המדינה מקדמת נתיבי תחבורה ציבוריים על כביש גהה

בוועדה לתשתית לאומיות מקדמים תוכנית לשדרוג הכביש בקטע העמוס במיוחד של מחלף גן רווה למורשה • מתכננת הוועדה: "העדיפות היא להולכי רגל ושימוש בתחבורה ציבורית על פני מתן השירות לרכב הפרטי" • התוכנית לא תגרע נתיבי רכבים פרטיים

פקקים בכביש גהה אתמול / צילום: גיא ליברמן
פקקים בכביש גהה אתמול / צילום: גיא ליברמן

המדינה מבקשת ליצור מסלולים לתחבורה ציבורית במרכז כביש גהה (4) בקטע שבין מחלף גן רווה למחלף מורשה, כך הוחלט היום (ג') במסגרת דיון של הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל).

ההחלטה מהווה את השלב הראשוני בתוכנית, ולמעשה נותנת אור ירוק לתכנון השדרוג התשתיתי בכביש, זאת, כך נכתב בהסבר להחלטת הוועדה, "על מנת לשפר את רמת השירות בכביש כחלק משיפור תשתיות לקראת בינוי אינטנסיבי הצפוי במטרופולין גוש דן בהתאם לתכנית האסטרטגית של מינהל התכנון לשנת 2040". עוד נכתב כי "לאורך כל תוואי הפרויקט בנוסף למערך התח"צ המשודרג יתווסף גם נתיב עבור רכב פרטי על הקרקע ובמקטע שמגנות ועד מורשה תתווסף מנהרת רכב עם 2 נתיבים לכל כיוון על מנת לתת מענה לתנועה".

כחלק מעבודת הוועדה בנושא, נבחנו מספר חלופות לתפעול תחבורה ציבורית בכביש: "בדיון נבחרה חלופה אשר מתווה מסלולים ייעודים לתחבורה ציבורית במרכז הכביש, המנותקת מהתנועה לרכב פרטי באופן רציף גם עם החיבורים במחלפים וכבישי הרוחב לאורכו". כן נכתב בהודעת הוועדה כי "התכנון המוצע בתוכנית מייצר חיבורים לכבישי רוחב, חציות מעל הכביש (פלאיי-אוברים) ומטייב ממשקים עם צירי תחבורה ציבורים מרכזים ומרכזי תחבורה משולבים בצמידות לכביש, לרבות מערכת הרכבת הקלה בגוש דן, קווי מטרו M2 ו-M3, חנה וסע מורשה, ומסופי תחבורה ציבורית שונים. במסגרת הפרויקט גם מקודמת מנהרת תשתיות במקטע הצפוני עבור קווי מתח עליון ועל קווי דלק, קווי תקשורת, וקווי תשתית אחרים". יודגש כי התוכנית לא כוללת גריעה של נתיבי תחבורה של כלי רכב פרטיים.

יו"ר הוות"ל ומנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן מסר: "כביש 4 הוא אחד הכבישים העמוסים בישראל והמקטע שבין גן רווח ומחלף מורשה ידוע במיוחד בפקקי התנועה שלו. התוכנית צפויה להגדיל את קיבולת ורמת השירות בכביש 4 בין מחלף גן רווה ודרומית למחלף מורשה, הן עבור תחבורה ציבורית והן עבור הרכב הפרטי. החלופה הנבחרת לתפעול תחבורה ציבורית בכביש ממקסמת את השירות לנוסע בתחבורה ציבורית באמצעות מסלולים ייעודים במרכז הכביש לתחבורה ציבורית, המאפשרים מעבר ישיר במחלפים באופן רציף וגם חיבורים בלעדיים במחלפים לכבישי הרוחב לאורכו. עידוד הנגישות להסעת המונים בתוכנית יסייעו בתקווה ליותר נוסעים לבחור לנוע בתחבורה הציבורית, תוך הפחתת עומסי התנועה".

מתכננת הוות"ל נאוה אלינסקי-רדאעי מסרה: "הוועדה מברכת על קידום תוכנית חשובה זו אשר מטרתה לקבוע את פני כביש 4 לעתיד. המשך התכנון בוועדה ייעשה תוך בחינת היבטים אורבניים אודות הכביש והשתלבותו בסביבה תוך מתן עדיפות לקישוריות להולכי רגל ושימוש בתחבורה ציבורית על פני מתן השירות לרכב הפרטי".