חברת Vessl של פרופ' משה פליגלמן גייסה 16 מיליון דולר

הגיוס של החברה, ששמה הקודם היה MGVS, היה בהובלת קרן RunYoung Capital הסינית • Vessl פיתחה שני טיפולים המבוססים על שימוש בכלי דם שמגודלים באופן מלאכותי מתאי וריד של המטופל

גיוס הון / צילום: Shutterstock
גיוס הון / צילום: Shutterstock

חברת Vessl הישראלית הודיעה על גיוס של 16 מיליון דולר בהובלת קרן RunYoung Capital הסינית. Vessl היא חברה ותיקה יחסית, שנוסדה ב-2000 על ידי פרופ' משה פליגלמן, והייתה מוכרת בשם MGVS. החברה הקדימה את זמנה בעיסוק בתרפיה גנטית ותאית, תחום אשר כעת מגיע לפרקו. ייתכן כי זו תהיה ההזדמנות בשבילה.

על פי מאגר IVC, החברה גייסה עד כה 20 מיליון דולר, בעיקר מתמיר פישמן, קרן אביב, קרן XT של האחים עופר, משקיעים פרטיים ביניהם איתן ורטהיימר, וחברת טבע. החברה נמצאת בשלב הניסויים הקליניים.

המשקיעה, קרן RunYoung, היא קרן סינית המתמחה בחברות מדעי החיים, בעיקר כאלה שנמצאות מחוץ לסין ועשויות להפנות את הטכנולוגיה שלהן לשוק הסיני. הקרן גייסה 50 מיליון דולר ייעודיים להשקעה בחברות ישראליות. את הפעילות הזו מנהל ד"ר בני זאבי, שמשמש במקביל גם כשותף מנהל בקרן Tel Aviv Venture Partners וקרן DJF תמיר פישמן. זאבי השקיע ב-MGVS באמצעות קרן תמיר פישמן מסבב הגיוס הראשון שלה מקרנות הון סיכון ב-2004, אותו הובילה תמיר פישמן. מייסד החברה, פליגלמן, הוא יועץ מדעי של RunYoung.

החברה פיתחה שני טיפולים המבוססים על שימוש בכלי דם שמגודלים באופן מלאכותי מתאי וריד של המטופל. הראשון מביניהם הוא טיפול נגד חסימות כלי דם בגפיים, והוא מהווה מעין מעקף מלאכותי ממקור עצמי לכלי הדם הקיימים. מוצר זה צפוי להיכנס לשלב II של הניסויים הקליניים.

השני הוא מוצר להנגשה של דיאליזה, עבור חולי כליות מטופלים בדיאליזה שקשה לבצע את הטיפול דרך הוורידים הקיימים שלהם - בעיה נפוצה בקרב מטופלי דיאליזה לטווח ארוך. כאן, כלי הדם המלאכותי ממקור עצמי, משמש לשיפור הנגישות לכלי הדם הקיימים בתוך הגוף. היתרון בשני המקרים הוא שכלי דם ממקור עצמי לא אמורים לעורר תגובה חיסונית. מוצר זה נמצא לפני שלב I של הניסויים הקליניים.

לדברי רוג'ר לו, מייסד ויו"ר Runyoung: "אנחנו שמחים לקבל את Vessl Therapeutics כהשקעת הביוטכנולוגיה הראשונה שלנו אי פעם בישראל. היא מייצגת את התפקיד המשמעותי של חברות ישראליות בחדשנות בינלאומית בתחום. ווסל מפתחת טכנולוגיה מאוד ייחודית שעשויה לשנות את השוק ומבוססת על מדע מתקדם, עם תוצאות ראשוניות מבטיחות בחולים. הטכנולוגיה הזו עשויה לקדם משמעותית את התחום של רפואה רגנרטיבית. יש לנו ביטחון במנכ"לים המשותפים של החברה פרופ' פליגלמן ורני יפה, שיביאו את הטכנולוגיה הזו לקליניקה ויהפכו את החברה למובילה בינלאומית".