הסלמה ביטחונית | סיקור שוטף

עשרות רקטות לעבר גוש דן, הרוגה מפגיעה ישירה בראשל"צ; התפרעויות ואלימות קשה בלוד

במשך דקות ארוכות נורו מטחים לעבר יישובי מרכז הארץ • פצועים בהתפרעויות אלימות בלוד ובעכו • נתניהו: "המערכה תיקח עוד זמן" • גנץ הנחה את צה"ל להקצות את כל פלוגות מג"ב לטובת סיוע מיידי להשבת הסדר בלוד ובערים מעורבות

מערכת כיפת ברזל מיירטת רקטות שנורו על ידי חמאס לכיוון ישראל / צילום: Reuters
מערכת כיפת ברזל מיירטת רקטות שנורו על ידי חמאס לכיוון ישראל / צילום: Reuters


להנחיות פיקוד העורף לחצו כאן

23:55

התפרעויות קשות של ערבים ישראלים ברמלה ובעיקר בלוד, תוך תקיפת יהודים, ידוי אבנים והצעות רכוש. בלוד אדם נפצע קשה. זאת כאשר ערבים ישראליים ידו אבנים על רכב נוסע. הנהג נפגע קשה בראשו, הרכב הידרדר לצד הדרך. צוות של מגן דוד אדום פינה אותו במצב קשה לבית חולים. בנוסף, יש נפגעים בקטטה בין יהודים לערבים.

בעכו, יש פצוע קשה בשרפה בבית מלון בעיר. בנוסף, ישנם מספר פצועים קל משאיפת עשן.

בנוסף יש שריפות בבתי כנסת ובתי מגורים בלוד וברמלה. בלוד נשרפו גם כלי רכב כאשר אש הוצתה בסמוך לבלוני גז ולמבני מגורים. 15 כלי רכב לפחות הוצתו. 

שר הביטחון גנץ הנחה את צה"ל להקצות את כל פלוגות מג"ב שמוקצות למשימות צה"ל לטובת סיוע מיידי להשבת הסדר בלוד ובערים מעורבות.

ראש עיריית לוד יאיר רביבו אמר הלילה כי "פרצה מלחמת אזרחים" בעיר, זאת בהמשך למהומות שפרצו בין תושבים ערבים ליהודים. עוד הזהיר כי "חייבים להביא את הצבא מהר, המשימה גדולה על המשטרה". מוקדם יותר דווח על שריפות בתי כנסת והצתות של מכוניות של תושבים.

בתוך כך, ‏שליח האו"ם תור ונסלנד מסר כי "הפסיקו את האש מיד. המצב מסלים לכיוון מלחמה כוללת. מנהיגים בכל הצדדים חייבים לקחת אחריות ולבלום את ההסלמה. אנחנו עובדים עם כל הצדדים להשיב את הרגיעה. יש לעצור את האלימות עכשיו".

23:08

חמאס רומז כי הוא מוכן להפסקת אש. ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעאיל הנייה אמר הערב בנאום, שכנראה הוקלט מראש: "הם רוצים הסלמה? ההתנגדות מוכנה. רוצים לעצור? ההתנגדות מוכנה. הבעיה איננה בעמנו, אלא בכיבוש". משמע, אם ישראל תפסיק את הירי גם חמאס יפסיק.

הניה התפאר: "רשמנו ניצחון בהגנה על ירושלים ואל-אקצא. מה שעשתה ההתנגדות הוא חובה, ועליו להימשך. עזה איננה יכולה לשבת בחיבוק ידיים בראותה מה קורה בירושלים ובאלאקצא".

עם זאת, דברי נתניהו ,גנץ וכוכבי הערב מראים כי ישראל לא מתכוונת להפסיק כעת ושיטוח הבניינים ברצועה וההתקפות על ארגוני הטרור ימשכו. נתניהו וגנץ רמזו כי הכוונה היא לפגוע בבכירי הארגונים - חיסולים ממוקדים - בשל אחריותם לירי אל ישראל.

23:01

תושבי 3 מגדלי מגורים חדשים בעזה קיבלו אזהרה להתפנות: א-ט'אפר, אלחסאינה ואלאנדלס.

22:46

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה מיוחדת לאחר ההסלמה הביטחונית ומטח הרקטות לעבר גוש דן, השפלה והשרון הערב: "בעיצומה של מערכה כבדה מבצע שומרי החומות, תקפנו מאות מטרות טרור חמאס וג'יהאד. חיסלנו מפקדים בכירים והרסנו מתקנים רבים. אנחנו ממשיכים לתקוף.

"קיבלנו החלטות בהתייעצות כעת. חמאס והג'יהאד ישלמו מחיר כבד מאוד על התוקפנות שלהם. דמם בראשם. המערכה תיקח עוד זמן".

גם שר הביטחון בני גנץ מסר הצהרה, באמרו "צה"ל פועל בעוצמה ובמאות תקיפות, מתקני יצור מנהרות מתקני אימון ותקיפה. יש המון מטרות בקנה. זו רק ההתחלה. ארגוני הטרור נפגעו קשה וימשיכו להיפגע בגלל החלטת לירות אל ישראל.

"נחזיר את השקט והבטחון לטווח ארוך. ראשי הרשויות וכל אזרחי ישראל נותנים גב למהלך. צה"ל מגן על כולם, יהודים וערבים כאחד, ואני קורא לכל אזרחי ישראל: זו העת לנהוג באחריות ולהימנע מאלימות. אני, ראש הממשלה וכל הדרג המדיני מגבים את כוחות הבטחון כולם ואת צה"ל והרמטכ"ל. למנהיגי מדינות העולם: אין מדינה ריבונית שהייתה מכונה לקבל ירי אל ריכוזי אוכלוסיה וכך גם אנחנו.

"יש לנו זכות וחובה להגן על אזרחינו וכך נעשה". 

אביב כוכבי, הרמטכ"ל, נשא גם הוא דברים לאחר ראש הממשלה ושר הביטחון, ואמר כי "צה"ל פועל בעוצמה רבה כבר 24 שעות. תקפנו 500 מטרות. חיסלנו עשרות פעילי טרור ובהם בכירים. אנחנו פרוסים לאורך הגדר להגן על ריבונותינו ומערך ההגנה האווירית פועל באופן מלא - בהצלחה רבה אך לא הרמטית.

"אנחנו ממשיכים בפעילות נרחבת. ארגוני הטרור עומדים לשלם מחיר עוד יותר יקר ממה ששלמו עד כה ואנו ערוכים להרחבת המערכה ככל שיידרש. אנו נחושים לפגוע בארגוני הטרור באופן משמעותי".

22:45

המשטרה עצרה עד כה כ- 26 חשודים במהלך המחאות שהתקיימו בחיפה, עכו, אבו סנאן ובסמת טבעון בחשד להפרות הסדר הקשות, יידוי אבנים, חסימות כבישים, השלכת בקבוקי זכוכית, ירי זיקוקים ותקיפות שוטרים. 3 שוטרים נפצעו קל מאבנים שהושלכו לעברם.

כוחות המשטרה מפנים בשעה זו אכסנייה הנמצאת בעיר העתיקה בעכו בשל גרימת נזק קשה למבנה וחשש לפגיעה בבאי המקום. שוטרים רבים פועלים כעת להשלטת סדר בעיר ולשמירה על שלומם וביטחונם של תושבי ואורחי המקום.

22:44

במטח האחרון לעבר יישובי אשכול נפצע מרסיסים עובד זר ממוצא תאינלדי במושב ישע. הוא פונה במצב בינוני ובהכרה לבית החולים סורוקה.

בעקבות המקרה חודדו שוב הנחיות ההתגוננות בשפה התאית לכל החקלאים המעסיקים עובדים זרים.

22:33

הרקטות שנורו הערב לאזור המרכז ואתמול לפרוזדור ירושלים בפתיחת ההסלמה הן רקטות חדשות תוצרת הזרוע הצבאית של חמאס בשם A-120 הן בעלות ראש קרב כבד שמגיעות לטווח של 120 ק"מ ומהוות שיפור של רקטות הגראד. המשגר מכיל בין 20 ל40 רקטות המשוגרות אחת אחרי השניה בקצב מהיר, ויכולת החלפת מחסנית רקטות בתוך שניות.

22:30

מנתב"ג עודכן שהוחזרו אישורי הנחיתות וההמראות, לאחר שמוקדם יותר בזמן הירי המסיבי על גוש דן ואזור השפלה והמרכז נעצרו ההמראות.

22:25

גם מערכת החינוך בתל אביב יפו תיסגר מחר בכל שכבות הגיל, בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד ולא יתקיימו לימודים מרחוק.

22:18

בעוד מצפים להצהרות נתניהו וגנץ שיחלו בקרוב, עוד רב קומות שוטח בעיר עזה. מדובר במגדל בשם אל ג'אווהרה שנפגע על ידי שני טילים שפגעו בו וגרמו לקריסתו.

באשקלון נפגעו מתקני דלק בפגיעה שגרמה לדליקת ענק. הדליקה שפרצה בשעות הצהריים במיכל בנזין של תש״ן באשקלון בשל פגיעה ישירה של רקטה, חודשה. בשטח נמצאים כוחות כיבוי ושישה צוותים נוספים עושים את דרכם לאזור. ייתכן כי פעילות הכיבוי תערך מספר שעות, בשל מורכבות הטיפול בדליקות הסמוכות לכמויות גדולות מאוד של דלקים.

22:00

מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, שוחח עם שר החוץ הישראלי גבי אשכנזי בנוגע למצב. לפי הודעת הסטייט דפרטמנט, בלינקן גינה את הירי לעבר ישראל והביע תמיכה בזכותה להגן על אזרחיה. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ ימסרו בשעה 22:15 הצהרות לתקשורת מהקריה בתל אביב.

21:53

סיכום הנפגעים הערב: אישה נהרגה בראשון לציון, בחולון 2 פצועים קשה ועוד 6 קל-בינוני.

בדרום תל אביב-יפו פצוע בינוני, 4 פצועים קל בגבעתיים.

21:43

המטח הכבד הערב הגיע לאחר שבחמאס איימו לתקוף את תל אביב אם ישראל תמשיך להפציץ מבנים אזרחיים בעזה. "הפגיעה תהיה קשה יותר מזו באשקלון", הזהירו. למרות האיום, בצה"ל תקפו בניין רב קומות בעזה. שב"כ פעל לפי נוהל שכן והתריע בפני השומר לפנות אותו ואת המבנים הסמוכים לו.

ברצועת עזה מדווחים על אזהרות לדיירי עוד בניינים רבי קומות לצאת מהם, לקראת הפלתם.

פראמדיקית מד"א רג'ינה מזרחי שטיפלה בנפגעים בחולון סיפרה: "כשהתקרבנו לזירה ראינו את האוטובוס ומספר כלי רכב עולים באש. אישה כבת 30 שכבה על אי תנועה כשהיא בהכרה וסובלת מפגיעת רסיס בפלג גופה העליון. התחלנו בטיפול רפואי מציל חיים כשבמקביל מתחילה אזעקה נוספת. מיד רצנו יחד עם הפצועה שהייתה על מיטת האמבולנס למקום בטוח מתחת לאחד הבניינים. ברגע שהאזעקה נגמרה וניתן היה אפשר לצאת חזרה לרחוב הכנסנו אותה לאמבולנס ופינינו אותה לבית החולים כשמצבה יציב."

21:36

שוטרי מחוז ת"א מטפלים בשעה זו במספר זירות בגוש דן, לרבות סיוע לאזרחים במרחב הציבורי ובחינת שרידי ירי ע"י חבלני המשטּרה. מחולון פונו עפ"י גורמי רפואה 4 נפגעים- 2 באורח קשה ושניים באורח בינוני אל המרכז הרפואי, כתוצאה מנפילה סמוך לאוטובוס.

בגבעתיים נפגעו 4 תושבי המקום באורח קל משרידים שנפלו על בית.

המשטרה קוראת לציבור להישאר בקרבת מרחבים מוגנים, להימנע מהגעה לזירות השונות ולהישמע להוראות כוחות הביטחון.

יירוט טילים בשמי גוש דן / צילום: Reuters, Amir Cohen
 יירוט טילים בשמי גוש דן / צילום: Reuters, Amir Cohen

21:32

אישה נהרגה במטח הרקטות בראשון.

מדובר רש"ת נמסר כי בזמן הירי המסיבי על גוש דן ואזור השפלה והמרכז נעצרו ההמראות כדי לאפשר הגנה על שמי המדינה.

21:28

פגיעות ישירות באשקלון ובשדרות: צוותי כיבוי וחילוץ מתחנות אשקלון ושדרות פועלים במספר גזרות בפגיעות ישירות במבנים באשקלון ובשדרות. הצוותים פזורים בכל רחבי העיר בכדי לתת מענה מהיר לכלל האירועים. לוחמי האש מבצעים סריקות לאיתור לכודים ומבצעים ניתוק מקורות אנרגיה. באירועים נוספים ישנם פגיעות רסיסים במבנים כאשר צוותים של לוחמי אש מבצעים גם שם סריקות לאיתור לכודים ופצועים.

מעבר לפגיעות במבנים פועלים לוחמי האש במספר גזרות בשריפות קוצים בעקבות רסיסים או פגיעה ישירה.

21:25

במטח האחרון לעבר העיר רקטה פגעה ישירות בבית בשכונה חדשה בשדרות. אין נפגעים בגוף, אך ישנם מספר נפגעי חרדה שמטופלים במקום על ידי עובדים סוציאליים של העירייה ועובדי מרכז חוסן יחד עם צוותי הצלה. נזק נגרם לבית. צוותי העירייה נמצאים במקום.

רקטה נוספת נפלה בשילת, ללא נפגעים.

מדוברות מד"א נמסר שבראשון לציון חובשים ופראמדיקים של מד"א מדווחים על אישה מחוסרת הכרה ונפגע חרדה אחד. 

21:22

ששה נפגעים בחולון כתוצאה מרסיסי נפילה. צוותי הרפואה של איחוד הצלה העניקו סיוע ראשוני לששה נפגעים בינוני וקל עד בינוני כתוצאה מנפילה בחולון.

21:10

מטח רקטות כבד נורה הערב (שלישי) לעבר גוש דן והשרון. במשך דקות ארוכות נשמעו הדי פיצוצים מעל שמי מאות יישובים במרכז הארץ וכיפת ברזל ביצעה יירוטים. כמה בני אדם נפצעו מפגיעה ישירה באוטובוס בחולון, שגרמה לשריפה ברחוב קוגל. תושבים דיווחו על הדי פיצוצים בשמי האזור, בין היתר בגבעתיים, הרצליה, פתח תקווה, רמלה ויישובי עמק חפר. 

מדוברות מד"א נמסר כי בהמשך לאזעקות שנשמעו בדקות האחרונות בחולון: חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי ומפנים לבי"ח 3 פצועים במצב בינוני, בהם גבר כבן 50, אישה כבת 30 וילדה כבת 5. 

20:45

הג'יהאד האסלאמי מאיים בירי לעבר תל אביב ב-21:00.

20:10

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים כעת הערכת מצב ביטחונית עם שר הביטחון, שר הבט"פ, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, מפכ"ל, ראש המל"ל ובכירים נוספים בקריה בת"א.

19:35

מדובר צה"ל נמסר כי "נכון לשעה זו, מתחילת המבצע זוהו כ-480 שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל וכן כ-150 שיגורים כושלים שנפלו בשטח הרצועה. לוחמי ההגנה האווירית יירטו כ-200 שיגורים".

19:25

חמאס הזהיר היום כי אם צה"ל ימשיך להפציץ מבנים אזרחיים בעזה, הוא יתקוף את תל אביב. "הפגיעה תהיה קשה יותר מזו באשקלון", נמסר.

בתוך כך, משטרת ישראל מסרה כי "החלה בחקירת אירוע אלימות, שהתרחש לפני זמן קצר ברחבת הר הבית, בו על פי דיווח שהתקבל נדקר אדם על ידי אחר ופונה בשל פציעתו ע"י הסהר האדום לבי"ח. כוחות משטרה שהגיעו למקום איתרו כפי הנראה את כלי התקיפה ונעשים פעולות לאיתור המעורבים במקרה".

19:00

בצומת תפוח בשומרון סיכלו לוחמי גבעתי פיגוע ירי. מחבל פלסטיני שעבר במקום במכוניתו ירה לעבר ישראלים שהיו בתחנה. הלוחמים השיבו אש ופגעו בו.

18:50

מטעם המשטרה נמסר כי "במהלך תהלוכת לווית ההרוג מאתמול בלוד החלו המשתתפים ביידוי אבנים לעבר השוטרים, כתוצאה נפצעו שני שוטרים באורח קל כמו כן הוצת קטנוע משטרתי. כוחות המשטרה החלו בשימוש באמצעים לפיזור המתפרעים". ביפו יש עצור אחד.

בתוך כך, חיסול נוסף של בכיר טרור מהחמאס ברצועה. כלי טיס של צה"ל ירה טיל שהרג את מפקד מערך הנ"ט של העיר עזה, איאד פתחי פאיק שריר, ששימש כפעיל בכיר בארגון הטרור חמאס והוציא בעבר מספר פיגועים במתווה נ"ט לעבר שטח ישראל. מערך הנ"ט של העיר עזה היה במוכנות לביצוע פיגוע במתווה נ"ט בזמן הסיכול.

18:20

עימותים בלוד וביפו בין ערבים ישראלים למשטרה. בלוד פרצו ההתפרעויות לאחר הלוויה של מוסא חסונה, שנורה אתמול בידי יהודי. שוטר נפצע בידו מפגיעת אבן ופונה לקבלת טיפול.

מחקירת האירוע אמש, וכפי שנראה במצלמות, חסונה וכמה מחבריו נשאו בקבוקי תבערה והתכוונו להשליכם אל מכוניות של יהודים. תושבי המקום שהיו שם ירו באוויר וכשהושלך בקט"ב לעברם, אחד מהם ירה לכיוון הזורקים.

18:00

מעל חוות איחסון דלקים מדרום לאשקלון מיתמר עשן שחור כבד, בשל פגיעה של רקטה שנורתה מהרצועה. צוותים של מכבי האש נמצאים במקום ופועלים לכיבוי הדליקה ונמסר כי היא דעכה. בחמאס והג'יהאד האיסלמי מפיצים את צילומי העשן השחור ומתפארים בפגיעה.

משחק הכדורגל בין הפועל תל אביב ובית"ר תל אביב/בת ים במסגרת חצי גמר גביע המדינה נדחה למחר (ד') והוא יתקיים באצטדיון העירוני בנתניה במקום בבלומפילד. חצי הגמר הנוסף בין מכבי תל אביב למכבי חיפה נדחה ליום חמישי הקרוב.

17:20

משעות הצהריים נורו על ישראל מעל ל-200, רובן יורטו על ידי כיפת ברזל. בעזה, מספר הפצועים עומד על מעל ל-100 איש וכ-40 הרוגים.

16:20

ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר כי עוצמת וקצב התקיפות יוגברו בשעות הקרובות. בתום ישיבה בפיקוד הדרום אמר נתניהו : "אנחנו בעיצומה של מערכה. מאז אתמול צה"ל תוקף מאות תקיפות את החמאס והג'יהאד האסלאמי בעזה. סיכלנו מפקדים, פגענו בהרבה מאוד מטרות איכותיות שלהם. הסיכום של הישיבה הוא להגביר עוד יותר גם את עוצמת התקיפות וגם את קצב התקיפות. החמאס קיבל כאן מכות שהוא לא ציפה להן. אני יודע שהדבר הזה כרוך גם בסבלנות ובהקרבה מסוימת מצדכם, אזרחי ישראל. לצערי נהרגו לנו שני אזרחים. אני מבקש מכולכם להישמע להוראות, לשמור בקפדנות על הנחיות פיקוד העורף, זה מציל חיים".

הערכת מצב בישיבה בפיקוד דרום / צילום: אריאל חרמוני, משרד הבטחון
 הערכת מצב בישיבה בפיקוד דרום / צילום: אריאל חרמוני, משרד הבטחון

נתניהו התייחס גם להתפרעויות של ערביי ישראל אמש: "הייתה כאן התפרעות פרועה אתמול שאנחנו לא יכולים לקבל אותה מצד צעירים חמומי מוח. ההנחיה שלנו היא לעשות הכול כדי לשמור על החוק והסדר. אני מצפה מכל מנהיגי הציבור, ובראש ובראשונה ממנהיגי הציבור הערבי, להתייצב כאן, לגנות את ההתפרעות הזאת ולעשות הכול כדי להחזיר את השקט. אנחנו נתנו הנחיות לתגבר את כוחות המשטרה בעוד גדודים של מג"ב, אנחנו נתגבר אותם ככל שצריך כדי לשמור על החוק והסדר במדינת ישראל, וגם כאן צריך את שיתוף הפעולה שלכם, של כל אזרחי ישראל".

15:55

מניין הנפגעים עד כה מירי הרקטות בצד הישראלי: 2 הרוגות, 74 פצועים, בהם 2 קשה שניים בינוני, 40 קל והיתר נפגעי חרדה.

פגיעה ישירה בדירה באשקלון שהייתה מאוכלסת
 פגיעה ישירה בדירה באשקלון שהייתה מאוכלסת

גל תקיפות של צה"ל ברצועה בשעה האחרונה. דובר צה"ל מסר כי הותקפו יעדים של ארגוני הטרור ברצועת עזה. ובהם לשכתו של מפקד מערך צבאי של ארגון הטרור חמאס, חמ"ל תצפיות, מחסן אמצעי לחימה, טילי נ"ט, לשכתו של בכיר חמאס נוסף, ומתחם צבאי של הג'יהאד האיסלמי.

חיל האוויר תוקף בעזה בתקופה על מטחי הרקטות על ישראל / צילום: Associated Press, Hatem Moussa
 חיל האוויר תוקף בעזה בתקופה על מטחי הרקטות על ישראל / צילום: Associated Press, Hatem Moussa

15:50

שר הביטחון בני גנץ אומר כי "על כל יום של ירי על אזרחי ישראל - נחזיר את ארגוני הטרור שנים אחורה. לא נעצור עד שהשקט יחזור".

בתום מפגשים עם ראשי הרשויות בעוטף עזה וישיבות הערכת מצב בפיקוד דרום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירי מערכת הביטחון, אמר גנץ כי "צה"ל וכוחות הביטחון פגעו וימשיכו לפגוע קשות בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי. המכה הקשה שהם סופגים תהיה עוצמתית יותר במעלה הדרך גם כן. על כל יום של ירי על אזרחי ישראל- נחזיר אותם שנים אחורה ונפגע בהם קשה. אנחנו נמשיך בימים הקרובים בפעולות עוצמתיות, בעלות משמעות אסטרטגית לפעילות ארגוני הטרור ברצועת עזה, ולא נעצור עד שהשקט יחזור. לא נעצור עד שנשיג שקט ארוך טווח ופגיעה קשה בתשתיות הטרור". 

בתוך כך, הג'יהאד האיסלמי מודה כי צה"ל חיסל שלושה ממפקדיו הבכירים. בהודעה שפרסם בעזה נאמר כי השלושה - סאמח עד אלממלוכ, כאמל קריקע ומחמד אבו אלעטא - הם שאהידים שנפלו בהגנה על ירושלים ואל-אקצא. "הדם הזה לא נשפך חינם. רשף טילי ההתנגדות... הוא ההוכחה המשכנעת ביותר לנאמנות ההתנגדות לחלליה", נאמר בהודעת הג'יהאד. 

15:16

שני הרוגים בשני מטחים שנורו לאשקלון, בשתי פגיעות ישירות: פגיעה אחת בבית פרטי, השנייה בדירה בבניין דירות. אחת ההרוגות היא עובדת זרה של קשישה שנפצעה קשה.

מלבדם ישנם חמישה נפגעים נוספים, אישה פצועה קשה, שניים בינוני ושניים קל.

במבצע משותף של צה"ל והשב"כ חוסל ראש המערך הרקטי של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי פלסטיני, סמאח עבד אל ממלוק. בהודעה של צה"ל והשב"כ נאמר כי בתקיפה לעבר דירת מסתור בה שהו בכירי המערך הרקטי של הגא"פ - חוסל ראש היחידה הרקטית המיוחדת של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי פלסטיני, סמאח עבד אל ממלוכ. יחד עמו נהרגו עוד כמה מבכירי מפקדי יחידות הרקטות של הג'יהאד אבל לא נמסר פירוט.

בין הנפגעים בתקיפה גם מוחמד אבו אל עטא סגן מפקד חטיבת עזה בג'יהאד, אחיו של בהאא אל עטא שחוסל בנובמבר 2019.

גורמי ביטחון אומרים כי המתקפות הישירות על מפקדים בכירים בארגוני הטרור הם אחד ממאפייני המבצע הנוכחי.

14:55

מטחים נוספים לכיוון אשקלון בהם נגרם נזק למבנים. במטחים ארבעה פצועים, בהם פצוע אנוש, פצוע קשה ועוד שני פצועים בינוני שפונו לבית החולים ברזילי.

פגיעה ישירה ברכב באשקלון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
 פגיעה ישירה ברכב באשקלון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

14:32

מדובר צה"ל נמסר כי בהתאם להנחיות פיקוד העורף המתעדכנות, תושבי אשקלון מתבקשים להישאר במרחב המוגן עד להודעה חדשה.

14:19

137 רקטות נורו בשני המטחים האחרונים לאשדוד ואשקלון. 15 פצועים, כולם קל עד קל מאוד, ועוד כ-30 נפגעי חרדה.

14:11

פגיעה ישירה ברכב באשקלון במטח רקטות נוסף. נפגע קל משאיפת עשן.

פגיעה ישירה ברכב באשקלון / צילום: דוברות מד"א
 פגיעה ישירה ברכב באשקלון / צילום: דוברות מד"א

13:52

במטח האחרון דווח על 8 נפילות, חלקן ישירות וחלקן רסיסים של כיפת ברזל: 2 זירות בעיר אשדוד ו-6 זירות נוספות בעיר אשקלון. בחלקן ישנם דיווחים ראשוניים על נפגעים. השוטרים סגרו את הזירות, וחבלני המשטרה פועלים במקום.  על פי גורמי ביטחון, סך-הכול נורו יותר מ-300 רקטות.

מדוברות המשטרה נמסר כי "אנו קוראים לציבור להישאר בקרבת מרחבים מוגנים, להימנע מהגעה לזירות השונות ולהישמע להוראות כוחות הביטחון".

13:49

מדוברות כבאות והצלה מחוז דרום דווח על פגיעה ישירה בבית ספר באשקלון. 
צוותי הכיבוי פועלים בשריפה שפרצה בבית הספר בעקבות הפגיעה. לוחמי האש מבצעים סריקות לשלילת לכודים בתוך המבנה ולהשגת שליטה.

13:40

הירי לא מפסיק: רסיסים של רקטה נפלו במגרש החניה של בית החולים ברזילי באשקלון, אין נפגעים ונרשם נזק קל למכוניות.

13:34

במטח שנורה לכיוון אשדוד נפגע בית. במקום שני פצועים קל מרסיסים, וכמה נפגעי חרדה.

13:24

ארגוני הטרור מהרצועה ירו בדקות האחרונות מטח כבד של עשרות רקטות אל רצועת החוף מאשדוד ועד לגבול הרצועה. מערכת כיפת ברזל יירטה את רוב הרקטות אך דווח על נפילה אחת סמוך לבית מגורים באשדוד. אין עדיין דיווח על נפגעים וכוחות ההצלה במקום.

13:19

ישראל דחתה בשעות האחרונות נסיונות תיווך בינלאומיים להפסקת ירי הרקטות והפצצות התגובה. גורם מדיני אומר כי חמאס הפר הבנות והוא צריך לשלם על הירי לעבר ישראל. עם זה אומר הגורם, כי אין כוונה בשלב הזה להיכנס קרקעית לעומק הרצועה, אף שיש די כוחות לעשות זו.

חמאס מודה בתוך כך כי יש לו הרוגים ונעדרים רבים בהפצצה של חיל האוויר על אחד מהמתקנים של הזרוע הצבאית שלו ברצועה. המספר המדויק לא נמסר.

גורם צבאי ישראלי אומר כי התגובה של צה"ל הפעם שונה מהותית מהפצצות קודמות שפגעו בעמדות ואתרי אימונים ריקים מאדם. לדבריו לא עוד דיונות ופחונים, אלא מטרות איכותיות של מבנים של הזרועות הצבאיות של החמאס והג'יהאד האיסלמי, בתים של מפקדים, ואתרי שיגור רקטות וטילי נ"ט. הוא אומר כי מספר הנפגעים הגדול מעיד על כך. הוא הביע צער על מותם של אזרחים ובהם ילדים ואמר כי מקצתם נהרגו בשל תאונת עבודה בעת שיגור רקטה, ואחרים בשל קרבתם לאתר שיגור שהופצץ במהלך ירי הרקטה לעבר ישראל. 

12:33

מדוברות רשות המסים פורסם עדכון ראשוני לגבי הנזקים הישירים מהיממה האחרונה:  במוקדי קרן הפיצויים מס רכוש נרשמו עד כה באזור הדרום וירושלים כ-150 פגיעות ברכוש בדרגות שונות (מבנים ורכבים), מתוכן בדרום שתי פגיעות ישירות משמעותיות בבתי מגורים בהן ניתן לדיירים מענה של דיור חלופי.

12:03

נשיא המדינה ראובן ריבלין ערך שיחת טלפון בהולה למודר יונס, יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות והעביר מסר חריף מול האלימות הערבית שהשתוללה ברחובות חלק מהערים המעורבות בישראל הלילה בינן לוד, רמלה וגם בערי המשולש.

"אסור לתת למראות הללו לחזור על עצמם. אסור לנו להיות שבויים בידי הטרוריסטים הרוצחים מהחמאס והג'יהאד שיורים על אזרחי ישראל ללא אבחנה," אמר הנשיא.

הנשיא הדגיש כי מראות ומעשים שכאלה צריכים להדאיג את ההנהגה הערבית לא פחות מאשר את ההנהגה היהודית וכי אם לא ישמיעו קול זעקה ברור נגד הפגיעה בקודשי ישראל ובמרקם החיים המשותף הפגיעה יכולה להפוך בלתי הפיכה.

הנשיא הוסיף ואמר: "אני פונה אליך לעשות ככל שביכולתך להרגעת הרוחות. העם בישראל, יהודים כערבים, צריכים לשמוע את ההגנה הערבית משמיעה קול נחרץ וברור נגד האלימות המשתוללת, נגד הפגיעה בבתי הכנסת, נגד ההשתוללות הפרועה הזו".

הנשיא הדגיש כי כוחות המשטרה יעשו כל שיידרש על מנת להשיב את הסדר הציבורי וביקש את שיתוף הפעולה של ההנהגה הערבית על מנת להשיב את השקט ואת החוק והסדר לרחובות.

12:00

שר הביטחון בני גנץ אישר לצה"ל לגייס כ-5,000 חיילי מילואים בהתראת קריאה חריגה למערכים שונים, בין היתר בפיקוד דרום, פיקוד העורף ואגף המבצעים. זאת לצורך המשך הפעילות המבצעית במסגרת מבצע "שומר החומות" ותגבור ההגנה על העורף.

11:00

חמאס פרסם הצהרת תמיכה בהתפרעויות של ערביי ישראל: דובר חמאס בעזה חאזם קאסם קורא לערבים בישראל להצטרף למסע ההתעוררות למען ירושלים ולהתנגש עם צה"ל והמשטרה "כדי שהכיבוש ישלם את מחיר תוקפנותו על קודשינו ועמנו".

בהודעה נאמר עוד: "אנו מצדיעים לאחינו בלוד שצעיריה התנערו בהגנה על ירושלים ומסגד אל-אקצא. ההתעוררות הזו מוכיחה מחדש את אחדות כל בני עמנו באשר הם לרוחבה של אדמת פלסטין ההיסטורית".

10:55

מלשכת שר הביטחון נמסר: "לפני זמן קצר הסתיים חיתוך מצב בראשות שר הביטחון גנץ ובהשתתפות הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (במיל') אמיר אשל, ראש אמ"ן, ראש אגף המבצעים ובכירים נוספים במערכת הביטחון. גנץ הנחה להמשיך במדרגות ובתקיפות עוצמתיות ואישר את המלצות צה"ל להמשך הפעולות מול האויב.

"עוד הנחה שר הביטחון לתת דגש ומענה לצורכי ומוכנות העורף ולהמשיך בדריכות גבוהה בכלל הזירות ולהיערך למאמצי הסברה מול טענות שווא פלסטיניות. גנץ אישר את בקשת השר לביטחון פנים לגייס 8 פלוגות מג"ב לתגבור".

09:57

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי החליטו על גיוס מיידי של 8 פלוגות מג"ב במילואים לצורך תגבור כוחות משטרת ישראל ומשמר הגבול ברחבי הארץ, זאת בשל אירועי האלימות ברחבי הארץ לאורך הלילה. בישובים ערבים רבים היו גם במהלך שעות הלילה המאוחרות מהומות והתפרעויות אבל המוקד היה בישובים המעורבים ובראשם בלוד.

לפי דיווחי התושבים, המון של תושבים ערבים שרף צמיגים ומכוניות של יהודים ונכנס אל שכונת החשמונאים, שם שוכנות בין השאר ישיבות ומכינות של הציבור הדתי. הערבים פרצו אל לפחות שני בתי כנסת בשכונה, ניסו להציתם, גרמו להרס והשליכו ספרי תורה לארץ.

כמה מהתושבים היהודים ירדו לרחובות להגן על המכוניות והותקפו באבנים ובצינורות מתכת, באחת מהתקריות אחד מהתושבים היהודים ירה באקדחו באוויר וכשהצעירים הערבים לא נרתעו והמשיכו לתקוף ירה אליהם ופצע שלושה. אחד מהם מת מפצעיו. כמה שעות לאחר התקרית הגיעה המשטרה לביתו ועצרה אותו, מעצר שעורר זעם רב. בהודעת המשטרה נאמר: בהמשך לדיווח על אירוע ירי שהיה הלילה בלוד במהלכו נהרג תושב לוד בן 25 ושניים נוספים נפצעו, הבוקר, לאחר חקירה של היחידה ללחימה בפשיעה של מרחב שפלה, נעצר גבר בן 34 תושב לוד, בחשד למעורבות בירי.

יאיר רביבו, ראש עיריית לוד, פרסם הודעה: "אני מגנה בכל תוקף את אירועי האלימות של צעירים ערבים מלוד וקורא להרגעת הרוחות בלוד ולהימנע מלהיגרר לפרובוקציות. המשטרה אשר מטפלת ברגעים אלו בהפרות הסדר תביא את הפורעים על עונשם במלוא החומרה. נפעל יחד באפס סובלנות כלפי כל גילוי אלימות, הפרת סדר ופגיעה בביטחון הציבור ונעשה את הכול כדי לשמור על סמלי השלטון והמשילות בלוד".

עוד הוסיף כי מדובר ב"בוקר עצוב לכולנו בלוד, 70 שנות דו-קיום וחיים משותפים נרמסו במחי יד ע"י צעירים פורעים ערבים ברצף אירועי פוגרום, השחתה, ונדליזם, פגיעה בסמלי שלטון, ניפוץ שמשות והשלכת בקבוקי תבערה לעבר בית העירייה החדש שרק בשבוע שעבר נכנסנו אליו, נזקים אדירים במוזיאון הפסיפס שבו הושקעו עשרות מיליוני שקלים, שריפת בתי כנסת, תלמוד תורה, עשרות רכבים, שריפת מכולות אשפה, השחתת דגלי ישראל וחמור מכך הורדת דגל ישראל והנפת דגל פלסטין, בליל פרעות שהביא לפציעתם של שוטרים ותושבים שמצאו עצמם נצורים. אין ספק שנחצה קו אדום בעוד שכלל לא מובן מאיפה זה בא בכלל, לא היה דבר שהצדיק מעשי שנאה כה חמורים אלה".

מהומות ותקריות היו כאמור במקומות רבים נוספים ובאירועי הפרות סדר ברחבי הארץ חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ל-25 נפגעים, רובם מידויי אבנים.

09:53

בשל המצב הביטחוני והנזקים הנגרמים לרכוש בעקבות פגיעת הרקטות, משעות הלילה פועלים עובדי קרן הפיצויים-מס רכוש מרשות המסים, כשהם מלווים בשמאים ומהנדסים, באזורים שנפגעו, בתיאום עם כוחות הביטחון, ונותנים מענה ראשוני למי שרכושם נפגע.

ברשות המסים מבהירים כי אזרחים שרכושם נפגע בעקבות פגיעת רקטה יכולים לפנות למרכז המידע של רשות המסים או להגיש תביעה באופן מקוון באתר רשות המסים.

את הפיצויים משלמת קרן מס רכוש של רשות המסים על פי תקנות מס רכוש הקובעות את מתווה הפיצויים לעסקים בעקבות הסלמה ביטחונית ואירועי לחימה וטרור. התשלום הוא משני סוגים: פיצוי על נזקים ישירים (פגיעות ברכוש) ועקיפים (הפסד ימי עבודה, הפסד רווחים ועוד) שנגרמו כתוצאה ממעשי איבה או פעולות מלחמה שונות.

09:44

מהנחיות קורונה עוברים להנחיות של פיקוד העורף: משרד התרבות והספורט הודיע כי עקב המצב הביטחוני, כל מופעי התרבות ואירועי הספורט יתקיימו על פי הנחיות פיקוד העורף. בתוך כך, משחק חצי הגמר בגביע המדינה בכדורגל שהיה אמור להתקיים היום באצטדיון בלומפילד בתל אביב בין הפועל תל אביב ובית"ר תל אביב/בת ים - נדחה. גם המשחק שתוכנן היה להתקיים אמש בין מ.ס אשדוד ובין הפועל באר שבוע בוטל, וייקבע לו מועד חדש.

בנוסף, בוטלו כלל המשחקים במחלקות הנוער והילדים שתוכננו להתקיים היום באזור תל אביב ודרומה.

על פי הודעת המשרד, "בעקבות המצב הביטחוני ופניות רבות שהתקבלו במשרד התרבות והספורט ובלשכת השר, הוחלט כי במשרד תהא כתובת ספציפית שתתמקד במתן מענה יעיל, מהיר ומהימן לכל פנייה או שאלה של גופי תרבות וספורט. יודגש כי אין צורך לפנות באופן ישיר לפיקוד העורף, שכן עובדי המשרד יוכלו לסייע ולהוות כגורם המקשר בימים מורכבים אלו".

שר התרבות והספורט ח"כ חילי טרופר מסר כי: "גורמי המקצוע במשרד יסייעו בידי אנשי התרבות והספורט וידאגו לבירור מהיר ויסודי של כל שאלה אודות כל מופע תרבות או אירוע ספורט שעתידים להתקיים. לאנשי התרבות והספורט בדרום ובכל הארץ חשוב לי להגיד - אנחנו אתכם ואנחנו הכתובת שלכם. נעשה הכול כדי לעבור את הימים האלה ביחד".

09:17

בתום התייעצות ביטחונית שקיים השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה עם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי ובכירים נוספים במערכת הביטחון בעקבות אירועי האלימות ברחבי הארץ לאורך הלילה, הוחלט על גיוס מיידי של 8 פלוגות מג"ב במילואים לצורך תגבור כוחות משטרת ישראל ומשמר הגבול ברחבי הארץ.

09:15

מבית החולים ברזילי נמסר כי נכון לרגע זה, עד כה התקבלו במרכז הרפואי 26 נפגעים: 17 קל, 7 נפגעי חרדה, 1 בינוני ו-1 קשה. בין הנפגעים: 4 בני משפחה אחת, וחמישה ילדים.

08:19

במטחים הכבדים לכיוון אשקלון וסביבתה ויישובי עוטף עזה שנמשכו לאורך כל הלילה ספגו שני בניינים בעיר פגיעות ישירות. ארבעה בני משפחה נפגעו: בן 40 נפצע באורח בינוני קשה עם פגיעת ראש, האם כבת 39 במצב בינוני. צוות מד"א העניק טיפול רפואי למשפחה ולארבעה פצועים נוספים, ופינה אותם לבית החולים ברזילי בעיר.

שני ילדים בגילאי 6 ו-12 נפצעו באורח קל, בין שאר הפצועים קל שני נפגעי חרדה שסבלו מקשיי נשימה. 

07:13

זו רשימת הישובים בהם לא יתקיימו לימודים

ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר הדרום נמשך כל הלילה עם מטחים כבדים לכיוון אשקלון וסביבתה ויישובי עוטף עזה. שני בניינים בעיר ספגו פגיעות ישירות, בעקבותיהן שישה בני אדם נפצעו. צוות מד"א העניק לפצועים טיפול רפואי, בהם ארבעה בני משפחה, כשאב המשפחה כבן ה-63 נפצע באורח בינוני-קשה עם פגיעת ראש. הם פונו לבית החולים ברזילי בעיר.

על פי גורמי ביטחון, סך-הכול נורו יותר מ-200 רקטות, עשרות מהן יורטו. דיווחים פלסטיניים טענו כי צה"ל המשיך לתקוף הבוקר יעדי חמאס בעזה, כולל בניין בו התגורר בכיר חמאס. עוד נאמר כי כתוצאה מהתקיפה כמה בני אדם נהרגו ונפצעו. סך-הכול נהרגו 22 בני אדם ברצועה, בהם תשעה ילדים. 

לאורך הלילה נרשמו הפגנות אלימות בכמה מוקדים. 

מהומות פרצו אתמול במהלך אחר הצהריים והערב בישובים ערבים רבים ברחבי הארץ. שוטרי המחוז הצפוני התמודדו עם עשרות הפרות סדר בכפרים הערביים, ביניהם ירי זיקוקים, הצתות צמיגים, ידויי אבנים וחסימת כבישים. בין הארועים הבולטים - בכביש 754 סמוך לכפר כנא צעירים ערבים עצרו רכב של תושב נוף הגליל גבר דתי בשנות ה-40 והיכו אותו. הם ניפצו את שמשות הרכב וגרמו לו נזק. תושבים אחרים מכפר כנא חילצו אותו מהמקום והזעיקו טיפול רפואי - שוטרי משטרת ישראל בשלב זה עורכים סריקות לאיתור חשודים. קבוצות צעירים ידו אבנים לעבר שוטרים.

צעירים מכפר שיבלי חסמו את כביש 65, ידו אבנים והחלו להבעיר צמיגים. כוחות משטרה הגיעו למקום, חשוד אחד נעצר והכביש נפתח לתנועה. הכביש נחסם לתנועה גם סמוך לאום אל פאחם ולאחר זמן מה הצליחה המשטרה לפתוח אותו.

כביש 85 נחסם על ידי צעירים תושבי כפר נחף שחסמו את הכביש והבעירו עצים. כוח משטרה פיזר את הצעירים והכביש נפתח לתנועה.

סמוך לעילוט השליכו ערבים אבנים אל רכב של משמר הגבול, הרכב הידרדר לתעלה בצד הכביש ואז תקפו אותו עשרות צעירים באבנים. שני שוטרים שהיו בו נפצעו קל.

במהלך מחאה בכיכר המרכזית ברהט יידו אבנים לעבר ניידות משטרה. השוטרים פיזרו את ההפגנה ועצרו שני חשודים.

בשגב שלום נעצרו ארבעה צעירים שהשתתפו בהפגנה אלימה בצומת סמוך לישוב. הצעירים ידו אבנים על אוטובוס, אדם מבוגר שהיה בו לקה בליבו ופונה למחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים סורוקה בבאר שבע.

בלוד ניסו ערבים להצית את תחנת המשטרה סמוך לשכונת הרכבת, לא רחוק משם הסירו ערבים את דגל ישראל ותלו במקומו את הדגל הפלסטיני.

07:00

ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר הדרום נמשך כל הלילה עם מטחים כבדים לכיוון אשקלון וסביבתה ויישובי עוטף עזה. שני בניינים בעיר ספגו פגיעות ישירות, בעקבותיהן שישה בני אדם נפצעו. צוות מד"א העניק לפצועים טיפול רפואי, בהם גבר כבן 63 וגבר כבן 40 שנפגעו באורח בינוני משברי זכוכיות, ופינה אותם לבית החולים ברזילי בעיר.

על פי גורמי ביטחון, סך-הכול נורו יותר מ-200 רקטות, עשרות מהן יורטו. דיווחים פלסטיניים טענו כי צה"ל המשיך לתקוף הבוקר יעדי חמאס בעזה, כולל בניין בו התגורר בכיר חמאס. עוד נאמר כי כתוצאה מהתקיפה כמה בני אדם נהרגו ונפצעו.

בשל המצב הביטחוני, פיקוד העורף אסר התקהלות וביטל את הלימודים ביממה הקרובה בכל היישובים במרחק של 40 ק"מ מרצועת עזה. בראשון לציון, חולון, בת ים, רחובות ונס ציונה הוחלט גם כן שלא לקיים לימודים כלל. בשאר יישובי המרכז והשפלה יתקיימו לימודים בכל מוסדות החינוך, בתנאי שקיים בהם מרחב מוגן תקני וזמין להגעה בזמן התגוננות.  

06:00

 ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר הדרום נמשך כל הלילה עם מטחים כבדים לכיוון אשקלון וסביבתה ויישובי עוטף עזה. השיגורים החלו אתמול ב-18:00, תחילה לכיוון ירושלים, עם פקיעת האולטימטום שהציב חמאס לישראל, בו איים שיתקוף אם לא יוצאו כלל הכוחות מאזור הר הבית ומשייח ג'ראח במהלך חגיגות יום ירושלים. עשרות מהרקטות יורטו.

עוד לפני חצות, בצה"ל אישרו כי 160 רקטות שוגרו משטח הרצועה לכיוון ישראל. רקטה אחת מתוך שבע שנורו לאזור ירושלים פגעה בבית בקריית ענבים, ומאוחר יותר, רקטה פגעה בבית בשער הנגב. לא היו פצועים בשני האירועים. פגיעות נרשמו גם בבתים ורחבות בשדרות, שער הנגב, גבים ובכרמייה נפלו רסיסי מיירט.

בשל המצב הביטחוני, פיקוד העורף אסר התקהלות וביטל את הלימודים ביממה הקרובה בכל היישובים במרחק של 40 ק"מ מרצועת עזה. בראשון לציון, חולון, בת ים, רחובות ונס ציונה הוחלט גם כן שלא לקיים לימודים כלל. בשאר יישובי המרכז והשפלה יתקיימו לימודים בכל מוסדות החינוך, בתנאי שקיים בהם מרחב מוגן תקני וזמין להגעה בזמן התגוננות. 

גורמי ביטחון אמרו הערב לאחר הערכת מצב ביטחונית כי עשויים להיות שיגורים הלילה לכיוון גוש דן. כמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו בבסיס הקריה בתל אביב לאחר שכינס הערכת מצב ביטחונית בנושא ההסלמה בדרום.