ה-OECD מודאג משיעור האבטלה בישראל: גבוה לפחות עד 2022

כלכלני הארגון צופים שיפור באינדיקטורים הכלכליים של המשק על רקע היציאה הטובה ממשבר הקורונה, וצמיחה של 5% ב-2021 • מעריכים כי המדיניות הפיסקלית והמוניטרית צריכה להישמר עד להתאוששות משמעותית של שוק העבודה

שוק הכרמל. הערכות כי שיעור האבטלה לא יחזור לרמה של לפני הקורונה לפחות עד 2022 / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner
שוק הכרמל. הערכות כי שיעור האבטלה לא יחזור לרמה של לפני הקורונה לפחות עד 2022 / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

תוצר המשק בישראל צפוי לצמוח בשיעור של 5% בשנת 2021 וב-4.5% בשנת 2022, וזאת הודות לשיעור גבוה מאוד של חיסון האוכלוסייה ופתיחת המשק מחדש מאז אמצע פברואר. כך מעריכים כלכלני ה-OECD בדוח שפורסם היום (ב').

כלכלני הארגון ציינו כי שיעור התכווצות התוצר בשנה שעברה (מינוס 2.6%) היה נמוך ממרבית מדינות ה-OECD, בין היתר הודות לחוזקת יצוא שירותי ההייטק. על רקע נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי מציינים בארגון את הריבאונד (התאוששות) בצריכה הפרטית בישראל באביב 2021. עוד ציינו את השיפור בביטחון הצרכנים והעסקים.

עם זאת, לגבי שוק התעסוקה, כלכלני ה-OECD כתבו כי שיעור האבטלה הרחב עודנו גבוה, בעיקר בתחום הבידור והאומנויות והארחה. נזכיר כי שיעור האבטלה הרחב, עליו מסתכל בנק ישראל, לא ירד במחצית השנייה של אפריל השנה. עם זאת, הביקוש לעובדים התחזק, כאשר מספר המשרות הפנויות עלה לרמה הגבוהה מלפני משבר הקורונה. להערכתם, האבטלה תרד השנה, אך תהיה גבוהה מרמתה מלפני המשבר גם בסוף 2022.

שוק העבודה הוא הגורם העיקרי העומד בעיני בנק ישראל בימים אלו, ובהודעת הריבית הקודמת בחודש אפריל נכתב כי הוועדה המוניטרית תמשיך לנהל מדיניות מוניטרית מאוד מרחיבה לאורך זמן, תוך שימוש במגוון כלים, כולל כלי הריבית, על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדיה. מעניין יהיה לראות בהודעת הריבית שתפורסם מאוחר יותר היום, האם בנק ישראל ישנה את נוסח ההתייחסות לנושא זה.

ב-OECD כותבים היום כי המדיניות הפיסקלית והמוניטרית צריכה להישמר עד להתאוששות משמעותית של שוק העבודה, אך צריכה להתאים למעבר של מובטלים במשק למשרות חדשות, תוך דגש לשיפור הפרודקטיביות וצמצום פערים סוציו-אקונומיים. בהקשר של הפסקת מודל החל"ת בסוף יוני, כתבו כלכלני ה-OECD כי יש לחזק את הזיכוי הקיים במס ההכנסה על מנת לשפר את התמריץ לחזור לעבודה למחפשי עבודה בעלי הכישורים הנמוכים יותר. עוד כותבים כי יש לשפר את תשתיות התחבורה לציבור, החינוך לגיל הרך, המיומנויות הדיגיטליות והאנרגיה.

לגבי שיעור האינפלציה, כלכלני הארגון ציינו את המעבר שלה לטריטוריה החיובית אך עדיין מתחת ליעד בנק ישראל (3%-1%). ב-OECD מאמינים כי רמת החיסכון הגבוהה, לצד המשיכות מהחסכונות ועודפים שנצברו בכספי משקי הבית בעת המשבר יתמכו בצריכה בטווח הקרוב. בנוסף, ככל שחוסר הוודאות יתפוגג ההשקעות יחזרו גם הן, בהם השקעות של הזרים בישראל, ויצוא שירותי הייטק ימשיך לצמוח בצורה איתנה.