות ברזיל לפתוח בחקירה.

ואלי מסרה לרויטרס כי אין לה ידיעה על החקירה, וכי שטיינמץ יצטרך להשיב בבית המשפט בנוגע לתמרונים המטעים שלו.

מטעמו של שטיינמץ נמסר: "כפי ש-BSGR אמרה לא פעם בעבר, זכייתה כדין ברישיון הכרייה בגינאה הביאה עליה מסכת של שקרים והשמצות מטעם גופים בינלאומיים מהחזקים והגדולים בעולם, ביניהם Vale, ריו טינטו וג'ורג' סורוס על ארגוניו השונים. BSGR ושטיינמץ נלחמים בכל החזיתות על-מנת להוכיח את הקונסיפירציות ואת השקרים. כך עכשיו מוכח כי טענותיה של Vale כלפי BSGR היו שקריות ופליליות".