חברות פינטק ואינשורטק ישראליות שהנפיקו לאחרונה בת"א יוצאות לפעילות בחו"ל

חברת הביטוח הדיגיטלית ווישור קיבלה רישיון למכור מוצרי ביטוח בניו ג'רזי, ומתכננת להתרחב למדינות נוספות בארה"ב • חברת האשראי החוץ בנקאי בלנדר הודיעה כי תפתח בקרוב בנק דיגיטלי באירופה ללא סניפים

ברק גור + גל אביב + בועז אביב / צילום: יונתן בלום
ברק גור + גל אביב + בועז אביב / צילום: יונתן בלום

חברות הפינטק והאינשורטק הישראליות ממשיכות לפזול לחו"ל, כחלק מתוכניות הפיתוח העסקי שלהן. בניגוד למגמה בבנקים - הפועלים שסוגר את הפעילות שלו בטורקיה, לאומי ששוקל מכירת חלק ממניות הבנק בניו יורק ובנק מזרחי שמכר לאחרונה את הפעילות בשוויץ - שתי חברות פיננסים ישראליות - חברת הביטוח ווישור וחברת האשראי החוץ בנקאי בלנדר, הודיעו בתוך זמן קצר על הרחבת פעילותן לחו"ל.

ווישור דיווחה כי קיבלה השבוע רישיון מאגף הבנקאות והביטוח של מדינת ניו ג'רזי, למכור מוצרי ביטוח במדינה. בכך מתחילה חברת הביטוח הדיגיטלית במימוש החזון של מייסדיה ובעלי השליטה בה, אמיל וינשל וניצן צעיר-הרים, להתפתח לפעילות גם בארה"ב. הרישיון שניתן לחברה יאפשר לה למכור הן מוצרים לציבור הרחב כמו ביטוחי רכב ודירה, והן ביטוחים לבעלי עסקים.

מניית וישור הגיבה לדיווח בזינוק שהשלים לה עלייה של 9% מאז ההנפקה בחודש פברואר האחרון, לשווי שוק של 420 מיליון שקל. עם זאת, בחודש האחרון רשמה המניה תשואה שלילית. 

ווישור גייסה לאחרונה 85 מיליון שקל  

פעילות מעבר לים היא אחד היעדים עליהם הצהירה ווישור מיד עם הקמתה. החברה יצאה כאמור בחודש פברואר לגיוס הון באמצעות הנפקה בבורסה, שחלקו נועד לממן את ההתרחבות לשוק הביטוח האלמנטרי בארה"ב. במהלך ההנפקה הצליחה ווישור לגייס 85 מיליון שקל לפי שווי של 300 מיליון שקל לפני הכסף.

החברה פרסמה בשבוע שעבר את דוחותיה לרבעון הראשון, שבו דיווחה על רווח של 1.7 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של כ-4.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בנוסף הציגו בווישור גידול של 7% בפרמיות ברוטו לכ-93.5 מיליון שקל.

בשוק האמריקאי פועלות חברות ביטוח דיגיטליות נוספות עם זיקה ישראלית, דוגמת למונייד (הנסחרת בוול סטריט בשווי של 5.5 מיליארד דולר), היפו ונקסט אינשורנס. עם זאת, חברות הביטוח הישראליות שפעלו בעבר בחו"ל, החליטו לחזור לפעול רק בתחומי הארץ. כלל ביטוח הייתה המובילה בטרנד בתחילת העשור הראשון של המילניום, אך לאחר המשבר הכלכלי של 2008 החלה החברה לצמצם פעילות, עד שעצרה אותה לחלוטין כעשר שנים לאחר מכן. מי שעדיין פועלת בחו"ל היא הראל, שרכשה חלק מהפעילות של שתי חברות ביטוח זרות, ביוון באמצעות Interasco ובטורקיה באמצעות Turk Nippon.


בלנדר העניקה ברבעון אשראי ב-79 מיליון שקל באירופה

במקביל לדיווח של ווישור, גם בלנדר, חברת הפינטק המספקת אשראי ופתרונות מימון, הודיעה על כוונתה להתפתח לחו"ל. בכוונת החברה להפעיל בנק דיגיטלי באירופה (BLENDER BANK), ולדבריה היא בשלבים מתקדמים לקבלת רישיון עבור בנק דיגיטלי שיפעל ללא סניפים.

בבלנדר, הנמצאת בשליטת משפחת אביב, ציינו כי כבנק תוכל החברה לקבל פיקדונות מלקוחות אשר יהוו מקור לצמיחה בפעילות מתן האשראי באירופה. החברה ביצעה הנפקה ראשונית בחודש ינואר האחרון, בה הצליחה לגייס כ-80 מיליון שקל. מאז החלה החברה להיסחר בבורסה איבדה המניה כ-25% מערכה, ומשקפת שווי חברה של 215 מיליון שקל.

נכון להיום בלנדר מחזיקה כבר ברישיון למתן אשראי בליטא ובלטביה, והיא בעיצומו של תהליך לקבלת רישיון גם בפולין. היא מחזיקה גם ברישיון לניהול עו"ש כלל אירופאי, ונמצאת אחרי גיוס שני קווי אשראי מגופים פיננסיים אירופאיים.

החברה מדווחת על גידול מתמשך בתיק האשראי שהיא מעמידה ללקוחות באירופה. בחודש מרץ האחרון עמד סך האשראי שהעניקה באירופה על 79 מיליון שקל, לעומת 61 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-30%. בישראל סך ההלוואות שהעמידה החברה נאמד בסוף מרץ ב-651 מיליון שקל, גידול של 42% לעומת 458 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2020.