מתקן ההתפלה השישי בישראל: הוגשו 3 הצעות למכרז הענק

כך הודיעו משרדי האוצר, האנרגיה ורשות המים • מדובר במכרז PPP, כשעלות ההקמה של הפרויקט מוערכת בלמעלה ממיליארד שקל • בניית הפרויקט מתוכננת להסתיים בסוף 2025

מתקן התפלה / צילום: יח"צ
מתקן התפלה / צילום: יח"צ

שלוש קבוצות ניגשו למכרז הענק של המדינה להקמת מתקן התפלה בגליל המערבי שיוכל להתפיל 100 מיליון מטר מעוקב בשנה (מלמ"ק). בהודעה שפרסמו משרדי האוצר, האנרגיה ורשות המים נמסר כי מדובר בקבוצות IDE שבשליטת אמיר לנג ואבשלום פלבר; קבוצת GES (שבשליטת קרן ג'נריישן קפיטל) בשיתוף חברת שפיר; וקבוצה בשם A4.

לפי ההערכות, עלות הקמת הפרויקט עולה על מיליארד שקל.

מטרת המתקן בגליל המערבי הוא לספק מים ולשפר את אמינות אספקת המים לגליל המערבי, הגליל העליון וחיפה. בהודעת המשרדים נכתב כי "המכרז פורסם בהמשך להחלטת הממשלה מחודש יוני 2018 להגדלת כמויות המים המותפלים. המתקן, שהקמתו צפויה להסתיים בתחילת שנת 2025, יצטרף למתקני ההתפלה הקיימים באשקלון, באשדוד, בפלמחים בחדרה ובשורק".

לפי תנאי המכרז שיבוצע בשיטת ה-PPP ((Public Private Partnership, הזוכים במכרז יהיו אחראים על תכנון הפרויקט, כמו גם על המימון ההקמה והתפעול, וזאת למשך 25 שנה, שלאחריה הוא יועבר לבעלות המדינה.

"המתקן עתיד לייצר לפחות 100 מיליון מטר קוב מים בשנה, ויביא את סך ייצור המים במתקני ההתפלה בישראל לכ-885 מלמ"ק בשנה, אשר יהוו 85-90% מסך הצריכה הביתית והתעשייתית של מים שפירים במשק", נכתב בהודעת המשרדים.

כן נמסר כי בשלב הבא "תוכל ועדת המכרזים לבחור בשני מתמודדים בעלי הניקוד הטוב ביותר, שיעלו לשלב הגמר, במהלכו יידרשו לבחור בנק מלווה וביחד איתו להשלים הליך סגירה פיננסית למימון הקמת מתקן ההתפלה, שבמסגרתה תינתן להם אפשרות להציע הצעות משופרות במכרז, ובסופו תבחר ועדת המכרזים את ההצעה הזוכה".

"חרף אתגרי משבר הקורונה שליוו את עבודת ועדת המכרזים בשנה וחצי האחרונות, אגף החשב הכללי מוכיח שוב את יכולתו לקדם פרויקטי תשתית מהמורכבים שיש יחד עם השותפים - רשות המים ומשרד האנרגיה, בהתאם ללוחות הזמנים ובהצלחה רבה", נמסר בהודעה מטעם החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג. 

מנהל רשות המים, גיורא שחם, הוסיף: "למתקן ההתפלה בגליל המערבי יש תפקיד חשוב בהגברת אמינות האספקה במרחב שבין חיפה לנהריה, שמתפתח באופן נמרץ, ויש להבטיח את אמינות אספקת המים בו. המתקן גם יהווה מקור מים חשוב להזרמת מי המערכת הארצית לכנרת, מהלך שנמצא בשלבי ביצוע מתקדמים". 

סמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים במשרד האנרגיה, יחזקאל ליפשיץ, מסר: "זהו עוד שלב בהתמודדותנו עם שינויי האקלים ומחסור אפשרי במים. המתקן יהיה הצפוני ביותר בישראל ויאפשר לחזק את מערכת המים בצפון הארץ, על-מנת להבטיח לתושבים אספקת מים סדירה שנים רבות קדימה".