קיצור הדרך של ווישור: חברת הביטוח הדיגיטלית פועלת לרכישת איילון המנהלת כ-15 מיליארד שקל

סכום הרכישה, בהיקף של 354 מיליון שקל לפחות, גבוה פי 3 מההון העצמי של ווישור, שתידרש למקורות מימון חיצוניים • בכוונת הרוכשת להטמיע את התשתית הדיגיטלית שלה באיילון, וזאת כדי ליצור פלטפורמה משמעותית המגלגלת מיליארדי שקלים

מימין: ניצן צעיר הרים, יוחנן דנינו ואמיל וינשל / צילום: רמי זרנגר
מימין: ניצן צעיר הרים, יוחנן דנינו ואמיל וינשל / צילום: רמי זרנגר

עסקה גדולה בשוק הביטוח הישראלי. חברת הביטוח הדיגיטלי ווישור (weSure) הודיעה הבוקר (א') כי היא רוכשת את השליטה בחברת הביטוח הוותיקה איילון מידי יורשיו של מייסד איילון, לוי רחמני. ווישור דיווחה כי היא רוכשת 50.445% ממניות איילון בתמורה ל-354 מיליון שקל. מדובר בפרמיה של 33% על מחיר השוק. 

אמיל וינשל, ממייסדי ובעלי השליטה בווישור, כיהן בעבר כמנכ"ל איילון. העסקה כפופה עדיין להתקיימות תנאים מתלים ולאישורים, לרבות אישור הממונה על התחרות ואישור הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

הרכישה מהווה הישג עבור ויינשל ושתפו להקמה, מנכ"ל ווישור ניצן צעיר הרים, אשר הצליחו להקדים חברות ביטוח אחרות שעל פי דיווחים בתקופה האחרונה הביעו עניין ברכישת השליטה באיילון מידי יורשיו של רחמני. בין היתר הוזכר שמה של הכשרה חברה לביטוח, כאשר ברקע נמצא סירובה של רשות שוק ההון בהובלת הממונה ד"ר משה ברקת לאפשר מכירה של איילון לקבוצות הביטוח הגדולות מתוך חשש לפגיעה בתחרות.

נכון למועד החתימה, כ-3 מיליון מניות נוספות של איילון (16.8%), לא יימכרו או יועברו לווישור, אלא ייוותרו בידי מנהל העיזבון שיפעל בהן לפי שיקול דעתו. בין הצדדים הוסכם כי מנהל העיזבון רשאי להודיע לחברה בכתב עד ל-1 באוגוסט כי המניות הנוספות, כולן או חלקן, יימכרו לווישור במועד ההשלמה, כך שהתמורה תעודכן ותכלול גם את מכפלת המחיר למניה כפול כמות המניות הנוספות שיימכרו, עד לסכום נוסף מרבי של כ-181.17 מיליון שקל. אם מניות אלה יירשו במלואן, תרכוש החברה בסך-הכול כ-66.5% ממניות איילון בתמורה כספית כוללת של כ-472.7 מיליון שקל.

בוחנים חלופות מימון

בווישור עדיין בוחנים את חלופות המימון המיטביות העומדות לרשותה לצורך מימון העסקה, אשר תתבצע על סמך הדיווחים של איילון לציבור. על פי התנאים עליהם חתמו הצדדים, בתוך עשרה ימים ממועד חתימת ההסכם, תעביר ווישור מקדמה על סך 16 מיליון שקל. בנוסף, אם יתקבלו כל התנאים והאישורים, ישלימו איילון ווישור את העסקה בתוך שבועיים מרגע קבלת האישורים.

איילון  נסחרת סביב שווי של 527.5 מיליון שקל. עם פתיחת המסחר ולאחר ההודעה על הרכישה המסתמנת זינקה מניית החברה ביותר מ-17%. נכון לסוף הרבעון הראשון של 2020 מנהלת החברה נכסים בהיקף של 14.9 מיליארד שקל והרווח הנקי שלה באותו רבעון הסתכם ב-41.5 מיליון שקל. ההון העצמי של איילון נכון לסוף הרבעון הראשון של 2021 נאמד ב-760 מיליון שקל.

ווישור גלובלטק  הוקמה בשנת 2018 ונסחרת סביב שווי של 410 מיליון שקל. לאחר ההודעה על הרכישה הקרבה עלתה המניה בפתיחת המסחר בכ-4.3%. סך הנכסים שניהלה החברה נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה עמד על כ-690 מיליון שקל, כ-4.9% מסך הנכסים שמנהלת איילון. הרווח הנקי של ווישור בשלושת החודשים הראשונים של 2021 הסתכם ב-1.69 מיליון שקל וההון העצמי ב-115 מיליון שקל.

החברה יצאה להנפקה בחודש פברואר האחרון בו גייסה כ-85 מיליון שקל לפי שווי של 385 מיליון שקל אחרי הכסף, ולפני כשבועיים הודיעה על כך שקיבלה רישיון לפעול בניו ג'רזי שבארצות הברית, שלב מהותי ראשון בכוונת החברה להתפתח לארצות הברית.

"חברה עם עבר מפואר"

רכישת איילון מכניסה את ווישור גלובלטק לתחומים של חסכון ארוך טווח ובריאות, ובחברה מאמינים כי החיבור בין שתי החברות ימקסם את היתרונות של כל אחת מהן ויביא לצמיחה מהותית ולבשורה צרכנית בשוק הביטוח בישראל. בווישור מציינים כי בכוונת החברה לשמר את פעילות איילון בדגש על שדרוג היכולות הטכנולוגיות והדיגיטליות שלה, וזאת בין היתר, במטרה לשפר את תוצאותיה העסקיות של קבוצת החברה תוך שיפור היעילות, שימוש מתקדם במידע ונתונים לצרכי חיתום טוב יותר ושיפור השירות ללקוחות ולסוכני הביטוח העובדים עם איילון.

וינשל, ממייסדי ובעלי השליטה בווישור גלובלטק, אמר כי "לקראת יציאתנו לשוק הביטוח העולמי החלטנו לבצע מהלך אסטרטגי משמעותי נוסף: רכישת גרעין השליטה של קבוצת איילון, שהינה קבוצת הביטוח השישית בגודלה בשוק הישראלי. מהלך זה נועד לחזק באופן משמעותי את מיצובה של ווישור כשחקנית מובילה בשוק הביטוח הישראלי. אנו רואים בעסקה זו פוטנציאל לסינרגיה רבה, ויש בה כדי לאפשר לווישור חדירה מהירה לענפי ביטוח בתחומים חדשים".

יוחנן דנינו, יו"ר החברה, מסר: "איילון הנה חברה עם עבר מפואר, הון אנושי מעולה, ומערך סוכנים מנוסה ואיכותי, ואנו מאמינים כי החיבור של כל אלה עם החדשנות של ווישור גלובלטק יוכל להביא ליצירת שלם הגדול בהרבה משני חלקיו, תוך שילוב של ההייטק של ווישור עם המגע האנושי של איילון בה פועלים אנשים לשירות אנשים".