מדינות ה־G-20 שואפות להגיע להסכם על מס חברות עולמי עד אמצע 2021

ההסכם עשוי להיות חלק מרפורמה נרחבת לגבי הדרך שבה חברות בינלאומיות משלמות מסים

שר האוצר של איטליה, דניאלה פרנקו / צילום: Associated Press, Alberto Pizzoli
שר האוצר של איטליה, דניאלה פרנקו / צילום: Associated Press, Alberto Pizzoli

שרי אוצר מקבוצת 20 הכלכלות המובילות (G-20) אמרו שהם מקווים להגיע להסכם על שיעור תחתית למס חברות עד אמצע השנה. זאת כחלק מבחינה מחדש נרחבת יותר של הדרך שבה חברות משלמות מסים.

שרי האוצר נפגשו באופן מקוון יומיים אחרי ששרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן קראה לכינונו של מינימום מוסכם למס חברות, בחיפוש אחר שיתוף פעולה בינלאומי שארה"ב זקוקה לו למימון חבילת שיקום תשתיות במחיר 2.3 טריליון דולר שממשל ביידן רוצה להעביר.

שר האוצר של איטליה, דניאלה פרנקו, אמר אחרי הפגישה שהדגשתה של שרת החוץ האמריקאית שנחוץ הסכם על שיעור מינימלי של המס תואמת את שאיפות ה־G-20.

פרנקו, שהוביל את הישיבה, אמר ששרי האוצר עוד צריכים לפתור כמה נושאים לפני שהדיונים לגבי שינוי מערכת המיסוי הבינלאומית, הנמשכים כבר שנים, יישאו פרי, אך הם מקווים שיצליחו לעמוד ביעד שקבעו לעצמם ולהסכים על מס חברות עולמי כבר בפגישה הבאה שלהם. "מה שאנו רואים השנה זה האצה של התהליך, וה־G-20 מצפה לראות הסכם ביולי", אמר פרנקו.

החוב עלה לשיא של 97% מהתוצר העולמי

ממשלות החלו לחפש דרכים חדשות לסגור פרצות ולהקטין את ההתחמקות מתשלום מסים על ידי חברות בינלאומיות לאור המשבר הכלכלי העולמי, כשהחוב הלאומי של כל המדינות תפח. מגפת הקורונה הפכה את החיפוש לקדחתני.

בחישוב כלל עולמי, ממשלות השקיעו 16 טריליון דולר למלחמה במגפה ובהשלכותיה הכלכליות, כך אומרים בקרן המטבע הבינלאומית. חוב של ממשלות בכל העולם עלה לשיא של 97% מהתוצר העולמי בשנה שעברה, לעומת 84% ב־2019, והוא צפוי להתייצב סביב 99% מהתוצר הכלכלי העולמי השנה, כך הודיעו בקרן השבוע.

"התגובה, מבחינת מדיניות פיסקלית, הייתה חסרת תקדים במהירותה ובעוצמתה", אמר ויטור גספר, ראש מחלקת העניינים הפיסקליים בקרן המטבע הבינלאומית. הוא דחק במדינות העולם לאמץ אסטרטגיות לטווח הבינוני "על מנת להתמודד עם הסיכונים הכרוכים ברמות חוב גבוהות מבחינה היסטורית".

מאז אוקטובר 2019, ה־G-20 דן על בסיס מסגרת שפותחה על ידי ה־OECD הכוללת שיעור תחתית מוסכם עולמי למס חברות אבל גם מנסחים דרך חדשה לחלוקת ההכנסות ממיסוי בין מדינות.

בגלל שהגישה החדשה מתמקדת יותר בשאלה איפה יש לחברות לקוחות ופחות במדינה שבה נמצאים משרדי ההנהלה, היא עשויה להוביל למיסוי נוסף של חברות טכנולוגיה אמריקאיות באירופה ובמדינות אחרות ולכך שישלמו פחות מס בארה"ב. בתמורה, ארה"ב תוכל לקבל הכנסות ממיסוי חברות אירופאיות וחברות ממדינות אחרות המוכרות מוצרים לצרכנים אמריקאיים.

פרנקו אמר שה־G-20 ממוקד בהסכמה ששני שינויים אלה יקרו כחבילה אחת.

ביידן רוצה להעלות את המס ל-28%

בעוד שנראה כי לשיעור מס מינימלי תהיה תמיכה נרחבת בקרב ממשלות ברחבי העולם, הנושא שההסכמה עליו עשויה להיות קשה הוא מה יהיה שיעור המס.

הנשיא ג'ו ביידן מציע להעלות את המס התאגידי ל־28% מ־21%, שיעביר את ארה"ב ממקום טוב באמצע מבחינת שיעור מס החברות שהיא גובה למקום בין הראשונות. על פי התוכנית של ביידן, מס מינימלי של 21% יוטל על הכנסות שהחברות מכניסות מלקוחות שנמצאים מחוץ לארה"ב.

אם ארה"ב תעלה את שיעור המס ותטיל מסים גדולים יותר על רווחים זרים של חברות אמריקאיות, מס חברות עולמי מינימלי עשוי למנוע מחברות ממדינות אחרות מצב שבו יהיה להן יתרון תחרותי משמעותי בגלל עלויות מס נמוכות יותר.

ממשל ביידן משוכנע שלדיונים על מס חברות עולמי סיכוי להצליח, כך אמרו בכירים במשרד האוצר ביום רביעי.

ילן תיארה את הורדת שיעור המס התאגידי בעשורים האחרונים כמרוץ לתחתית וכתחרות המנצחת את עצמה, שבה מדינות חותרות זו תחת רעותה במאמץ למשוך השקעות זרות ומשרות. "תוכנית המס הזו נותנת לכל העולם תמריץ להפסיק במשחק", אמרה לעיתונאים ביום רביעי.

התמריץ הזה הוא עונש: סעיף שימנע ניכויי מס מחברות השולחות תשלומים מארה"ב לישויות עסקיות קשורות באזורים עם מס נמוך שבהם החברות משלמות פחות מהמס הבינלאומי שיוסכם מראש. או, במידה ולא ייחתם הסכם, ביטול ניכויי המס ייגע למדינות שלא אימצו את שיעור המס המינימלי הנוגע לחברות אמריקאיות - 21% במסגרת התוכנית של ממשל ביידן.

בנפרד, רוצה ממשל ביידן להטיל מס בגובה מינימלי של 15% על תאגידים שמדווחים על רווחים גדולים למשקיעים אך משלמים מעט מסים. האוצר האמריקאי הודיע ביום רביעי שהמס המינימלי ייגע רק לחברות שהכנסתן עוברת 2 מיליארד דולר - הרבה יותר מהרף של 100 מיליון דולר שביידן דיבר עליו בזמן הקמפיין שלו לנשיאות.

אמנם ממשלות אירופאיות באופן כללי תומכות במס חברות עולמי, במיוחד גרמניה שהיא תומכת נלהבת, אך הן יותר מעוניינות בשינויים אחרים במיסוי שנידונים בשנים האחרונות.

ממשלות אירופאיות מאמינות שחברות טכנולוגיה אמריקאיות צריכות לשלם להן יותר מסים והטילו כמה מסים מיוחדים על שירותים דיגיטליים, גם כדי לייצר הכנסות וגם כדי לשמור על הלחץ להגיע להסכם בינלאומי. בגלל שהתעריפים כאלה מאיימים למסות את אותה הכנסה יותר מפעם אחת, חברות הטכנולוגיה מתנגדות בתקיפות ואומרות שהיו מעדיפות רפורמה מוסכמת בכל העולם.

"אנו מעודדים מהמחויבות של ה-G-20 להגיע להסכמה על רפורמת מס שאפתנית השנה", אמר כריסטיאן ורגרן, סגן נשיא של אגודת תעשיית המחשבים והתקשורת, קבוצת שתדלנות. "מערכת מס בינלאומית מעודכנת יכולה לתת ודאות חוקית לכולם ותעזור להאיץ את השיקום הכלכלי".