וואטסאפ מחליטה לתבוע את ממשלת הודו

התביעה מגיעה בניסיון לחסום תקנות חדשות של ממשלת הודו שיהוו פגיעה בפרטיות של משתמשי האפליקציה

נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו / צילום: רויטרס, Soe Zeya Tun
נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו / צילום: רויטרס, Soe Zeya Tun

וואטסאפ הגישה תביעה נגד ממשלת הודו, בבקשה לחסום תקנות שנכנסות לתוקף, כך פורסם בסוכנות הידיעות רויטרס. על-פי מומחים, החוקים החדשים האלה יאלצו את פייסבוק להפר את הגנות הפרטיות. התביעה מבקשת מבית המשפט העליון בדלהי לקבוע כי אחד הכללים החדשים של הממשל הוא פגיעה בזכויות הפרטיות בחוקת הודו מכיוון שהיא מחייבת את ענקיות האינטרנט לספק מיהו "המקור הראשוני למידע" כשהרשויות דורשות את זה.

הכללים החדשים, שנקראים The Intermediary Guidelines and Digital Media Ethics Code, הוכרזו על-ידי משרד האלקטרוניקה והמדע הטכנולוגי בהודו, ובעצם קובעים כי הרשתות החברתיות הן מתווכות משמעותיות, והן יאבדו את ההגנה המשפטית שלהן מפני תביעות או העמדה לדין פלילי אם לא יעמדו בכללים החדשים. למעשה, גורמים רשמיים בוואסטפ שדיברו עם רויטרס, אמרו כי בחברה חוששים מרגולציה קשה יותר בשוק גדול במיוחד - 400 מיליון משתמשי וואטסאפ בהודו - שכן זה עלול לסכן את כל ההשקעה שנעשתה בהודו בשנים האחרונות.

בין הכללים החדשים, חברות המידע הגדולות נדרשות למנות אזרחים לתפקידים שונים שאחראיים על ציות לחוקי ממשלת הודו, הסרת תוכן בתוך 36 שעות מרגע שיש צו משפטי, והקמת מנגנון תגובות לתלונות. נוסף על כך, הם צריכים להשתמש באלגוריתם כדי להסיר פורנוגרפיה מהרשת שלהן. פייסבוק הסכימה עם מרבית ההוראות לטענתה, אבל מעוניינת לנהל משא ומתן על כמה היבטים מסוימים. טוויטר לעומת זאת סירבה להגיב.

מבחינת ווטאסאפ, החוק אמנם מחייב אותה לחשוף אנשים המואשמים בעבירות, אך החברה אומרת שהיא לא באמת יכולה לעשות את זה - זו בגלל שההודעות מוצפנות מקצה לקצה, ואם היא רוצה לעמוד בחוקים האלה, היא תאלץ לשבור את ההצפנה מקצה לקצה.

ברויטרס לא הצליחו לאשר אם התביעה הוגשה או מתי היא תיבחן על-ידי בית המשפט. דובר וואטסאפ סירב להגיב.

התביעה הזו מסמלת מאבק מתמשך בין הממשלה ההודית לענקיות הטכנולוגיה, כולל טוויטר וחברת האם של וואטסאפ, פייסבוק. רק השבוע, המצב הבעייתי בין טוויטר לממשל גבר כשהמשטרה בהודו החליטה לפשוט על משרדי טוויטר לפני יומיים, זאת לאחר שהרשת החברתית סימנה ציוץ של חבר מפלגת השלטון כציוץ מניפולטיבי.