חלק מהמרוויחות הגדולות של המגפה מגלות שהחגיגה נגמרה

הצמיחה מאטה בכמה חברות, מה שמוסיף לאתגרים שלהן בגלל עלויות ייצור גבוהות יותר וקשיי אספקה

משאיות של UPS / צילום: Shutterstock, ג'ונתן וייס
משאיות של UPS / צילום: Shutterstock, ג'ונתן וייס

כמה חברות גדולות ששגשגו בשיא מגפת הקורונה מדווחות על האטה בצמיחה, מה שמצביע על כך שלקוחות רבים חוזרים לדפוסי התנהגות שאפיינו אותם לפני פרוץ המגפה.

בשירות שילוח החבילות UPS  אמרו ששלחו פחות חבילות מאשר לפני שנה והזהירו מפני צמיחה איטית בהמשך השנה, הודעה שגרמה לצניחה של 10% במחיר מניות החברה. יצרנית מוצרי החיטוי ליזול וסבוני דטול אמרה שמכירות של המוצרים ירדו ביותר משליש בארה"ב מאז מרץ. יצרנית המרקים Campbell Soup דיווחה בחודש שעבר שהמכירות שלה צנחו ב־21% ברבעון האחרון, שינוי כיוון חד משנה קודם לכן, כשיצרניות המזון נאבקו להדביק את קצב הביקוש של אמריקאים שהיו בבהלה למלא את המזווה.

בינתיים, בחברה 3M מקצצים את התוצר העולמי של מסכות N95 שהחברה מייצרת וצופים שמכירות המוצר שפעם היה קשה להשיג יצנחו ככל שקצב ההתחסנות יבלום את התפשטות הקורונה.

מכירות של רבות מהחברות האלה נותרו חזקות והאיום של זן דלתא של הקורונה עוד עשוי להביא להטלת מגבלות חדשות מסוג המגבלות שגרמו לעלייה בביקוש למוצריהן. במרכז למניעת מחלות והפצתן (CDC) המליצו ביום שלישי שאנשים מחוסנים ימשיכו לעטות מסכות בחללים ציבוריים סגורים באזורים בהם ישנו סיכוי גבוה להידבקות בקורונה.

עדיין, הסיכוי של צמצום הצמיחה מוסיף ללחץ על החברות האלה ככל שהן מתמודדות עם אינפלציה במחירים ובעיות בשרשרות האספקה. שלא כמו בשיא המגפה, כשצמיחה גבוהה הקלה על ההשפעה של המחסור במוצרים ואתגרים אחרים הקשורים במגפה, החברות האלה מאבדות את היתרון היחסי שלהן.

"רואים שינוי בהתנהגות"

ההאטות הן תשובה מוקדמת לאחת השאלות הגדולות ביותר של המגפה: כמה זמן יימשכו שינויי ההתנהגות שהסגרים והנגיף גרמו להם?

"אנו רואים שינוי בהתנהגות" אמר לקשמן נרסימהאן, מנכ"ל יצרנית ליזול Reckitt Benckiser Group, לגבי הביקוש למוצרי היגיינה. "מה שראינו ברבעון השני, בעיקר בארה"ב, היה שאריות של זה שהיו גבוהות משחשבנו".

ב־UPS, נפח השילוחים הממוצע ליום ירד ב־0.8% ברבעון השני בכל העולם וב־2.9% בארה"ב בהשוואה לנתונים של שנה שעברה, כשסגרים נרחבים הותירו צרכנים בבתים והעבירו את הרכישות של הכל, מנייר טואלט ועד משחת שיניים, לאינטרנט. זו הייתה הפעם הראשונה שנפח השילוח הרבעוני ירד מאז תחילת 2011.

"הרבה מהלקוחות שלנו בחנויות רגילות פתחו מחדש את החנויות וככל שהכלכלה נפתחה מחדש, הן חזרו אליהן", אמרה מנכ"לית UPS קרול טומא ביום שלישי.

החברה דיווחה על זינוק של כ־15% במכירות ועל רווחים גבוהים יותר, בין היתר כתוצאה מזה שדרשה יותר כסף והייתה יותר בררנית לגבי הלקוחות שהסכימה לעבוד איתם וסוג המוצרים שהסכימה לשלוח.

עדיין, התחזיות לצמיחה איטית יותר הובילו למכירות מסיביות של המניה ביום שלישי. יחד עם זה, מתחילת השנה מניות UPS עלו ביותר מ־13%.

ב־3M, היצרנית האמריקאית הגדולה ביותר של מסכות N95, אמרו שהמכירות שלהן ירדו ב־11% ברבעון השני לעומת הרבעון שלפניו, כשאשפוזים בגלל המחלה ירדו במספרם. בחברה, שמשרדיה נמצאים בעיר סיינט פול במינסוטה, אמרו שמכירות המסכות עשויות לרדת אפילו ב־300 מיליון דולר במחצית השנייה של השנה בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה.

מסכות N95, שבזמן המגפה היו בשימוש על ידי עובדי מערכת הבריאות ולקוחות כאחד, נותרו נדירות והיה קשה להשיג אותן במשך כל השנה שעברה. בתי חולים פנו לשימוש חוזר בציוד מגן כדבר שבשגרה ובמקרים רבים נתנו לרופאים ואחיות מסכה אחת למשמרת.

ב־3M הגדילו את הייצור בינואר 2020 כשהנגיף החל להתפשט בסין. עד ינואר השנה, ייצרה החברה מסכות בקצב של 2.5 מיליארד מסכות לשנה, פי ארבע יותר מהרמה של 2019.

"אנו רואים שהביקוש באמת משתנה ככל שהקורונה מתפתחת", אמר מנכ"ל 3M מייק רומן. "אנו נמצאים בתחילת התהליך של להתחיל להוריד בקצב הייצור".

עבור חלק מהחברות שהעסקים שלהן הרוויחו משינויים שגרמה המגפה, ההאטה אינה הבעיה היחידה. חברות אמריקאיות בכל התחומים משלמות יותר על סחורות, תחבורה וכוח אדם בזמן שהתפרצויות קורונה ברחבי העולם לאורך קווי אספקה פגעו במשלוחים של הכל מטלפונים ניידים ועד מכנסי ריצה. חברות רבות מעלות את מחירי המוצרים על מנת לאזן את עלויות הייצור הנוסקות, מה שבוחן עד כמה הלקוחות רעבים לשלם יותר על מוצרים, כולל מוצרי מזון, מכוניות ושמפו.

הלחצים על מחירים מציבים איום לשיקום של מסעדות, מוכרים ותעשיות אחרות שנפגעו קשה וכעת נהנות מההקלה במגבלות ומחידושה של התנהגות נורמלית בקרב הצרכנים. לגבי החברות ש"עשו מכה" עקב ההתנהגות הלא רגילה של לקוחות, התנאים הנוכחיים הם סטירה כפולה.

בחברה Reckit Bensicker אמרו שחוץ מירידה בביקוש למוצרי חיטוי, שנראסימהאן אמר שכנראה הגיעה לשיאה בארה"ב בפברואר, החברה מתמודדת עם עלייה במחירן של סחורות כמו פלסטיק ונייר ועם עלויות שילוח גבוהות יותר. בחברה אמרו שהרווח התפעולי השולי שלה בששת החודשים הראשונים של השנה ירד ב־2.9% לרמה של 21.6%.

"האינפלציה בעלויות החריפה ברבעון השני, וייקח זמן לאזן את רוח הפנים הזו", אמר נראסימהאן. ב־Reckit הורידו את הנחיית השוליים לשנה במלואה, צעד דומה לצעד שעשתה ענקית המזון יונילוור בשבוע שעבר. עוד בשבוע שעבר, קימברלי־קלארק דיווחה על תוצאות שירדו מהציפיות בגלל עלויות גבוהות יותר וביקוש מצטמק לנייר טואלט מסוג "סקוט" שהיא מייצרת. כל שלוש החברות העלו את המחיר של חלק מהמוצרים על מנת לאזן עלויות ייצור גבוהות יותר. בבורסה בלונדון ירדו מניותיה של Reckit בקרוב ל־9%.

ניק קוסטוב השתתף בהכנת הכתבה.