Lyft תמכור את מחלקת הרכב האוטונומי שלה לטויוטה תמורת 550 מיליון דולר

חברת שיתוף הנסיעות אומרת שהמכירה תעזור לה להגיע לרווחיות מוקדם מהצפוי

אפליקציית ליפט / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen
אפליקציית ליפט / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

חברת ליפט (Lyft) מוכרת את מחלקת המכוניות האוטונומיות שלה ליחידה של חברת טויוטה תמורת 550 מיליון דולר, צעד שענקית שיתוף הנסיעות מסרה שיעזור לה להפוך לרווחית מוקדם מהצפוי.

Woven Plant Holdings, חברה בת של טויוטה הממוקדת בטכנולוגיה אוטונומית, תשלם 200 מיליון דולר מראש כחלק מהעסקה, כך הודיעו ב-Lyft ביום שני. 350 מיליון הדולר הנותרים ישולמו במזומן במשך תקופה של חמש שנים.

עזיבתה של Lyft את תחום בניית הרכבים האוטונומיים מתרחשת לאחר שהחברה המתחרה Uber החליטה גם היא לקראת סוף שנה שעברה להיפטר ממחלקת המכוניות הנוהגות בעצמן.

שתי החברות, שאינן רווחיות, שינו את המודלים העסקיים שלהן במהלך מגפת הקורונה והבטיחו לצמצם יוזמות יקרות בתוך כך שמשבר הבריאות פגע בפעילות הליבה שלהן בנסיעות.

ב-Lyft אמרו שהמכירה תעזור לחברה לחסוך 100 מיליון דולר בהוצאות תפעוליות, ותאיץ את דרכה לרווחיות. החברה הודיעה שכעת היא צופה להפוך לרווחית על בסיס מחושב לפני הריבית, מסים, ירידת ערך ופחת ברבעון השלישי. לפני כן, ציפתה החברה להגיע לאבן הדרך הזו ברבעון הרביעי, לצד Uber.

מניית Lyft עלתה בכמעט 3% במסחר שאחרי הסגירה ביום שני.

שתי החברות הוציאו משאבים רב על מנת להתרחב לתחומים החורגים משיתוף נסיעות בשנים האחרונות, בעידוד משקיעים שגיבו את השאיפות הגדולות שלהן. אבל ההתלהבות פחתה כשהחברות נכנסו לחובות של מיליארדים בתהליך. המגפה נתנה את המכה האחרונה והכריחה את החברות להיפטר מהימורים חדשים ויקרים.

ב־2018, השקיעה טויוטה כ־500 מיליון דולר בחברת Uber כחלק מהסכם על פיו החברות ישתפו פעולה בפיתוח כלי רכב אוטונומי. הסטרט-אפ Aurora Innovation קנה את יחידת הטכנולוגיה האוטונומית של Uber בדצמבר והכריז כמה חודשים אחר כך שהוא משתף פעולה עם טויוטה ועם הספקית Denso Corp לפיתוח כלי רכב לרשתות שיתוף נסיעות.

בכיר בחברת Lyft אמר שהתעשייה הופכת לריאליסטית: להרשות לחברות מכוניות לפתח את הטכנולוגיה שלהן, בזמן שחברות טכנולוגיה מחברות אותן עם הנוסעים. הבכיר אמר ש-Lyft תייחד צוות של כ-20 עובדים שיעבדו על שותפויות מסוג זה ויפעילו מכוניות אוטונומיות ברשת של החברה בעתיד.

Woven תירש את 300 העובדים שעבדו במחלקת המכוניות האוטונומיות ב-Lyft, כך, אמר הבכיר, "אתה נותן לכולם לעשות מה שהם עושים בצורה הטובה ביותר".

העסקה צפויה להיסגר ברבעון השלישי, בכפוף לאישור רגולטורי.