שנתיים וחצי אחרי שהתרסקה: חברת SpaceIL משלימה גיוס שיאפשר את שיגור בראשית 2 לירח

בחודש ספטמבר בשנה שעברה, באירוע מיוחד בבית הנשיא, חברת  SpaceIL, התעשייה האווירית ומשרד המדע והטכנולוגיה הכריזו על "בראשית 2" – החללית הישראלית השנייה שתשוגר לירח • כעת, העמותה מודיעה על השלמת גיוס של 70 מיליון דולר שיאפשר את המשימה

מימין: כפיר דמרי, מוריס קאהן, יהונתן ויינטראוב, יריב בש, עמליה זרקא, דפנה ג'קסון, אנג'לינה דרהי, שמעון שריד ואביעד איי / צילום: סיון פרג'
מימין: כפיר דמרי, מוריס קאהן, יהונתן ויינטראוב, יריב בש, עמליה זרקא, דפנה ג'קסון, אנג'לינה דרהי, שמעון שריד ואביעד איי / צילום: סיון פרג'

עמותת SpaceIL מודיעה היום על השלמת סבב גיוס של 70 מיליון דולר לטובת משימת "בראשית 2". לפני כשנתיים וחצי התרסקה הגשושית "בראשית 1" כשנשלחה לחלל, מה שהוביל את השותפים - חברת SpaceIL, התעשייה האווירית ומשרד המדע והטכנולוגיה להפיק לקחים חשובים לקראת המשימה הנוכחית. השלמת הגיוס הזה למעשה מעלה את סבירות היתכנות המשימה - שכן עלות המשימה מוערכת בכ-100 מיליון דולרים. גיוס זה גם מאפשר לעמוד בלוח הזמנים, כשהשיגור מתוכנן לשנת 2024.

המשקיעים שישלימו יחד את הסכום (70 מיליון דולר) הם פטריק דרהי, מרטין מושל ומוריס קאהן. קאהן מונה ליו"ר דירקטוריון SpaceIL, לצד מצטרפים נוספים כדירקטורים: אנג'לינה דרהי, יו"ר קרן פטריק ולינה דרהי, עמליה זרקא, מנהלת הקרן הפילנתרופית של משפחת דרהי; טל גרנות גולדשטיין - מנכ"לית קבוצת HOT; פרנק מלול מנכ"ל i24 ועוד. הם יצטרפו לחברי הדירקטוריון הקיימים, כמו פרופ' איציק בן ישראל.

מדובר למעשה בחללית המורכבת משלוש חלליות שונות, חללית אם ו-2 נחתות, כאשר כל אחת מהן מיועדת למשימה אחרת בחלל ותעשה ניסויים שונים. חללית האם לא תנחת על הירח והיא מתוכננת להקיף את הכוכב כ-5 שנים.

מבחינת השותפים ב"בראשית 2", המטרה היא לקדם חדשנות ויזמות כמו גם חינוך מדעי, על מנת לבסס את מדינת ישראל כמעצמה עולמית בתחומים אלו. במיזם רוצים גם לרשום הישג בשונה משאר המדינות, ומעוניינים להנחית בפעם הראשונית שתי חלליות במשימה אחת. לצד אלו, במשימה מעוניינים להצטרף לסין - ולהצליח לנחות בצד הרחוק של הירח.

מוריס קאהן, יו"ר דירקטוריון SpaceIL: "פרויקט 'בראשית' הוא משימת חיי ולכן החלטתי לשוב אליו. אני מתכוון לעשות הכול על מנת להחזיר את ישראל לירח, והפעם לנחיתה היסטורית כפולה". שמעון שריד מנכ"ל SpaceIL ציין: "אני מודה לתורמים היקרים שלנו אשר מאמינים בכוחה של משימתה הייחודית של בראשית 2 לעורר השראה לדור שלם של תלמידים וחולמים, ועל הבעת האמון ביכולתה של SpaceIL לממש משימה אתגרית זו, אשר תמצב את מדינת ישראל והתעשייה הישראלית, בחזית הטכנולוגיה העולמית, בכל הקשור לפעילות בחלל העמוק".

באפריל 2019, משימת בראשית 1 מיצבה את ישראל כמדינה השביעית שהגיעה לירח והמדינה הרביעית שניסתה לנחות על הירח אחרי ארה"ב, רוסיה וסין.