רשות הגנת המידע של המבורג הוציאה צו שמונע מפייסבוק לעבד את הנתונים מוואטסאפ

הרגולטור הגרמני (HmbBfDI) הורה לפייסבוק להפסיק לעבד את המידע של האזרחים הגרמנים מווטאסאפ והוציא צו מחייב לשלושה חודשים • פייסבוק הגיבה: הרשות הבינה בצורה שגויה את עדכון המדיניות של וואטסאפ, ולכן הצו לא מחייב אותה

וואטסאפ. רשות הגנת המידע של המבורג  פירסמה את הצו בעקבות עדכון המדיניות האחרון שהוציאה החברה / צילום: Associated Press, Patrick Sison
וואטסאפ. רשות הגנת המידע של המבורג פירסמה את הצו בעקבות עדכון המדיניות האחרון שהוציאה החברה / צילום: Associated Press, Patrick Sison

יוהנס קספר, נציב הגנת המידע בהמבורג, הוציא צו שאמור למנוע מפייסבוק לעבד את הנתונים האישיים של משתמשי וואטסאפ בגרמניה. צו החירום מונע מפייסבוק להשתמש בנתונים האלו לשלושה חודשים. קספר קרא לרגולטורים שונים ללכת אחריו ולתבוע את פייסבוק, כך שהאיסור יחול גם ב-27 המדינות החברות באיחוד.

רשות הגנת המידע של המבורג (HmbBfDI) פירסמה את הצו בעקבות עדכון המדיניות האחרון שהוציאה החברה, שגרם לסערה. המשתמשים ברחבי העולם התבקשו לאשר את תנאי השימוש החדשים, המעניקים לחברה סמכויות לשתף נתונים עם פייסבוק. על פי ווטאסאפ, עדכון הגרסה הזה נועד כדי ליצור תקשורת טובה יותר עם עסקים בין האפליקציות השונות ושזה נוגע רק למאפיינים עסקיים חדשים. קספר טוען שעדכון הגרסה הזה לא חוקי.

"הביקורת העולמית אמורה להוביל לחשיבה מחודשת"

בהתחלה הוצב למשתמשים בוואטסאפ אולטימטום לפיו עליהם לאשר את התנאים החדשים עד 15 במאי, אחרת - החשבון שלהם ייחסם. באחרונה, התבשרנו שפייסבוק החליטה לשנות גם את זה. פייסבוק הוסיפה והודיעה שרוב המשתמשים אישרו את המדיניות החדשה.

"הצו שהגשנו נועד להגן על הזכויות והחירות של מיליוני משתמשים ברחבי גרמניה שהסכימו לתנאי השימוש", כתב קספר בהצהרה שפורסמה באתר שלהם. בהצהרה, קספר נתן את דוגמת קיימברידג' אנליטיקה - כדי להראות את הסכנות האפשריות שעולות כשמבצעים פרופיילינג המוני. הוא הוסיף שזו דוגמה לכך שאפשר לעשות מניפולציות על משתמשים, גם בנושאים דמוקרטיים. "הצו שניתן מתייחס לעיבוד הנתונים של המשתמשים בוואטסאפ. הביקורת העולמית על תנאי השימוש החדשים אמורה להוביל לחשיבה מחודשת כשאנחנו מסכימים לתנאים חדשים. ללא אמון המשתמשים - שום מודל עסקי מבוסס נתונים לא יכול להצליח בטווח הארוך", נכתב בהצהרה.

דובר וואטסאפ הגיב ל"גלובס" על הפרסום ואמר כי "העדכון האחרון שלנו מסביר את האפשרויות של המשתמשים כדי לשלוח הודעה לעסקים בוואטסאפ, ולקבל שקיפות נוספת על האופן שאנחנו אוספים את המידע. מכיוון שהטענות של הרשות שגויות, זה לא ישפיע על המשך הפעלת העדכון". למעשה, פייסבוק טוענת שהרשות הבינה לא נכון - כי פייסבוק מלכתחילה לא עושה שימוש במידע של המשתמשים מוואטסאפ ולא מעבדת אותו. ובפועל, אם לפי הצו של הרשות היה אסור לוואטסאפ לשתף את המידע עם השירותים האחרים של פייסבוק, אז היה תיק לרשות.