"זאת פעם ראשונה שמפלגה ערבית שותפה להקמת ממשלה"

מנסור עבאס טוען כי רע"ם היא המפלגה הערבית הראשונה להיכנס לקואליציה •  המשרוקית של גלובס

מנסור עבאס, רע"ם מסיבת עיתונאים, כל הערוצים 2.6.2021 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
מנסור עבאס, רע"ם מסיבת עיתונאים, כל הערוצים 2.6.2021 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עם חתימתו של יו"ר מפלגת רע"ם על מסמך "הודעה בדבר הקמת ממשלה", יצא מנסור עבאס לתקשורת והצהיר "זאת פעם ראשונה שמפלגה ערבית שותפה להקמת ממשלה".

בהמשך לכך, נראו לא מעט התבטאויות באותו הנושא ברחבי הרשת. כך למשל ארגון "דרכנו", תנועה פוליטית אזרחית, כתב בפוסט בפייסבוק: "בפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל מפלגה ערבית נכנסת לקואליציה". פוסט ויראלי נוסף הוא של ברק רביד, הכתב והפרשן המדיני של וואלה! NEWS, שצייץ בטוויטר כי אחת הבשורות החשובות היא "מפלגה ערבית כחלק מהקואליציה לראשונה מקום המדינה".

מסקירת ההיסטוריה הפוליטית של מדינת ישראל, ניתן למצוא כמה מקרי בוחן מעניינים בהקשר המפלגות הערביות וממשלות ישראל. האחרונה ואולי הזכורה ביותר היא ממשלת רבין השנייה (1995-1992) שכללה את מפלגות העבודה, מרצ וש"ס (בהמשך הצטרפה גם סיעת יעוד) וקמה בתמיכת 67 חברי כנסת, ביניהם גם חברי הכנסת של שתי מפלגות ערביות - חד"ש ומד"ע - שתמכו מבחוץ.

גם לאחר פרישתה של ש"ס מהממשלה בספטמבר 1993, כאשר הפכה הממשלה לממשלת מיעוט, היא נותרה יציבה בזכות תמיכתן מבחוץ של המפלגות הערביות. חד"ש ומד"ע לא חתמו על הסכם קואליציוני עם מפלגת העבודה, אלא קיבלו מסמך התחייבויות מרבי. לכן הן לא נחשבו לחלק מהקואליציה.

אם הולכים עוד אחורה בזמן, מגלים כי כבר בשנותיה הראשונות של המדינה מפלגות ערביות היו שותפות בממשלה. בממשלות ישראל ה-1-17 (למעט ה-16), היו חברות מפלגות ערביות: ראשונה הייתה הרשימה הדמוקרטית של נצרת, לאחריה הרשימה הדמוקרטית לערביי ישראל ורשימת קידמה ועבודה, שלישיות היו רשימת שיתוף ואחווה ורשימת קידמה ופיתוח ואחרונה, עד כה, הייתה רשימה ערבית לבדואים וכפריים. חה"כ הדרוזי ג’עבר מועדי ממפלגת "קידמה ופיתוח", אף כיהן כסגן שר התקשורת בממשלות ה-15 וה-17 וכסגן שר החקלאות בממשלה ה-17.

לדברי פרופ’ עופר קניג מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, כל הרשימות הערביות שהשתתפו בממשלות ישראל היו מפלגות לוויין של מפא"י ולאחר מכן של מפלגת העבודה והן נחשבו כחלק פורמלי-למחצה מהקואליציה. מפלגת לוויין היא מפלגה נלווית למפלגה גדולה ממנה, לעיתים אף מוקמת בחסות המפלגה הגדולה בצמוד לבחירות, אולם היא מתמודדת עצמאית ומספר חבריה בכנסת בהתאם למספר המצביעים לה.

בשורה התחתונה: דברי עבאס חצי נכונים. מאז הממשלה ה-17, לא נכנסה אף רשימה ערבית כחברה בממשלה בתצורה כזו או אחרת, אך בעבר מפלגות הלוויין הערביות של מפא"י לקחו חלק בקואליציות. זו הפעם הראשונה בה מפלגה ערבית עצמאית חותמת על הסכם קואליציוני.

לקריאה נוספת:

עבודת המליאה - אתר הכנסת

חוק הממשלה

כל ממשלות ישראל - אתר הכנסת

השבעת הממשלה הראשונה ביום חמישי ה-10 במרץ 1949

השבעת הממשלה ה-35 ביום ראשון ה-17 במאי 2020

תחקיר: טלאור שמש