"יש לי משאב של 800 מיליון שקל שיכול לשנות את העיר"

ראש עיריית אום אל-פחם, סמיר מחאמיד, מאמין שהסכם הגג שעומד להיחתם עם רשות מקרקעי ישראל, הראשון בחברה הערבית, יסייע גם בפתרון בעיית האלימות בעירו • "אם נוכל להציע לצעירים דירות ואפשרות לקחת משכנתאות, זה ייתן תקווה"

סמיר מחאמיד, ראש עיריית אום אל-פחם / צילום: גיל ארבל
סמיר מחאמיד, ראש עיריית אום אל-פחם / צילום: גיל ארבל

בשבועות הקרובים אמור ראש עיריית אום אל-פחם, סמיר מחאמיד, לחתום על הסכם גג מול רשות מקרקעי ישראל. עלות ההסכם מגיעה ל-800 מיליון שקל והוא כולל בניית כ-12 אלף יחידות דיור, תוספת מוסדות ציבור וטיפול בתשתיות. זהו הסכם הגג הראשון שנחתם עם עיר ערבית, וגם הסכם הגג הראשון שנחתם מאז מרץ 2019. בשיחה עם גלובס אומר מחאמיד שהוא מאמין שמדובר במהלך היסטורי, שאמור לשנות את פניה של העיר הענייה, מוכת הבעיות.

לרבים מהתושבים אין קרקע בתחומי העיר

העיר אום אל-פחם שוכנת באזור ואדי ערה, המהווה, מאז ימי קדם, מעבר נוח וקצר בין מישור החוף לעמק יזרעאל. ראשיתה של אוכלוסיית העיר היא בארבע חמולות שהקימו את הכפרים הנלווים של אום אל-פחם, שהיום מהווים את שכונות הלוויין של העיר. עם קום המדינה איבדו החמולות שטחים נרחבים. מוצאם של רוב תושבי העיר אום אל-פחם כיום הוא מיישובים שנעזבו ב-1948, וזו גם הסיבה לכך שלרובם אין קרקעות בתחומי העיר.

על פי נתוני הלמ"ס משנת 2016, העיר מונה כ-53 אלף איש ומדורגת באשכול 2 (מתוך 10) של המדד החברתי-כלכלי. בינואר 2021 אושרה תוכנית המתאר הכוללנית לעיר, שאינה מציינת תאריך, אך קובעת יעד תוספת של 22,000 יח"ד וסך אוכלוסייה של 140 אלף איש.

"אום אל-פחם סבלה מאוד לאורך השנים והדימוי שלנו גרוע", אומר לגלובס ראש העירייה מחאמיד. הוא בן 57, בהכשרתו ד"ר בהנדסה גנטית, לשעבר מנהל בית ספר, אבא לחמישה.

מחאמיד מודע היטב לאתגרים שאיתם מתמודדת עירו: "בחברה היהודית אנחנו נתפסים כיישוב דתי וקיצוני. אנחנו יישוב עני - יש רק 18 יישובים עניים יותר מאיתנו בישראל. יש פה מצוקת דיור - המצב כעת הוא שהרבה צעירים אצלנו עוברים לחריש או לחיפה, לכפרים הסמוכים, או שחולקים את הבתים עם ההורים שלהם. זו עיר צעירה - 43% מהאוכלוסייה מתחת לגיל 19. שטח השיפוט שלנו ענקי והטופוגרפיה הררית - זה מצריך מאיתנו הרבה מאוד מאמצים. בנוסף, וזו בעיה של כל החברה הערבית, אנחנו מתמודדים עם אלימות".

אום אל-פאחם / צילום: איל יצהר
 אום אל-פאחם / צילום: איל יצהר

"הרבה פעמים הריבים הם על קרקע למגורים"

מחאמיד מאמין שייתכן שהסכם הגג יסייע בפתרון חלק מהבעיות: "אם אנחנו מדברים על אלימות, אז לא פעם מדובר בריבים בין קרובי משפחה, אחים או בני דודים, שרבים על קרקע למגורים.

"אם נוכל להציע לצעירים שלנו דירות, וגם את האפשרות לקבל משכנתאות - שכרגע לא ניתן לקבל, זה יהיה קרש קפיצה וייתן תקווה, אופק. זה ייתן ביטחון אישי ויוריד את רמת האלימות".

כשאני מזכיר למחאמיד את זה שלפני כחודשיים, ואדי ערה היה חסום לתנועת כלי רכב בגלל התפרעויות, הוא לא מתרגש במיוחד: "צריך לדבר אבל בעיקר לעשות. כשאתה עושה אתה יוצר אמון אצל אותם אנשים. תקווה שווה חוסן חברתי. צריך לעשות את המאמץ דרך הסכם הגג שנותן תקווה, בדיור ובתעסוקה".

מחאמיד מודע היטב לבעייתיות ביישום הסכמי הגג: "בטח שיש לי חששות. ישבנו עם ראשי הערים של נתיבות וקריית מוצקין וקראנו ושמענו גם על קריית גת. יש לנו אפילו יועץ מיוחד להסכם. מצד שני, אני כאן גם בשביל לנהל סיכונים.

"צריך לראות את הטוב שבהסכמי הגג, את חצי הכוס המלאה. יש לי משאב של 800 מיליון שקל שיכול לשנות מהותית את פני העיר ולהעביר אותה ממקום אחד למקום שני. ולכן אני צריך לשאוף בכל כוחי להגיע לשם".

הבנייה המתוכננת בשכונות החדשות באום אל-פחם שונה מאוד מזו הקיימת. לראשונה מתוכננים באום אל-פחם מבנים בני 10 קומות. מחאמיד לא מוטרד מזה: "כבר עכשיו יש הרבה יזמים שבונים בתי קומות ומוכרים או משכירים לצעירים. מדובר בתהליך חינוכי שיחלחל בסיכומו של דבר.

"אנשים מבינים שיש פחות ופחות חקלאות ועיבוד של הקרקעות הפרטיות והממשלתיות. מדובר בהרגלים חדשים".

לפי ההסכם, כ-5,200 יח"ד ייבנו על קרקע מדינה

על פי הנתונים שנמסרו מרמ"י, במסגרת הסכם הגג באום אל-פחם יתווספו לעיר כ-12 אלף יחידות דיור בשנים הקרובות, על קרקעות מדינה וקרקעות פרטיות. על פי ההסכם, כ-5,285 יח"ד ישווקו על קרקעות מדינה, וכ-7,000 יח"ד נוספות ישווקו על קרקע פרטית בעיקר בשתי תוכניות ותמ"ל: תמ"ל 1030 ותמ"ל 1077. מתוך התוכניות שבהסכם ישנה תוכנית נוספת בצפון מזרח העיר הנמצאת בשלב תכנון ראשוני בהיקף של כ-3,000 יחידות דיור, שליש ממנה על אדמות מדינה.

ההיקף התקציבי של הסכם הגג: תשתיות-על בהיקף של כ-225 מיליון שקל ועוד תשתיות צמודות שייקבעו בהתאם לתכנון המפורט, המוערכות בשלב זה בכ-400 מיליון שקל, וכן מימון "ישן מול חדש" בהיקף של כ-70 מיליון שקל ומוסדות ציבור בהיקף של כ-77 מיליון שקל.

בכל הקשור לתשתיות העל יבוצעו כבישי גישה, לרבות השתתפות במימון גשר מעל כביש 65, הרחבת דרכי גישה וכבישים מאספים בהיקף של כ-112 מיליון שקל, פתרונות ניקוז, כביש מחבר הכולל מסלול אופניים, הקמת כביש וטיילת צפונית לדרך 6535, השקעות בשצ"פ עירוני בכיכר העיר ושצ"פ בשכונת אלדהר, פינוי פסולת והקמת קיר אקוסטי.

סמיר מחאמיד

אישי: בן 57, נשוי ואב לחמישה ילדים, ד"ר להנדסה גנטית
מקצועי: ראש עיריית אום אל-פחם מאז 2018
עוד משהו: קודם לכן היה מנהל בית ספר בעיר