ח"כ איתמר בן גביר הגיש תלונה פלילית במשטרה נגד מנכ"לית פייסבוק בישראל בגין האזנות סתר

לאחר שבשבוע שעבר וואטסאפ החליטה לחסום חשבונות של כ-30 חשבונות של פעילי עוצמה יהודית ותומכי המפלגה, ח"כ איתמר בן גביר החליט להגיש תלונה פלילית במשטרה נגד ענקית האינטרנט • הטענה: "האזנות סתר להודעות פרטיות"

איתמר בן גביר / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
איתמר בן גביר / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ביום רביעי האחרון נחסמו חשבונות של כ-30 פעילי עוצמה יהודית ותומכי המפלגה, בהם גם החשבונות של יו"ר להב"ה, בנצי גופשטיין, ואשתו של יו"ר עוצמה יהודית, איילה בן גביר. לאור הצעד הזה של וואטסאפ, חברת הבת של פייסבוק, ח"כ איתמר בן גביר החליט להגיש תלונה פלילית במשטרה נגד מנכ"לית פייסבוק בישראל, עדי סופר-תאני, ומנהלת המדיניות בפייסבוק ישראל, ג'ורדנה קטלר.

בתלונה נכתב: "אני פונה אליך בבקשה דחופה לפתוח בהליכים נגד ראשי פייסבוק בישראל בגין האזנות סתר להודעות פרטיות, במסגרת הפרסומים אודות חסימת חשבונות וואטסאפ של כ-30 אנשים, בהם גם רעייתי, והשעייתם לצמיתות מרשת הוואטסאפ".

עוד על פי ההודעה שפרסמו מטעמו של בן גביר נכתב כי "אין כאן מקום לפרט את חומרת הדברים וההתנהלות שלוחת הרסן אשר פוגעת בכל מרקם חייה של רעייתי, שהינה מורה ומתכתבת עם תלמידיה ברשת הוואטסאפ כחלק מעבודתה".

מה שמעניין בתלונה שאיתמר בן גביר הגיש נגד ענקית האינטרנט, היא הסיבה שהוא מגיש את התלונה. "לפי תגובת וואטסאפ, הם למעשה האזינו לרעייתי האזנות סתר ועשו את זה לעוד 30 אנשים שלא כחוק. האזנה ללא הסכמה היא עבירה פלילית הטומנת בחובה עונש מאסר של עד 5 שנים", כך נכתב בהודעה.

עוד הוסיף: "יתרה מזאת, נקבע בחוק כי האזנת סתר חלק גם על צפייה ללא רשות בהודעות והתכתבויות שאמורות להיות פרטיות. בנסיבות אלה אבקש להגיש תלונה ולחקור את השתיים, אשר מהוות נציגות של פייסבוק בישראל".

חשוב לציין כי וואטסאפ אכן מתחייבת שלא לקרוא את ההודעות שיש בשיחות ובתכתובות עצמן, כחלק מהעובדה שהשיחות מוצפנות מקצה לקצה. עולה השאלה כמובן איך וואטסאפ יכולה לדעת מה תוכן ההודעות אם היא לא יכולה לקרוא אותן.

בגלל שוואטסאפ אינה מגיבה על מקרים נקודתיים, אי אפשר באמת לדעת איך היא השיגה את המידע. מה שכן, אפשר להעריך שמדובר בדיווח לרשויות על ידי ארגונים שמעוניינים להגביל את הפעילות של עוצמה יהודית ושל הגופים שעובדים איתם. מקרים אפשריים נוספים יכולים להיות דיווח לוואטסאפ מתוך הקבוצה, מה שמעביר את השיחות האחרונות הישר לוואטסאפ או התערבות של מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה והפניות שלהם לענקיות האינטרנט.

לכן התלונה של ח"כ בן גביר נגד פייסבוק פועלת על האזנות סתר - דווקא בגלל שלא ברור מהיכן היא השיגה את המידע שהוביל לצעד החריג במיוחד שעשתה וואטסאפ.

דובר וואטסאפ מסר בתגובה: "פייסבוק ישראל ועובדיה לא מקבלים שום החלטות הנוגעות למשתמשי וואטסאפ. טענות אלה לחלוטין לא נכונות ומדובר בניסיון ברור לאיים על יכולתה של ווטאסאפ להגן על אנשים המשתמשים בשירות שלנו מפני פגיעה. הודעות וואטסאפ מאובטחות באמצעות הצפנה מקצה לקצה וכל טענה המנוגדת לכך היא שטות מוחלטת. אנו משתמשים במידע המוגבל העומד לרשותנו כדי למנוע פגיעה וכדי לעמוד בחוקים".