ה"דיילי מייל" הגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד גוגל, בין היתר על כיסוי בית המלוכה הבריטי

החברה המוציאה לאור את העיתון טוענת כי הכיסוי של אנשי בית המלוכה הבריטי נדחף כלפי מטה בתוצאות החיפוש ■ ב"דיילי מייל" טוענים כי זו פעולת ענישה על כך שלא מכרו מספיק שטחי פרסום דרך בורסת הפרסומות של גוגל

מייגן מרקל והנסיך הארי. הידיעות נדחפו כלפי מטה בתוצאות החיפוש / צילום: רויטרס
מייגן מרקל והנסיך הארי. הידיעות נדחפו כלפי מטה בתוצאות החיפוש / צילום: רויטרס

בעלי ה"דיילי מייל" הגיש אתמול (ג') תביעה בנושא הגבלים עסקיים נגד אלפבת, חברת-האם של גוגל, בטענה כי ענקית הטכנולוגיה עושה מניפולציה בתוצאות החיפוש ובמכירות פומביות של שטח פרסום, באופן שפוגע במוציאים לאור מקוונים.

בתביעה, שהוגשה לבית דין פדרלי במנהטן, נטען כי גוגל מענישה מפרסמים בתוצאות החיפוש, אם הם לא מוכרים כמות מספקת משטח הפרסום שלהם דרך שוק הפרסומות שמפעילה גוגל.

החשש של ה"דיילי מייל" נובע באופן חלקי מהערכת העורכים שהכיסוי בעיתון של מעללי משפחת המלוכה הבריטית ב־2021 נדחף כלפי מטה בתוצאות החיפוש של גוגל, כך אמר דובר של העיתון.

בהודעה רשמית, דוברת של גוגל הכחישה את הטענות. "טענות ה'דיילי מייל' לגמרי בלתי מדויקות. השימוש בכלי הטכנולוגיה לפרסומות שלנו לא משפיע על דירוג תוצאות החיפוש של מו"ל זה או אחר בחיפושי גוגל. באופן כללי יותר, אני מתחרים בחלל פרסומות צפוף ותחרותי, ולמוציאים לאור יש - והם מנצלים - אפשרויות רבות", כך לשון ההודעה.

בכירים בתחום הפרסום מתלוננים באופן פרטי על הדומיננטיות של גוגל בחיפושים ובפרסום, אך רק מעטים פועלים בנושא. בינואר, חברת-האם של "צ'רלסטון גאזט מייל", עיתון היוצא לאור במערב וירג'יניה, הגישה תביעת הגבלים עסקיים נגד פייסבוק וגוגל. כמה עיתונים קטנים יותר הגישו לפני יומיים תביעה נגד שתי החברות בנוגע להסכם שחתמו ביניהן לגבי שטח פרסום המכונה "כחול ג'דיי".

בנפרד, גוגל מתמודדת עם תביעות הגבלים עסקיים שהוגשו על-ידי משרד המשפטים האמריקאי והתובעים הכלליים בכמה מדינות. החברה מכחישה ניצול לרעה של כוחה בשוק, ואמרה כי שוק הטכנולוגיה לפרסום הוא שוק תחרותי.

ה"דיילי מייל" הבריטי, עיתון בעל נטייה צהובה המכסה ידוענים וחדשות על תרבות הפופ, מחזיק באחד האתרים הנקראים ביותר בעולם, עם 75 מיליון מבקרים אינדיבידואליים בחודש בארה"ב, כך נטען בכתב התביעה. העיתון מבקש מגוגל פיצויי נזיקין. בתביעה ישנה גם דרישה מגוגל שתחדל מההתנהגות לכאורה שמתוארת בתביעה, ותנהג בשקיפות לגבי אלגוריתם חיפוש החדשות שלה.

למו"לים יחסים מורכבים עם גוגל. מנוע החיפוש של חברת הטכנולוגיה הוא מקור עיקרי לתעבורה לאתרים רבים, ורוב התעשייה משתמשת בתוכנות של גוגל על-מנת למכור חלל פרסומות בבורסות פרסום באינטרנט. אבל גוגל גם מתחרה עם המפרסמים על הכסף מפרסום ונותנת לקוני הפרסומות כלים טכנולוגיים. לגוגל יש נתח של כמעט 29% משוק הפרסומות הדיגיטליות ב־2020, כך לפי חברת המחקר eMarketer.

בתביעה שהגישה בעלת ה"דיילי מייל", Associated Newspapers, והיחידה האמריקאית של החברה, Mail Media, טען המוציא לאור כי גוגל יצרה קשר בין מנוע החיפוש ופלטפורמת מכירת הפרסומות על-מנת ללחוץ על מפרסמים, וניצלה לרעה את כוחה בשוק.

ב־2019, גוגל הענישה את ה"דיילי מייל" בתוצאות החיפוש בגלל שהמו"ל כיוון את מכירות שטח הפרסום באופן שהפנה רבות מהמכירות למוכרים שאינם גוגל, כך נטען בתביעה. גוגל שינתה לאחר מכן את הטכנולוגיה שלה כדי לעקוף את הטקטיקה הזו, והחזירה את ה"דיילי מייל" לתוצאות החיפוש למקום סביר, נכתב שם.

לאחרונה, מנהלי העיתון התאכזבו מכך שהכיסוי של אתר האינטרנט את משפחת המלוכה הבריטית לא הופיע באופן בולט בתוצאות החיפוש של מילות חיפוש כמו "מייגן והארי", "פירס מורגן", ו"הנסיך פיליפ", כך אמר דובר של העיתון.

בתביעה נטען כי גוגל נתנה לעצמה בבורסה המקוונת שלה יתרון מיוחד על פני יריבותיה במכירות פומביות של שטח פרסום. בתביעה שהוגשה בטקסס מוזכרת תוכנית סודית לכאורה של גוגל בשם "פרויקט ברננקה", המאפשרת לחברה לקבל תובנות על אופן ההתמחרות של יריבותיה. גוגל אישרה כי קיימת תוכנית בשם זה, אך הכחישה כי יש בה פרט כלשהו שאינו כיאות, ואמרה כי יריבותיה משתמשות בטכניקות מקבילות משלהן.

בתביעה של ה"דיילי מייל" נטען גם כי גוגל מתכוונת להפסיק את השימוש ב"קוקיז" בדפדפן הכרום שלה - קטעי קוד המאוחסנים במחשבי הגולשים ומאפשרים לעקוב אחריהם בשיטוטיהם ברשת - וזה יקשה על מפרסמים לכוון פרסומות לקהלי יעד מתאימים, אלא אם יקנו את שטח הפרסום דרך המערכות של גוגל. גוגל טוענת כי היא מפסיקה להשתמש בקוקיז כדי להגן על פרטיות המשתמשים.

גם כשהם מתלוננים על גוגל, מו"לים רבים ששים לתת לענקית הטכנולוגיה רישוי לפרסם את הכתבות שלהם תמורת תשלום. גוגל החלה לשלם על סיפורים למוצר החדש שלה, Google News Showcase. ה"דיילי מייל" בינתיים לא עשה כסף מהמוצר, כך אמר אדם המכיר את הנושא.